• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad betyder dykar-klockors minutindet mellan 0-10?

BadkarsPiraten

Vacheron
Många (dom flesta) dykare räknar varje minut mellan 0 och 10 minuter men sedan blev det 5-10 minuters index.
Hur kommer det sig? Är det för någon praktisk nytta eller är det så att någon började med det och alla (dom flesta) har följt efter?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som jag förstått var det amerikanska marinen som tog fram modellen på 50-talet (?) för dess dykare.
Inställning av dykringen går ut på att man vet beräknad bottentid (från det du dyker ner under ytan tills det är dags för uppstigning). Bottentiden är uträknad i tabeller beroende på planerad djup. Man hade en enkel formel: 60 - bottentid = inställd tid på ringen vid nerdyk.

Så säg att bottenstriden är 35min: 60 - 35 = 25 ==> vrid ringen så att minutvisaren pekar på 25.
Nu har du 35 minuter att dyka på. När minutvisaren kommit till noll-markeringen/pluppen är det dags för uppstigning. Vid uppstigning har du vanligtvis ett eller två dekompresionsstopp där du stannar på ett visst förutbestämt djup under normalt tre minuter (därav minutmarkeringarna vid 1-15 minuter) där man ligger och avvaktar uppstigning. Stoppen gör man för att minska kvävenivån i blodet och undviker risken för dykarsjuka.
image.jpg
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för lektionen! Vissa har minutmarkeringar till 20, betyder det att de är de extra dåliga eller att de klarar djupare dyk ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för lektionen! Vissa har minutmarkeringar till 20, betyder det att de är de extra dåliga eller att de klarar djupare dyk ;)
Ja, egentligen borde det tyda på att man dykt djupare eller längre tid med följden fler eller längre dekomprisionsstopp. Men helt ärligt tror jag inte alla tillverkare har koll på ursprunget och historian bakom utformningen av ringen.
Jag har alltid tyckt att man borde vänt på följden, så att det räknades ner mot "pluppen", men det hade ju blivit lite knäppt på andra sidan vid uppstignings/dekompressions minutmarkeringarna/nedräkningen då dessa hade gått åt motsatt håll. Så man kan nog anta att man tänkt rätt ändå vid konstruktion.
Funktionen är ju väldigt bra, minutvisaren brukar ju vara framträdande på dykarur (tänk Ploprof mf) och extra stor och gärna i lysande orange med mycket lume och att man på djupet i mörkret ser nedräkningen mot lyspluppen. Dekompressionsstopp sker ju högre upp med mer ljus och ofta bättre så man kan se mindre detaljer som minutmarkeringarna på dykringen.

Jag dyker gärna, men det blir oftast mest på semestern och ofta utomlands på resor. Jag har alltid gillat dykur och det har blivit några i samlingen, ni får ursäkta att jag fuskat och hämtat lite bilder från Insta. Det är bara min Bulgari som inte har samma utformning med 1-15 min på ringen;
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg



Så bjuder jag på en dykbild, planerad dyktid 35 minuter? ;)
image.jpg
 

Rivalen

Rolex
Tack för klargörande. Hur ofta händer det att man "kommer åt" vridringen vid jobb under dykning så att man ofrivilligt rubbar sin inställning? Finns väl klockor som har ett skruvlås som säkrar vridringens position? Använder proffsdykare typ Rolex, Omega? Man har ju hört om Comex, men är det andra grejer som gäller idag bland proffsen eller används våra deskdivers även idag - som backupur kanske? Har aldrig dykt, men är fascinerad av att det går någon slags gräns redan vid 70 meter innan det väl krävs riktigt speciell utrustning?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Plo-Prof har väl låsning på vridningen?
Annars vore det nog rätt drygt att dra runt vridningen när man är under vattnet hela tiden, fast vrider man den så går den väl åt det hållet där man bara får mindre tid? Dvs, går upp ur vattnet snabbare.
 

Sputniq

Panerai
Tack för en bra förklaring! Nu när man fått det förklarat för sig så är 15-min markeringarna helt logiska - något de inte (borde) varit innan denna tråd, även fast jag alltid tyckt att de varit det av någon konstig anledning... :)

Hur fungerar det med dyk om man planerar ett dyk på säg 30 min, hur många minuters luft har man då med sig i tuberna?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har inte hört denna förklaring tidigare men efter lite googling så kan man ju läsa sig till att det stämmer och det var ju fiffigt.
Dock tror jag de flesta moderna fritidsdykare (mig själv inkluderad) bara använder dykringen för att se förlupen tid. Dvs du sätterpluppen på minutvisaren när man går ner och ser således enkelt hur länge man dykt. De flesta fritidsdyk behöver ju inget kompressionsstop om man håller sig på runt ca 18 meter som max och inte gör upprepade dyk samma dag.
När jag höll på som mest så använde jag padi tabellerna och "hjulet" (pre dykdator) :)

Fast nu när jag skriver och funderar och tittar på min gamla dyktabell så blir ju Rozzy s metod jävligt fiffig även vid fritids dyk. Skall man följa reglerna (vilket jag inte gjorde) så ska man ju göra säkerhetsstopp mer ofta än vad jag gjorde.

Fiffigt

image.jpg


Som svar på Rivalen s fråga så krävs det andra grejor om man skall dyka djupt och länge. Med vanlig komprimerad luft finns risk för kväveberusning när man dyker djupt, kan uppstå redan vid 25-30 meter men blir värre ju djupare man går. För sådan dykning finns speciella gasblandningar man använder.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ska bara förtydliga, jag skrev att jag inte följde reglerna vid dykning. Det gjorde jag så klart, allt annat är farligt. Vad jag menade var att när man räknar ut max bottentid/planerar dyket så ka man få att max bottentid plus planerad dyktid ger att man måste göra säkerhetsstopp. Men i verkligheten så är man ju inte på max djupet hela dyket, ma vet att på 20m kan jag vara i max 39 min utan säkerhetsstopp, men dyket kommer vara i kanske 45 min men du är ju inte på 20 m mer än kanske 15 min, sedan 15m i 15min och 8 m i 15 min. Då krävs inget säk stopp, ofa när jag dök räknades detta inte ut exakt utan man gick på gammal hävd. Det var det jag menade.

Ursäkta svamlet.
 

MBx

Cartier
Har också lärt mig något nytt idag, tack för det.:) (Det är måstekunskap om man äger en Sub:bag:)

På Rolex Sea Dweller finns minutmarkeringar på hela ringen, finns det något praktiskt skäl till det eller är det bara estetiskt?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för klargörande. Hur ofta händer det att man "kommer åt" vridringen vid jobb under dykning så att man ofrivilligt rubbar sin inställning? Finns väl klockor som har ett skruvlås som säkrar vridringens position? Använder proffsdykare typ Rolex, Omega? Man har ju hört om Comex, men är det andra grejer som gäller idag bland proffsen eller används våra deskdivers även idag - som backupur kanske? Har aldrig dykt, men är fascinerad av att det går någon slags gräns redan vid 70 meter innan det väl krävs riktigt speciell utrustning?
Professionella dykare idag använder nog en dykdator som klarar av att ge lite mer information än bara tiden som huvudsakligt redskap för tidhållning.

Vad jag vet (finns säkert någon på forumet som dyker som kan mer) är det problematiskt att dyka med vanlig luft utan specialblandningar redan vid 35-40 m.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Professionella dykare idag använder nog en dykdator som klarar av att ge lite mer information än bara tiden som huvudsakligt redskap för tidhållning.

Vad jag vet (finns säkert någon på forumet som dyker som kan mer) är det problematiskt att dyka med vanlig luft utan specialblandningar redan vid 35-40 m.



watch2.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för klargörande. Hur ofta händer det att man "kommer åt" vridringen vid jobb under dykning så att man ofrivilligt rubbar sin inställning? Finns väl klockor som har ett skruvlås som säkrar vridringens position? Använder proffsdykare typ Rolex, Omega? Man har ju hört om Comex, men är det andra grejer som gäller idag bland proffsen eller används våra deskdivers även idag - som backupur kanske? Har aldrig dykt, men är fascinerad av att det går någon slags gräns redan vid 70 meter innan det väl krävs riktigt speciell utrustning?
Visst finns det klockor man kan låsa vridringen på, Ploprofen an av de bättre då du enkelt kan göra detta med tjocka handskar på. Blir det för pilligt med tex Longines Legend Diver som har invändig vridring med skruvlåsning på kronan. Min IWC ref. 3536 är riktigt bra då man måste pressa ner ringen för att kunna vrida på den. Men det är ju därför som alla har låsning åt medsols/medurs riktningen, för att just endast kunna vrida så att bottentiden minskas.
Det här med att dyka djupt är ett kapittel för sig, och ett relativt avancerat sådant. Vanliga sportdykare dyker normalt ner till ca 30 meter (Första certen man tar sträcker sig ner till 18-20 meters djup). Vid 20 meters djup kan vissa känna av djupberusning (kvinnor är ofta mer känsliga) men kanske mer påtagligt vid 30 meter och djupare. Djupberusning beror på den ökade kvävenivån i blodet. Denna känner man av att du blir trögtänkt och ännu farligare inte tänker riktigt klart/smart. Det finns många exempel på folk som gravt berusade tagit av sig mask och aggregat och betett sig helt ologiskt nere på djupet (ofta med dödsfall som resultat). Sedan har vi en annan faktor och det är syrgasförgiftning som beror på att nervsystemet påverkas pga syrgasens påverkan under höga tryck (på djup).

Vid teknisk dykning blandar man olika gaser för att antingen tränga bort kvävgasen (man fyller på med extra syrgas) = Nitrox, vilken medför att man kan vara nere längre tid men inte dyka allt för djupt (pga syrgasförgiftning). Sedan finns det ännu mer avancerad dykning då man bla använder helium (för att minska kväve och syre), men den tekniken kan jag för dåligt för att beskriva.
Jag har tagit tekniskt dykcert för Nitorx och det djupaste jag har varit är 45 meter (utanför Gilli Isklands i Indonesien).
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för en bra förklaring! Nu när man fått det förklarat för sig så är 15-min markeringarna helt logiska - något de inte (borde) varit innan denna tråd, även fast jag alltid tyckt att de varit det av någon konstig anledning... :)

Hur fungerar det med dyk om man planerar ett dyk på säg 30 min, hur många minuters luft har man då med sig i tuberna?
Hur länge man kan vara nere beror på dels hur stora flaskor/hur mycket luft du har med dig ner samt vilket djup man dyker på. Då luftgasen komprimeras med stigande djup så förbrukar man mer luft på djupet. Man förbrukar också mer luft om man är nervös eller ansträngd/jobbar mer fysiskt/dålig kondition/flåsar mer. Sedan beror bottentiden på faktorer som vilken gasblandning, djup kontra tid som kroppen tål etc.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har inte hört denna förklaring tidigare men efter lite googling så kan man ju läsa sig till att det stämmer och det var ju fiffigt.
Dock tror jag de flesta moderna fritidsdykare (mig själv inkluderad) bara använder dykringen för att se förlupen tid. Dvs du sätterpluppen på minutvisaren när man går ner och ser således enkelt hur länge man dykt. De flesta fritidsdyk behöver ju inget kompressionsstop om man håller sig på runt ca 18 meter som max och inte gör upprepade dyk samma dag.
När jag höll på som mest så använde jag padi tabellerna och "hjulet" (pre dykdator) :)

Fast nu när jag skriver och funderar och tittar på min gamla dyktabell så blir ju Rozzy s metod jävligt fiffig även vid fritids dyk. Skall man följa reglerna (vilket jag inte gjorde) så ska man ju göra säkerhetsstopp mer ofta än vad jag gjorde.

Fiffigt

image.jpg


Som svar på Rivalen s fråga så krävs det andra grejor om man skall dyka djupt och länge. Med vanlig komprimerad luft finns risk för kväveberusning när man dyker djupt, kan uppstå redan vid 25-30 meter men blir värre ju djupare man går. För sådan dykning finns speciella gasblandningar man använder.
Attention Rivalen också.
Jag tror de flesta idag använder dykdatorer, både proffs som fritidsdykare. Och som Beastie säger används ofta vridringen för att markera starten på dyket.
Finska Suunto är stora på dykdatorer och vissa är stora "tonfisk konserv"-storlek medans vissa är smidiga som klockor (och är ju klockor dessutom). Jag har en Suunto D6 som jag trivs med;
DSC00050.JPG


Men det är ju kul och en extra trygghet att ha med sig en riktig dykklocka som backup! Bilder från i våras då jag dök utanför kanarieholmarna i Atlanten.
DSC00035.JPG
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har också lärt mig något nytt idag, tack för det.:) (Det är måstekunskap om man äger en Sub:bag:)

På Rolex Sea Dweller finns minutmarkeringar på hela ringen, finns det något praktiskt skäl till det eller är det bara estetiskt?
Jag har svårt att se det praktiska med minutmarkeringar på dykringen hela varvet runt. Estetiskt kanske för att skilja mot Subben? Känns lite konstigt att Rolex skulle göra en sådan sak som inte har en faktisk funktion.
 

TKVF

Panerai
Tack för en bra förklaring! Nu när man fått det förklarat för sig så är 15-min markeringarna helt logiska - något de inte (borde) varit innan denna tråd, även fast jag alltid tyckt att de varit det av någon konstig anledning... :)

Hur fungerar det med dyk om man planerar ett dyk på säg 30 min, hur många minuters luft har man då med sig i tuberna?

Nu är inte detta ett dykforum. Men generellt kan man säga att om man dyker CMAS, PADI eller något vissa andra organisationer så skall man ha 50 bar kvar i flaskan när man kommer upp ur vattnet. Bar är tryck, och då beror det på hur stora falskor du har, finns folk som dyker med 2*15 liter och folk som dyker med en 10 liters flaska. Beror på många faktorer.

Du kan inte heller räkna med 30 min dyk, du behöver mer info. Det handlar om tryck, säg att du på ytan använder 20 liter per minut, då behöver du beroende på hur djupt ner du går öka mängden liter luft, för att lungorna skall fyllas ut lika stort. Och gasen (luften) är komprimerad, och blir mer å mer komprimerad ju djupare du dyker.

Skall du ner på 30 minuter och dyker på 10 meters djup så behöver du dubbelt så mycket luft per minut mot vad du behöver på ytan. Detta var den enkla versionen :) Normalt är att man inte behöver räkna på detta så mycket om man är vanlig dykare och dyker 10-20 meter djupt i max en timma på semestern. Då är det viktigt att hålla resa på: Maxdjup, tid under ytan och återstående luft i tuberna. Och vad man sett.
 

Rivalen

Rolex
Tack för alla besked. Är det något klocknära ämne som borde få ta plats så ligger dykning bra till tycker jag och sneglar på min desktop-diver - Sinn U1 1000M. :cool:
 

R0B

Panerai
Mycket intressant! :) har dykt en handfull ggr med tuber, nästa gång blir det med lite djupare kunskap.
 
Topp