• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad betyder egentligen mögel i vintagesammanhang?

NewMexico

Omega
Hej! Har flera gånger stött på begreppet mögel i vintagesammanhang och undrar om det dom avses är faktisk mögel eller bara att klockan är gammal och risig? Har hittat denna på eBay och är sugen men är lite tveksam till urtavlan. Är detta mögel as in mögel eller är det bara en gammal och solblekt/åldersfördtörd skada?
image.jpg

image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Mögel är en nedsättande term som används för att beskriva vintageklockor. Denna term används oftast av osäkra och osnutna människor med tvångsyndrome och välstrukna kalsonger. Dessa människor kallas Nyköps-muppar och finns oftast i paketöppningstråden i disskusionsdelen.
 
Senast ändrad:

NewMexico

Omega
Mögel är en nedsättande term som används för att beskriva vintageklockor. Denna term används oftast av osäkra, och osnutna människor med tvångsyndrome och välstrukna kalsonger. Dessa människor kallas Nyköps-muppar och finns oftast i paketöppningstråden i disskusionsdelan.
Ok men kan klockor mögla och är klockan på bilden troligen möglig eller bara gammal och sliten?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ok men kan klockor mögla och är klockan på bilden troligen möglig eller bara gammal och sliten?
Gammal, sliten. Sällan de möglar, det kräver ju att det är ordentligt med organiskt guck plus fukt. Men tex radium i gammal lysmassa, konstiga blandningar av färger och lacker, slitage, sol, fukt, mörker kan skapa cool patina på gamla klockor. Sällan det är farligt. Största undantagen gäller ifall det är rostfärg, kan tyda på att klockan vari dränkt och verket är helt ihoprostat på insidan. En bild utan baklock är alltid bra för att se så verket ser fint ut :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nope, från exotiska Bulgarien. Ok men då hoppar jag på den, tack för heads up.

Det behöver ju inte vara ett dåligt köp om du tycker den är cool, bara du vet vad du köper. Just Enicar (gissar att det är en Sherpa eller så) är väl inte helt lätta att hitta delar till etc om ngt är trasigt eller behöver bytas. Sen är det väl inte helt ovanligt med frankenvarianter och annat konstigt...
 

NewMexico

Omega
Det behöver ju inte vara ett dåligt köp om du tycker den är cool, bara du vet vad du köper. Just Enicar (gissar att det är en Sherpa eller så) är väl inte helt lätta att hitta delar till etc om ngt är trasigt eller behöver bytas. Sen är det väl inte helt ovanligt med frankenvarianter och annat konstigt...
Är ganska ny i vintagedykarsammanhang så en frankenstein är inte så farligt, särskilt inte när det gäller så pass små summor.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag är beredd att instämma med @Gummo angående beskrivningen men vill även lägga till att just ordet mögel används med glimten i ögat mellan oss som uppskattar fin patina på vintage klockor. Visst finns det tavlor som bokstavligen har börjat mögla men i övrigt pratar man om just patina.
Ju mer, desto bättre och utbytta tavlor och visare är inget som jag uppskattar.
Satt faktiskt själv på tåget idag och hade en lite reflektion över det här med just mögel och hur tudelat detta är bland oss klocknördar. Själv blir jag lyrisk över härligt patinerade klockor medan andra bara tycker det är gammalt skräp.
Som tidigare har nämnts finns det boetter som inte är tillverkade i rostfritt stål, dessa kan rosta en del vilket kan vara vackert men kanske inte så bra om nu klockan skulle smula sönder.
Passar på att slänga in bilder på en gammal rostig mögeldykare jag tidigare ägde:)
image.jpg

Dock så var baksidan av rostfritt stål:
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    78.3 KB · Visningar: 16
D

Deleted member 4412

Guest
Bättre kvalite på boetter i rostfritt stål. Du ser att översta kromlagret är avskrapat och gulaktig metall syns under. Ofta är det även sämre verk i och lite lågbudget överlag. Kan vara charmiga ändå men då för några hundralappar max. Här en gammal SeaWatch jag hade:
sw.beach.jpg
Håller med dej men ville bara inflika med en bild på min gamla dykare för att visa att rost kan vara snyggt men annars så håller jag med dej, helst ska man leta mögelfynd i rostfritt stål;)
 

Martin Lovasz

Audemars
1143.jpg


Här ser man tydligt hur krom blir med tiden och svett från armen börjar äta upp undersidan först med kronan.

P3011543.jpg

Två samtida Timex klockor från 70-talet. Den till vänster är i krom och den lite lyxigare till höger i stål.

1122.jpg


Till sist min ögonsten från slutet av 40-talet och denna klocka skall jag en dag kroma om om det går.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej! Har flera gånger stött på begreppet mögel i vintagesammanhang och undrar om det dom avses är faktisk mögel eller bara att klockan är gammal och risig? Har hittat denna på eBay och är sugen men är lite tveksam till urtavlan. Är detta mögel as in mögel eller är det bara en gammal och solblekt/åldersfördtörd skada?
image.jpg

image.jpg
Älska mögel! :)
Den klockan som flera redan sagt, skulle jag avstå från på grund av boetten.
Är det möjligtvis en sicura med baumgartner-verk? :)
 
Topp