Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad betyder egentligen mögel i vintagesammanhang?

Diskussion i 'Vintage' startad av NewMexico, 11 september 2015.

1. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Hej! Har flera gånger stött på begreppet mögel i vintagesammanhang och undrar om det dom avses är faktisk mögel eller bara att klockan är gammal och risig? Har hittat denna på eBay och är sugen men är lite tveksam till urtavlan. Är detta mögel as in mögel eller är det bara en gammal och solblekt/åldersfördtörd skada? image.jpg
    image.jpg

theargonaut gillar detta.
  2. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Den där ser sådär vidrigt sexig ut.

eriksson850 och Erik1 gillar detta.
  3. Strindberg

Strindberg Biskop

Så jävla snygg.
    Hm. Man är ju idiot egentligen v

4. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Dra upp gylfen och svara på min fråga nu... ;)

cjperry, Hmpson, eriksson850 och 4 andra gillar detta.
  5. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Mögel är en nedsättande term som används för att beskriva vintageklockor. Denna term används oftast av osäkra och osnutna människor med tvångsyndrome och välstrukna kalsonger. Dessa människor kallas Nyköps-muppar och finns oftast i paketöppningstråden i disskusionsdelen.

Senast ändrad: 11 september 2015
    cjperry, paradis, Randel och 13 andra gillar detta.
  6. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Ok men kan klockor mögla och är klockan på bilden troligen möglig eller bara gammal och sliten?

Gummo gillar detta.
  7. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Ruinromantiker är också en term som kan användas. För att beskriva exempelvis @jakob.dala eller @NiklasArvid

NiklasArvid, eriksson850, Anders W och 6 andra gillar detta.
  8. Denke

Från:
    Stockholm
    Ser ut som en fuktskadad Enicar. Får jag gissa på Indien?

Gummo gillar detta.
  9. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Gammal, sliten. Sällan de möglar, det kräver ju att det är ordentligt med organiskt guck plus fukt. Men tex radium i gammal lysmassa, konstiga blandningar av färger och lacker, slitage, sol, fukt, mörker kan skapa cool patina på gamla klockor. Sällan det är farligt. Största undantagen gäller ifall det är rostfärg, kan tyda på att klockan vari dränkt och verket är helt ihoprostat på insidan. En bild utan baklock är alltid bra för att se så verket ser fint ut :)

eriksson850 gillar detta.
  10. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Nope, från exotiska Bulgarien. Ok men då hoppar jag på den, tack för heads up.

11. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Vafan gör du på den här sidan och muckar va? Dra hem till din halfhunter och njut av den istället för att smygflukta på finklockor i vintagedelen.

eriksson850, NiklasArvid, Pappi och 3 andra gillar detta.
  12. Strindberg

Strindberg Biskop

Nej för fan, slå till!

13. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Haha vi får se. Lite sköna ålderstecken är all me, lortiga fuktskador not so much.

Gummo gillar detta.
  14. Denke

Från:
    Stockholm
    Det behöver ju inte vara ett dåligt köp om du tycker den är cool, bara du vet vad du köper. Just Enicar (gissar att det är en Sherpa eller så) är väl inte helt lätta att hitta delar till etc om ngt är trasigt eller behöver bytas. Sen är det väl inte helt ovanligt med frankenvarianter och annat konstigt...

Maro och Gummo gillar detta.
  15. Chuck

Chuck Friends of KS

Ordet mögel kan likställas med ordet nasare, en nedsättande term på något vackert :woot:

16. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Är ganska ny i vintagedykarsammanhang så en frankenstein är inte så farligt, särskilt inte när det gäller så pass små summor.

17. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Krom är inget roligt så det brukar jag rekommendera folk att låta bli att köpa.

eriksson850, theargonaut och Aurum gillar detta.
  18. NewMexico
    Trådstartare

NewMexico Bonde

Varför och hur vet du att det är krom?

19. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Boetten ser väldigt uppäten ut på ett sätt som stålboetter inte blir så hela klcokan är bara skrot i mina ögon och duger bara till för delar om man inte skall kroma om den men det blir dyrt.

Två märken som lider extra mycket av detta är just Enicar och Omikrom.

eriksson850, NiklasArvid, Aurum och 1 annan gillar detta.
  20. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Jag är beredd att instämma med @Gummo angående beskrivningen men vill även lägga till att just ordet mögel används med glimten i ögat mellan oss som uppskattar fin patina på vintage klockor. Visst finns det tavlor som bokstavligen har börjat mögla men i övrigt pratar man om just patina.
    Ju mer, desto bättre och utbytta tavlor och visare är inget som jag uppskattar.
    Satt faktiskt själv på tåget idag och hade en lite reflektion över det här med just mögel och hur tudelat detta är bland oss klocknördar. Själv blir jag lyrisk över härligt patinerade klockor medan andra bara tycker det är gammalt skräp.
    Som tidigare har nämnts finns det boetter som inte är tillverkade i rostfritt stål, dessa kan rosta en del vilket kan vara vackert men kanske inte så bra om nu klockan skulle smula sönder.
    Passar på att slänga in bilder på en gammal rostig mögeldykare jag tidigare ägde:)
    image.jpg
    Dock så var baksidan av rostfritt stål:
    image.jpg

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      83,9 KB
      Visningar:
      12
    Pictor, Anders W, Gummo och 1 annan gillar detta.
  21. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Bättre kvalite på boetter i rostfritt stål. Du ser att översta kromlagret är avskrapat och gulaktig metall syns under. Ofta är det även sämre verk i och lite lågbudget överlag. Kan vara charmiga ändå men då för några hundralappar max. Här en gammal SeaWatch jag hade: sw.beach.jpg

eriksson850, Anders W, Josef B och 2 andra gillar detta.
  22. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Och om jag inte var alltför tydlig så vill jag bara klargöra att mögel, patina och vintage är kärlek;)

Anders W, Maro, Tarkovski och 1 annan gillar detta.
  23. Janne2000

Janne2000 Präst

Från:
    Söderort
    Håller med dej men ville bara inflika med en bild på min gamla dykare för att visa att rost kan vara snyggt men annars så håller jag med dej, helst ska man leta mögelfynd i rostfritt stål;)

Gummo gillar detta.
  24. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    1143.jpg

Här ser man tydligt hur krom blir med tiden och svett från armen börjar äta upp undersidan först med kronan.

P3011543.jpg
    Två samtida Timex klockor från 70-talet. Den till vänster är i krom och den lite lyxigare till höger i stål.

1122.jpg

Till sist min ögonsten från slutet av 40-talet och denna klocka skall jag en dag kroma om om det går.

Senast ändrad: 11 september 2015
    Anders W, SSL, NewMexico och 2 andra gillar detta.
  25. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Som andra redan sagt, så köp den om du gillar den, och vet vad du köper. Stort fan av mögel, men slitna belagda boetter är oftast inte jättesexigt. Detta är nog det närmsta riktigt mögel jag haft :)

Gummo, Anders W och Icaras gillar detta.
  26. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Den ser ut att ha hittats på Östersjöns botten.

27. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tuff tavla! :)

28. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Älska mögel! :)
    Den klockan som flera redan sagt, skulle jag avstå från på grund av boetten.
    Är det möjligtvis en sicura med baumgartner-verk? :)

Gummo, Aurum och theargonaut gillar detta.