Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad betyder gilt på Rolex?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sond, 6 juli 2013.

1. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

När jag googlat lite verkar det som att det kan betyda guldtext? Stämmer det? Kan någon berätta mer? Är de mer eftertraktade? som Sub red? Och inte minst, fins de på Explorer 1?

2. Marre

Marre Torpare

Från:
    Oslo
    Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt gilt på alle modeller, men på Submariner er det at texten på dialen er i gull tror jeg:)

3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Ja, ja, ja och ja.

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

...ett litet tillägg är att vissa även kallar silvertryck gilt. De syftar då på tryckmetoden med blank text. Som alltid lite förvirrande när det kommer till vintage Rolex.

5. Per

Per Björklövens finest

Tavlan är blank istället för matt och texten är i guld. Gilt används överlag för att beskriva text i ädelmetaller så det används ibland också när texten är i silver.

Överlag ger en fin gilt-tavla ett väldigt speciellt intryck jämfört med senare matta tavlor. Då de flesta byttes mot matta under service så gör det att priserna på fina gilt-tavlor är mycket höga. Speciellt på subbar.

6. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

7. Per

Per Björklövens finest

Jag kan inte avgöra det från min iphone men skriver de gilt så utgår jag ifrån att det är det. Är den tidskorrekt mot serienumret och utan skador så är 50k ett bra pris. Jämför mot liknande serials i tavelarkivet på VRF så ser du snabbt om den är rätt eller ej.

http://www.network54.com/Forum/539644

8. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Verkar som att tavlan är blank på Explorer 1 Gilt..? Men det var inte enkelt(det är det iofs aldrig för en oinvigd vad gäller Rolexmodeller och nummer) att hitta info.

9. Sond
    Trådstartare

Sond Friends of KS

Lite ovan med Rolex så jag kan inte hitta rätt bland alla olika nummer. Försöker lite till.

10. Per

Per Björklövens finest

Den ser korrekt ut. Känns som ett ganska vettigt köp.

Mårtenssons ur Brookfield