• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad betyder gilt på Rolex?

Sond

Patek
När jag googlat lite verkar det som att det kan betyda guldtext? Stämmer det? Kan någon berätta mer? Är de mer eftertraktade? som Sub red? Och inte minst, fins de på Explorer 1?
 

Marre

Breitling
Jeg kjenner ikke alle detaljene rundt gilt på alle modeller, men på Submariner er det at texten på dialen er i gull tror jeg:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
...ett litet tillägg är att vissa även kallar silvertryck gilt. De syftar då på tryckmetoden med blank text. Som alltid lite förvirrande när det kommer till vintage Rolex.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tavlan är blank istället för matt och texten är i guld. Gilt används överlag för att beskriva text i ädelmetaller så det används ibland också när texten är i silver.

Överlag ger en fin gilt-tavla ett väldigt speciellt intryck jämfört med senare matta tavlor. Då de flesta byttes mot matta under service så gör det att priserna på fina gilt-tavlor är mycket höga. Speciellt på subbar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag kan inte avgöra det från min iphone men skriver de gilt så utgår jag ifrån att det är det. Är den tidskorrekt mot serienumret och utan skador så är 50k ett bra pris. Jämför mot liknande serials i tavelarkivet på VRF så ser du snabbt om den är rätt eller ej.

http://www.network54.com/Forum/539644
 

Sond

Patek
Verkar som att tavlan är blank på Explorer 1 Gilt..? Men det var inte enkelt(det är det iofs aldrig för en oinvigd vad gäller Rolexmodeller och nummer) att hitta info.
 
Topp