Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad betyder storleken? Hjälp mig bestämma mig.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Case, 13 maj 2016.

1. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Hej klockkompisar, jag har ett litet dilemma.

Igår landade senaste nyförvärvet. En Certina Multi-8 i rostrfritt och med klassisk sportdesign på tavla och boett. Finishen är fantastisk, de polerade ytorna ger glans men är inte blingiga. AR behandlingen på glaset (på båda sidorna tror jag) får det att försvinna helt i de flesta vinklar. Nästan lika bra som Seiko Astron. Funktionerna är grymma. Det är den perfekta reseklockan, med två tidszoner och två alarm som dessutom kan ställas till vibration för att vara extra diskret. Datumet kan visa veckonummer och dessutom finns förstås kronograf och timer. Kort sagt, jag älskar allt med den. Utom möjligtvis storleken...

Med 42mm diam och 50-52mm lug to lug är det en rejäl pjäs, även som den sitter väldigt bekvämt på länken. Normalt sett bär jag klockor på 38mm. Testade SKX, men den kändes för stor. Kört en Helson Shark Diver 40 som kändes ok i storlek, trots 50mm lug to lug, men den fick gå för att hela looken var för hård.

Egentligen tycker jag att stora klockor är som SUV'ar, någon slags kompensation, men jag gillar den här så mycket att jag vill fråga om er åsikt. Detta trots att jag anser att smakrådstrådar är ganska löjligt.

SNA141p. ~38mm
    image.jpg

Helson SD 40
    image.jpg

Certina Mulit-8
    image.jpg image.jpg image.jpg

På bas av bilderna, tycker du att Certinan ser ok ut, eller blir det bara fånigt?

Förhoppningsvis skiter jag i vad ni tycker och skapar mig en helt egen åsikt, men tack för hjälpen i alla fall. :)

Edit: Jag är extra intresserad av personer som bär stort såväl som smått's åsikt förstås.

Senast ändrad: 13 maj 2016
    JohnZ, Andy7750, Gurgel och 2 andra gillar detta.
  2. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Kompensation? Det är inte klockorna som är för stora. Du har för spinkiga armar.

Skämt och sido, jag tycker att den gränsar till för stor och jag tror att det beror på klockans utformning med den tunna glasringen. Svårt att avgöra på närbilder.

jabla, eriksson850 och Case gillar detta.
  3. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Tack för input @Eurenius . La till en "handen i byxan" bild för bättre överblick. Det såg bättre ut måste jag säga.

Eurenius gillar detta.
  4. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Ser bra ut på den nya bilden tycker jag.

5. KenKun

KenKun Biskop

Seikon såg bäst ut på dig...

6. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Inte det svaret jag vill höra, men förmodligen rätt.

7. MJ24

MJ24 Friends of KS

jag tycker Certinan ser helt ut på dig, speciellt när de ser bilden tagen på lite avstånd.

Eurenius och Case gillar detta.
  8. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Jag får samma känsla när jag ser mig i spegeln, men tvekar när kag tittar på handleden rakt ovanifrån.

9. MJ24

MJ24 Friends of KS

Alla klockor ser större ut från den vinkeln, se bara alla wristshots i dagens klocka o s v.
    Som tur är så är det ju bara du som har den vinkeln oftast, medan alla andra ser dig och din klocka lite på avstånd (oftast i alla fall!:D).

10. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Strålande argument för Cetinans sak. Tack @MJ24 !

Det verkliga problemet kommer när Sarx'en landar...

MJ24 gillar detta.
  11. Nicklas Eriksson

Nicklas Eriksson Bonde

Så som andra ser den sitter som den ska, enligt mig.
    Bär själv helst klockor runt 42-43 som bärs åt det stora hållet.
    Har nu en SKX som jag tycker bärs för litet. Ska bytas ut så fort ekonomin tillåter.

Bär den med stolthet...

12. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

Kronografer funkar bra i större storlek. Jag var tvungen att dumpa min 40mm Bambino då den såg för stor ut, men min 42mm Citizen kronograf funkar hur bra som helst. Den där seikon ser skitbta ut på dig för övrigt.

Case gillar detta.
  13. Riley

Riley Stadsbo

Från:
    Utanför tullarna
    Tycker Certinan är snygg och sitter bra!
    Storleken på klockan kontra din arm på bilden är inte något att orda om.

Senast ändrad: 13 maj 2016
  14. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    @Case , gillar du certinan? (Om svaret är ja, då är det avgjort)

Tycker att den är ball. Stor modell men stilren!

Eurenius gillar detta.
  15. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    En klocka brukar se för stor ut när luggarna sticker ut utanför armen. Det är dock som folk redan påpekat att wristshot med ganska kort avstånd får klockan att se större ut. På din hand i fickan-bild ser det helt normalt ut för mig iaf.

16. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Aningen för stor.

17. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Tack för er feedback.

Min älskade hustru har uttalat sig. Hon tycker inte den ser för stor ut. ( No sexual innuendo intended.)

Case closed! ;)

jabla gillar detta.
  18. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    image.jpeg

laketwig gillar detta.
  19. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Tycker Certinan fungerar på dig. Hade själv köpt en Multi 8 om den vart några mm mindre och några gram tyngre.

Case gillar detta.
  20. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Om du känner dig bekväm så kan du väl skita i vad andra tycker, själv kör jag allt från 34mm till 47mm. Om du gillar det så kör på! Det är du som ska bära den :)

En Ellesse dykare-34mm
    image.jpeg
    Tissot PRS516-42mm, upplevs som störst pga luggarna :)
    image.jpeg
    Srp639-47mm, känns faktiskt mindre än min Tissot
    image.jpeg
    Orient Star Classic- 38,5mm, ultimata storleken.
    image.jpeg
    Orient MakoXL- 44,5 mm, luggarna sticker ut lite men jag är nöjd så länge :)
    image.jpeg

EDIT: Jag tycker att den ser helt okej ut! :)

Case gillar detta.
  21. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Tack för era åsikter :)

Rätt kul att en "Är den här för liten" tråd skapades samtidigt som min. Och att den också framförallt är fylld med uppmuntrande kommentarer.

22. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Hade den varit 39 och haft en fetare länk hade jag blivit OWG typ ;-). Fantastisk, men alltid är det något. Det perfekta armbandsuret existerar inte.

Andy7750 gillar detta.
  23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vill du ha uppmuntrande eller ärliga kommentarer? Med tanke på att du startat tråden så kan du nog räkna ut själv att den ser stor ut på dig. Det viktiga är ju dock att den sitter skönt.

24. Case
    Trådstartare

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Eftersom jag tycker allt annat med den är grymt, vill jag i ärlighetens namn få kommentarer som kan få mig att tycka att den inte är för stor.

Vilket i sig är fullständigt subjektivt ( och har världen är delad i två läger så länge det inte är "överhäng"). Vilket det inte är.

Men som tidigare nämnt har jag en Sarx015 på ingång och jag tror tyvärr bara en får stanna. Så det kommer att bli en hård kamp i början på nästa vecka.

Till Sarxens fördel har vi storleken och kanske framförallt att jag kan hänga med dig och de andra sköna lirarna i Seiko-tråden ;)

Edit: Den sitter superskönt.

Edit 2: Är du också småbarnsförälder @yonsson , eller kan du bara inte hålla dig borta längre än 6h från KS och därför ställer väckarklockan?

25. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ett trick för att få den att upplevas mindre är ju att sätta på ett läderband, jag tycker det kan göra väldigt stor skillnad på hur klockan ser ut och upplevs på armen

Case gillar detta.
  26. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Vi har alla våra små hangups.
    Jag har 20 cm handled och föredrar mest klockor i 30 - 40 mm. diameter.
    Kommer storleken över 40 mm tycker jag oftast det ser för stort ut.
    Som exempel kan jag nämna att min Nomos Glashütte, Tangente,i 35 mm uppllevde jag som för stor. Den borde jag skaffat i 33mm.
    Här är den omgiven av en 42mm supercompressor och en 36 mm Eljo dressdykare. [​IMG] Hur mycket eller lite tavla det är i förhållande till boettens utformning spelar stor roll.
    Här är några foton på 20 cm handled med klockor från 28 mm - 42 mm. Här 34 mm.
    PICT9102.jpg Här 28 mm. PICT9061 (2).JPG Här 40 mm PICT9082.jpg Här ca 35 mm. PICT9087.jpg

Case gillar detta.
  27. Airman

Airman Präst

Jag tycker den är på gränsen. Men kom då ihåg att de klockor jag använder 98% av min tid är en Rolex Datejust och en Rolex Explorer. Båda 36mm. Allt handlar om vad bäraren av klockan tycker. Såg en tjej i tisdags med relativt tunna armar. Den klockan var ett billigt quartzur på minst 45mm.

Case gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield