• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får en klocka kosta?

Brodeur

Omega
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.
Hur är långt är ett snöre?
Löjligt det där med bilen. Inte alla som behöver bil, snacka om att ha en mall om vad man måste ha innan man får köpa en Rolex.

Alla prioriterar olika helt enkelt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.
Kalle åker buss!
 

Brodeur

Omega
Tänk skillnad på klockentusiast och ”vanlig” klockkonsument. Jag är nyfiken på hur andra tänker inte bara jag köper en klocka för 1mille och lever på nudlar utan hur motiverar man det för sig själv, sin familj mm.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tänk skillnad på klockentusiast och ”vanlig” klockkonsument. Jag är nyfiken på hur andra tänker inte bara jag köper en klocka för 1mille och lever på nudlar utan hur motiverar man det för sig själv, sin familj mm.
Det är nog fler entusiaster som lever på nudlar och gröt, än en vanlig klockkonsument...
 
Så, ponera att "Karl" tjänar 22.000 i månaden, anser du att det är orimligt att han har en klocka för 200.000?
Nu pratar vi ägande, inte kapacitet att köpa då dessa är två hela skilda saker.
Man kan tjäna 100.000 i månaden och knappt ha råd med en Longines, eller arbetslös och ha råd med Richard Mille.
Döm aldrig någon endast efter vad de tjänar, de kan sitta med miljoner på banken.
 

DiverSailor

Breitling
Hur långt är ett snöre? Det beror på hur mycket tråd du har.

Det viktiga enligt mig är att 'man' anpassar sig efter sin plånbok. Att sätta en gräns för vad en klocka får kosta tycker jag låter som en mycket tråkig idé. Då är det väl snarare bättre att sätta upp ett sparande. Dessutom kommer det kännas ännu mer magiskt när du väl köper klockan eftersom du har kämpat under en längre tid. Så resonerar jag iallafall.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hur långt är ett snöre? Det beror på hur mycket tråd du har.

Det viktiga enligt mig är att 'man' anpassar sig efter sin plånbok. Att sätta en gräns för vad en klocka får kosta tycker jag låter som en mycket tråkig idé. Då är det väl snarare bättre att sätta upp ett sparande. Dessutom kommer det kännas ännu mer magiskt när du väl köper klockan eftersom du har kämpat under en längre tid. Så resonerar jag iallafall.
Kloka ord, som kapat ur min bok :)
 

pjmb

Cartier
Konstig tråd, man spenderar väl vad man vill på klockor.. Större intresse brukar ju bli dyrare klocka eller flera klockor..
Mycket folk som har många andra konstiga (som jag tycker) och dyra hobbys som ingen bryr sig om men har man en fin klocka på armen så blir det liv.. =)
Jag har bil och ingen rolex....
 

Brodeur

Omega
Härligt flummigt resonemang, ni har ingen aning vad ni sätter gränsen utan kan i princip spendera vad som helst bo på gatan, gå runt och aldrig sakna en bil osv. Nog fasiken finns det gränser. Fastna inte i mina gränser utan beskriv era egna.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Klocka före bil måste vara någon stockholmsgrej. Fungerar liksom inte i övriga landet att knalla runt med en Rolex 5 mil hit och dit.
Jag bor och är verksam i centrala Stockholm. Har inget bilintresse och inget bilbehov förutom möjligtvis någon enstaka gång per år då man kanske åker till familjens landställen. I de flesta hushåll äter bilägandet upp en del kapital - pengar som i mitt fall används till annat. Allt ifrån resor, sparande, boende och... hör och häpna: klockor. Därför tror jag det blir svårt och kanske lite missvisande att sätta konkreta siffror på resonemanget. Om vi nu inte är ute efter ett snitt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ändå lite intressant frågeställning då en klocka ofta ses som en statussymbol, kanske ännu mer för folk utan intresse. Jag förstår vad han fiskar efter.
 

Brodeur

Omega
Så, ponera att "Karl" tjänar 22.000 i månaden, anser du att det är orimligt att han har en klocka för 200.000?
Nu pratar vi ägande, inte kapacitet att köpa då dessa är två hela skilda saker.
Man kan tjäna 100.000 i månaden och knappt ha råd med en Longines, eller arbetslös och ha råd med Richard Mille.
Döm aldrig någon endast efter vad de tjänar, de kan sitta med miljoner på banken.

För enkelhetens skull pratar jag om inkomst, visst finns det undantag med snubbar som aldrig behöver jobba och har hur mycket pengar som helst. Rika är lite utanför denna frågeställning, har du massvis med pengar så har du ju inget tak på det sättet.
 
Topp