Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad får en klocka kosta?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Brodeur, 26 februari 2016.

1. Brodeur
    Trådstartare

Brodeur Bonde

Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.

Eurenius gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Då är jag löjlig då eftersom jag har Rolex och ingen bil :hilarious:
    Bilar äter pengar (som jag istället använder på klockor)
    Trevlig helg :)

3. Brodeur
    Trådstartare

Brodeur Bonde

Det är just det som är intressant hur andra resonerar.

Eurenius och Equilibrium gillar detta.
  4. Cristian

Cristian Friends of KS

Kalle kanske prioriterar ett kvalitetsur framför en bil? Allt handlar om vad man prioriterar och det är olika beroende på livssituation. :)

JohnZ och Pilot gillar detta.
  5. KenKun

KenKun Biskop

Hur är långt är ett snöre?
    Löjligt det där med bilen. Inte alla som behöver bil, snacka om att ha en mall om vad man måste ha innan man får köpa en Rolex.

Alla prioriterar olika helt enkelt.

Tobbe.L, Josef B och Sorubim gillar detta.
  6. wayne

wayne Friends of KS

Kalle åker buss!

7. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    I'm with you bro!! Körkort men ingen bil.. Den köper jag när barn är på ingång tidigast! Riktig blåsning med bil :p

För att svara ts så tycker jag att 100000kr är min maxgräns för en klocka.

BoEtt och Equilibrium gillar detta.
  8. Equilibrium

Från:
    Island
    Jag med, som dessutom är gratis i Akureyri där jag bor !

wayne, Kejsaren och BoEtt gillar detta.
  9. Brodeur
    Trådstartare

Brodeur Bonde

Tänk skillnad på klockentusiast och ”vanlig” klockkonsument. Jag är nyfiken på hur andra tänker inte bara jag köper en klocka för 1mille och lever på nudlar utan hur motiverar man det för sig själv, sin familj mm.

Echo Delta gillar detta.
  10. KenKun

KenKun Biskop

Kalle kanske har en privatchaufför, gillar att cykla, promenera.

Urkul gillar detta.
  11. Brodeur
    Trådstartare

Brodeur Bonde

Klocka före bil måste vara någon stockholmsgrej. Fungerar liksom inte i övriga landet att knalla runt med en Rolex 5 mil hit och dit.

Vesper, Baloo, Schildfat och 16 andra gillar detta.
  12. KenKun

KenKun Biskop

Det är nog fler entusiaster som lever på nudlar och gröt, än en vanlig klockkonsument...

13. Cristian

Cristian Friends of KS

Motvering: "Jag vill ha en klocka och jag har sparat pengar till den"...

14. wayne

wayne Friends of KS

Privatchaufför men ingen bil? Kalle blir buren av sin privatchaufför till ICA för att köpa nudlar.

puffenn gillar detta.
  15. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Så, ponera att "Karl" tjänar 22.000 i månaden, anser du att det är orimligt att han har en klocka för 200.000?
    Nu pratar vi ägande, inte kapacitet att köpa då dessa är två hela skilda saker.
    Man kan tjäna 100.000 i månaden och knappt ha råd med en Longines, eller arbetslös och ha råd med Richard Mille.
    Döm aldrig någon endast efter vad de tjänar, de kan sitta med miljoner på banken.

maks, Icaras, willbur och 7 andra gillar detta.
  16. Jimpa

Jimpa Friends of KS

Från:
    Mälardalen
    jag har förmånsbil, din bonde :D

Strindberg gillar detta.
  17. DiverSailor

DiverSailor Torpare

Hur långt är ett snöre? Det beror på hur mycket tråd du har.

Det viktiga enligt mig är att 'man' anpassar sig efter sin plånbok. Att sätta en gräns för vad en klocka får kosta tycker jag låter som en mycket tråkig idé. Då är det väl snarare bättre att sätta upp ett sparande. Dessutom kommer det kännas ännu mer magiskt när du väl köper klockan eftersom du har kämpat under en längre tid. Så resonerar jag iallafall.

BoEtt och Oscaro gillar detta.
  18. wayne

wayne Friends of KS

Det är fan i mig ett av det bästa som sagts på detta forum *****!
    :D

Burgundy, SimonJE och icalle gillar detta.
  19. Equilibrium

Från:
    Island
    Kloka ord, som kapat ur min bok :)

20. Sonos

Sonos Friends of KS

Från:
    Sundbyberg
    Så även om jag inte behöver bil, så bör jag skaffa en, innan jag införskaffar en dyrare klocka?

Icaras, Tobbe.L, Knugen och 5 andra gillar detta.
  21. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Är du förvånad? Lite som Stockholmsmedia, kunskapen slutar utanför tullarna :D

22. KenKun

KenKun Biskop

Det är chaufförens bil :)

wayne gillar detta.
  23. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Konstig tråd, man spenderar väl vad man vill på klockor.. Större intresse brukar ju bli dyrare klocka eller flera klockor..
    Mycket folk som har många andra konstiga (som jag tycker) och dyra hobbys som ingen bryr sig om men har man en fin klocka på armen så blir det liv.. =)
    Jag har bil och ingen rolex....

24. Brodeur
    Trådstartare

Brodeur Bonde

Härligt flummigt resonemang, ni har ingen aning vad ni sätter gränsen utan kan i princip spendera vad som helst bo på gatan, gå runt och aldrig sakna en bil osv. Nog fasiken finns det gränser. Fastna inte i mina gränser utan beskriv era egna.

25. wayne

wayne Friends of KS

Såg den på bok-REAn;)

26. alex_c

alex_c Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag bor och är verksam i centrala Stockholm. Har inget bilintresse och inget bilbehov förutom möjligtvis någon enstaka gång per år då man kanske åker till familjens landställen. I de flesta hushåll äter bilägandet upp en del kapital - pengar som i mitt fall används till annat. Allt ifrån resor, sparande, boende och... hör och häpna: klockor. Därför tror jag det blir svårt och kanske lite missvisande att sätta konkreta siffror på resonemanget. Om vi nu inte är ute efter ett snitt.

eriksson850, Gummo och Sonos gillar detta.
  27. Equilibrium

Från:
    Island
    Du borde ha köpt den ;);)

28. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Ändå lite intressant frågeställning då en klocka ofta ses som en statussymbol, kanske ännu mer för folk utan intresse. Jag förstår vad han fiskar efter.

29. wayne

wayne Friends of KS

Tänkte det, men jag fick inte ta den på krita!

Equilibrium gillar detta.
  30. Brodeur
    Trådstartare

Brodeur Bonde

För enkelhetens skull pratar jag om inkomst, visst finns det undantag med snubbar som aldrig behöver jobba och har hur mycket pengar som helst. Rika är lite utanför denna frågeställning, har du massvis med pengar så har du ju inget tak på det sättet.

Mårtenssons ur Brookfield