• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får en klocka kosta?

KenKun

Patek
2-Faktor
Härligt flummigt resonemang, ni har ingen aning vad ni sätter gränsen utan kan i princip spendera vad som helst bo på gatan, gå runt och aldrig sakna en bil osv. Nog fasiken finns det gränser. Fastna inte i mina gränser utan beskriv era egna.
Trollar du, eller läser du bara det du vill läsa?
Folk har redan svarat att det handlar om prioriteringar, och att hobbies kostar. Om man är så dum att man riskerar sitt boende för en klockas skull, eller något annat som inte är nödvändigt, så får man skylla sig själv...

Och vad är grejen med att dra upp den där bilen hela tiden? Alla behöver inte bil, duh...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ändå lite intressant frågeställning då en klocka ofta ses som en statussymbol, kanske ännu mer för folk utan intresse. Jag förstår vad han fiskar efter.

Edit : Sen är inte ALLT prioriteringar som vissa verkar tro. En del verkar inte ha hört talas om yttre omständigheter som inte är speciellt påverkbara.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Självklart måste man prioritera. Jag spenderar det jag har över helt enkelt och följer mitt samvete.
I bland blir det lite mycket, men jag försöker betala vad jag tror jag kan få åter vid ev försäljning. På så vis blir det (nästan iaf) ett nollsummespel när det gäller investeringen, med några lysande undantag iofs :D . Sedan tillkommer ju driftskostnader med service etc...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Personligen glider jag runt i en skruttbil för 1/4 av värdet på mina klockor... Bor inte nära en storstad och kör ca 3000 mil om året. Allt handlar om att prioritera. Hade Kalle lagt 2000 spänn på krogen varje månad hade ingen brytt sig. Men om han inte krökar och köper en klocka för en månadslön ett år senare så blir uppståndelsen större så jag förstår hur du menar. Alla har olika intressen och prioriteringar i livet. Min är inte bilar
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Så stundenter får inte ha en dyr klocka i din värld? Du får ju tänka på att en 22 åring oftast har mycket mindre fasta och oplanerade utgifter än någon 30-40 åring och därför kan avsätta mycket pengar på hobby även med lägre inkomst.

Kalle är smart som lägger pengarna på en Rolex istället för en bil som hans vänner kanske gör. 5 år senare säljer de sina bilar för 1/3 av inköpspris medans Kalle går plus 10 k när han säljer sin klocka. Sen har han ju kunnat spara 3-4 k mer i månaden fär att han inte har en bil att hålla rullande.

Kalle är smart
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Så stundenter får inte ha en dyr klocka i din värld? Du får ju tänka på att en 22 åring oftast har mycket mindre fasta och oplanerade utgifter än någon 30-40 åring och därför kan avsätta mycket pengar på hobby även med lägre inkomst.

Kalle är smart som lägger pengarna på en Rolex istället för en bil som hans vänner kanske gör. 5 år senare säljer de sina bilar för 1/3 av inköpspris medans Kalle går plus 10 k när han säljer sin klocka. Sen har han ju kunnat spara 3-4 k mer i månaden fär att han inte har en bil att hålla rullande.

Kalle är smart
Jag som trodde att studenter bara hade oplanerade utgifter, man lär sig något nytt varje dag.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.

Är inte det minsta självklart att man har "mycket mer pengar över" varje månad med relativt hög lön, då korrelationen högre lön = högre utgifter är regel snarare än undantag. Med låg lön bor du sällan i en fyrarums-bostadsrätt i Stockholms innerstad (bortsett från om du har en högavlönad partner); snarare bor du väsentligt billigare och/eller mindre i förorten..
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Är inte det minsta självklart att man har "mycket mer pengar över" varje månad med relativt hög lön, då korrelationen högre lön = högre utgifter är regel snarare än undantag. Med låg lön bor du sällan i en fyrarums-bostadsrätt i Stockholms innerstad (bortsett från om du har en högavlönad partner); snarare bor du väsentligt billigare och/eller mindre i förorten..
Är Stockholmsglasögonen fastsydda i panna och öron?
:D
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Från och mer 18 januari så blev jag student, och får ut strax under 10 lök, dock skulle jag aldrig banga för att köpa en klocka som tilltalade mig för 100k, så länge ekonomin för övrigt inte blir lidande. Allt går, beror bara på hur du prioriterar andra saker, har tom två bilar och och ett helvetes långt snöre, så det är barta och åka, brum, bruuuuum, bruuuuuuuuummmm!
 

Brodeur

Omega
Ändå lite intressant frågeställning då en klocka ofta ses som en statussymbol, kanske ännu mer för folk utan intresse. Jag förstår vad han fiskar efter.

Det är precis i detta perspektiv som det blir märkligt när man överdriver sin statussymbol men inte har en livsstil i övrigt som häger med. Boende bil Job mm. Jag är inte säker på att alla klockfantaster tänker på hur många ointresserade som faktiskt köper en Rolex just för att glänsa.

Frågar du en klockentusiast om hans klocka så kanske han börjar prata en massa detaljer eller lite diskret inte säger så mycket alls, en status nisse kan dra till med vad den kostar eller jag har 3 Rolex.
 

Oew

Rolex
I grund och botten handlar detta om ett stort intresse för oss, omöjligt att sätta upp någon regel för hur mycket som är rätt i förhållande till lön för det är helt personligt. Under min studietid fanns det dagar då man knappt hade råd med nudlar men samtidigt så har man klockor för flera hundratusen. Jag kan rättfärdiga det eftersom det är ett av mina stora intressen och ger mig mycket glädje. Även om jag endast har en lön på 20k så tycker jag inte det är konstigt genom sparande att flera år senare köpa en klocka fö xhundratusen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är precis i detta perspektiv som det blir märkligt när man överdriver sin statussymbol men inte har en livsstil i övrigt som häger med. Boende bil Job mm. Jag är inte säker på att alla klockfantaster tänker på hur många ointresserade som faktiskt köper en Rolex just för att glänsa.

Frågar du en klockentusiast om hans klocka så kanske han börjar prata en massa detaljer eller lite diskret inte säger så mycket alls, en status nisse kan dra till med vad den kostar eller jag har 3 Rolex.
Summa summarum:
Vissa köper Rolex för att glänsa
Andra köper Rolex för att de har ett intresse

Vad det något mer?
 

Jimpa

Panerai
Det är precis i detta perspektiv som det blir märkligt när man överdriver sin statussymbol men inte har en livsstil i övrigt som häger med. Boende bil Job mm. Jag är inte säker på att alla klockfantaster tänker på hur många ointresserade som faktiskt köper en Rolex just för att glänsa.

Frågar du en klockentusiast om hans klocka så kanske han börjar prata en massa detaljer eller lite diskret inte säger så mycket alls, en status nisse kan dra till med vad den kostar eller jag har 3 Rolex.
Så om man bor i hyresrätt och inte har bil. Men har rolex . då är man inte klockintresserad? Tycker du är ute på hal is asså. Har du fått reda på att städaren på jobbet har dyrare klocka än dig möjligtvis?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Mina klockor är värda mer än min bil.. Och jag har en bil som kostar under 100k. Så ja, det handlar om prioriteringar.
 

M.U

Rolex
Härligt flummigt resonemang, ni har ingen aning vad ni sätter gränsen utan kan i princip spendera vad som helst bo på gatan, gå runt och aldrig sakna en bil osv. Nog fasiken finns det gränser. Fastna inte i mina gränser utan beskriv era egna.
Du fastnar verkligen vid bilen va? Jag bor 15min gång från jobbet som ligger i centrala Göteborg, har ingen som helst användning av en bil. Men jag har en Rolex, resonerar jag helt galet då? Mina gränser går vid vad jag har på klock-kontot.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det var väl det där med bilen.
Nu har jag analyserat @Brodeur
TS är helt enkelt sur på att Kalle har en finare klocka. Istället för att vara glad för hans skull, så försöker TS komma på varför det har blivit så.

Aha, Kalle har INGEN BIL!

Aj aj aj Kalle, du är nu mindre värd i TS ögon, för du har ingen bil. Du kanske inte ens behöver någon bil, men ja, det är en helt annan historia.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Du fastnar verkligen vid bilen va? Jag bor 15min gång från jobbet som ligger i centrala Göteborg, har ingen som helst användning av en bil. Men jag har en Rolex, resonerar jag helt galet då? Mina gränser går vid vad jag har på klock-kontot.
Storstadsmentalitet gå i 15 minuter! För mig tar det 10 minuter att gå till ICA, 2minuter med bil. Givetvis tar jag bilen kan ju nästan köra in till charkdisken.
 

Chattras

Cartier
Verkar vara bäst att jag säljer mina klockor per omgående eftersom jag inte plockar ut någon lön ur mitt bolag för tillfället. Men, får jag behålla min bil?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.
Har du familj eller försörjningsplikt för någon annan? Om så borde svaret vara självklart. Du kan lägga hur mycket som helst av din lön på ditt intresse så länge ingen annan i familjen behöver få sina behov åsidosatta. Vilket intryck man ger utåt är irrelevant.
 
Beror ju på klock/sparkontot. Även om Kalle har en hyfsat låg lön på c:a 15k kanske han bor själv och hyra+mat en månad ej överskrider 5k. Har han då lyckats spara ihop 100k på 10 månader och vill köpa sin drömklocka är det bara att slå till. Klart han får snea blickar från folk som vet vad han tjänar men själva bränner hela sin lön första helgen. Jag hoppas Kalle skiter i dem.

Låter mest som att du är sur för att du bor på landsbygden och måste ha bil.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Trollar du, eller läser du bara det du vill läsa?
Folk har redan svarat att det handlar om prioriteringar, och att hobbies kostar. Om man är så dum att man riskerar sitt boende för en klockas skull, eller något annat som inte är nödvändigt, så får man skylla sig själv...

Och vad är grejen med att dra upp den där bilen hela tiden? Alla behöver inte bil, duh...

Summa summarum:
Vissa köper Rolex för att glänsa
Andra köper Rolex för att de har ett intresse

Vad det något mer?

Nu har jag analyserat @Brodeur
TS är helt enkelt sur på att Kalle har en finare klocka. Istället för att vara glad för hans skull, så försöker TS komma på varför det har blivit så.

Aha, Kalle har INGEN BIL!

Aj aj aj Kalle, du är nu mindre värd i TS ögon, för du har ingen bil. Du kanske inte ens behöver någon bil, men ja, det är en helt annan historia.

Jävlar vad dryg man kan vara då. Om ämnet är så korkat och ointressant...varför ens vara inne i tråden?
Och hur var det nu med den där fantastiska KS-andan...ingick det i den att såga en ny medlems första trådstart?
Som vissa brukar skriva...det finns inget tvång att skriva i alla trådar så ibland kanske det är mer klädsamt att bara avstå.
 
Topp