• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får en klocka kosta?

Clockzor

Omega
Är nyfiken på hur ni andra tänker. Själv tycker jag det har mycket att göra med hur mycket man tjänar. Då menar jag mer någon form av vad man kan med att spendera utan att det ser löjligt ut.

Exempel, kalle 22 som jobbar på lagret, ja det ser löjligt ut (så som jag tänker) med en Rolex när han inte ens har en bil osv.

Jag skulle säga någon stans 1/3 till max 1 månadslön brutto är rimligt. 1 månadslön brutto gäller mer när man har en relativt hög lön då man självklart har mycket mer pengar över varje månad än om man hankar sig fram på 18K.

Jag tycker det är lite intressant det där med hur mycket pengar man lägger på olika saker i olika kretsar och yrkesgrupper. Ibland är det inte bara lönen i relation till kostnaden som gör att folk runt omkring tycker det ser löjligt ut. Om Kalles kompis Johnny har lagt 30k på en tatuering så är det helt plötsligt inte lika löjligt. Ända skillnaden är att tatuering är lite svårare att sälja vidare om plånboken kniper vid plötsligt behov.

Jag har lite erfarenhet av en yrkesgrupp som av tradition fortfarande besitter en viss "arbetarmentalitet" men som i dagsläget tjänar ganska mycket pengar. På grund av den mentalitet så skulle man fortfarande många gånger betraktas som en idiot om man gled runt med en rolle även om man med marginal har råd med det. Har man å andra sidan en yrke som av tradition besitter en högre status men som drar in en betydligt lägre lön så är det inte alls konstigt att ha fina klockor.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Intressant, många vettiga svar men också många ”bokstavstolkande” du tycker fel. Hur man nu kan tycka fel. Jag vet vad jag tycker jag är intresserad av vad andra tycker. Vitsen med alla forum oavsett ämne är väll ändå att utbyta åsikter inte såga eller medvetet misstolka.
Vilken är den dyraste klockan du ägt... hittills :)
 

Clockzor

Omega
Det är viss skillnad med att ha fina klockor och ha ett intresse för klockor, även om intresset givetvis går att kombinera.
Jo såklart. Jag ville bara poängtera att det inte alltid är lönen i sig som avgör vilka blickar du får på grund av din klocka (oavsett intresse eller ej) utan snarare statusen och/eller mentaliteten i yrkesgruppen. Om vi nu utgår från att det är på jobbet som blickarna ges.
 

puuttee

Breitling
image.png
Alla har olika prioriteringar, vissa laddar upp bilder när dom kör grävskopa eller mekar bil som är klockrent, i sammanhang där jag skulle tycka annars hur fan kan han? Men alla har som sagt prioriteringar. Älskar du klockor o noll intresse för bilar så ere givet, har du ingen anledning eller sug på dyra kläder men älskar klockar så ere solklart vart du lägger stålar. Hur långt är ett snöre? Här haru en bild :p
 

BoEtt

Rolex
För två rostiga kan du kanske få en rasslig DJ. Du måste nog upp i åtminstone fyra rostiga 9-5 för att få ihop till en Explorer2a :D
Skit i sambon, ställ dit en gammal DBS och förklara läget. Skyll på mig om hon knotar.
Hehe... väntar till senare ikväll efter en halv dunk vino! Då brukar hon vara rätt medgörlig!
Härligt med moraliskt stöd, kommer definitivt att skylla allt på dig @Gummo
 

MånsT

Rolex
En klocka får kosta så mycket som man är beredd att ge. Det handlar bara om prioriteringar, varför jag har två klockor som kostar betydligt mer än vad min månadslön är.
 

BoEtt

Rolex
Får du problem hävisa till Nordens största klockforum! Vi står bakom dig:)
Det känns tryggt men behöver nog lämna ut min adress till er, då jag misstänker att jag behöver fysiskt beskydd de kommande dagarna efter att sambon vaknat upp imorrn. Eller som Hamlet uttryckte det: Så går beslutsamhetens friska hy, I eftertankens kranka blekhet över.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det känns tryggt men behöver nog lämna ut min adress till er, då jag misstänker att jag behöver fysiskt beskydd de kommande dagarna efter att sambon vaknat upp imorrn. Eller som Hamlet uttryckte det: Så går beslutsamhetens friska hy, I eftertankens kranka blekhet över.
Då kommer man ju lite osökt in på följande klipp:

Lite Göteborgshumor såhär på fredagseftermiddagen är ju aldrig fel!
 

hedbrg

Panerai
Kan ingen fråga hur långt ett snöre är? Jag tycker att det inte frågats riktigt nog många gånger i den här tråden (snöret?) än...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Orkar inte läsa hela tråden, men jag tycker helt klart att handlarna borde införa kreditkontroll för att se vad personer har för månadslön innan det blir tal om försäljning. Borde egentligen innebära alla varor som är lite dyrare, champagne, oxfile etc borde innebära kreditkontroll. Kanske vi skulle kunna införa någon typ av vipkort/motbok som visar att du tjänar tillräckligt mycket för att få konsumera dessa artiklar.
 

BoEtt

Rolex
Orkar inte läsa hela tråden, men jag tycker helt klart att handlarna borde införa kreditkontroll för att se vad personer har för månadslön innan det blir tal om försäljning. Borde egentligen innebära alla varor som är lite dyrare, champagne, oxfile etc borde innebära kreditkontroll. Kanske vi skulle kunna införa någon typ av vipkort/motbok som visar att du tjänar tillräckligt mycket för att få konsumera dessa artiklar.
Borde komma upp som ett lagförslag!
Så även emot klockor, det är ett miljöproblem, vad händer om ett helium ur får för sig att "prutta" under vattnet, dör valarna i havet?
 
Orkar inte läsa hela tråden, men jag tycker helt klart att handlarna borde införa kreditkontroll för att se vad personer har för månadslön innan det blir tal om försäljning. Borde egentligen innebära alla varor som är lite dyrare, champagne, oxfile etc borde innebära kreditkontroll. Kanske vi skulle kunna införa någon typ av vipkort/motbok som visar att du tjänar tillräckligt mycket för att få konsumera dessa artiklar.
Borde även krävas att minst två bilar står skrivna i köparens namn. Man kan ju inte lite på någon som åker tåg, buss eller alternativt promenerar... det är bara tjuvar som gör.
 

bluetrain

Cartier
Har också lite svårt att koppla detta med inkomst/tillgångar till "hur mycket" en klocka får kosta. Tills man skäms? För att ta en liknelse. En kille från en by på landet (true story, det var grannbyn! :)), varken välbetald eller förmögen men hade ändå en röd italiensk sportbil. Kan både beundra och fascineras av dem som går all-in i sitt intresse på det viset när kanske allt annat blir lidande. Tycker världen behöver mer av dessa galningar som tar ett lån på 1Msek för att få en riktigt fet AP eller vad det nu kan vara och bara köööör... :)
 

Brodeur

Omega
Har också lite svårt att koppla detta med inkomst/tillgångar till "hur mycket" en klocka får kosta. Tills man skäms? För att ta en liknelse. En kille från en by på landet (true story, det var grannbyn! :)), varken välbetald eller förmögen men hade ändå en röd italiensk sportbil. Kan både beundra och fascineras av dem som går all-in i sitt intresse på det viset när kanske allt annat blir lidande. Tycker världen behöver mer av dessa galningar som tar ett lån på 1Msek för att få en riktigt fet AP eller vad det nu kan vara och bara köööör... :)

Det där är spot on, det är så helt klockointresserade ser det hela. Fast en röd sportbil är i gemene mans ögon fan så mycket fräckare……….
 

Subby

Rolex
Som alla andra har redan sagt så handlar det ju om prioriteringar.

Jag är en 19-årig student i huvudstaden. Jag har inte så mycket inkomst, jag har ingen bil och jag behöver ingen bil för tillfället. En bil för mig betyder extra 4-5 tkr utgift om månaden, det kan vänta tills jag har ett riktigt jobb. Istället för att spendera 4-5tkr till någonting jag inte behöver så satsar jag en del av pengarna på klocksparandet.

Så du, ts, påstår att jag inte kan ha en Rolex bara för att jag inte har någon bil?
 
Topp