• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får en klocka kosta?

JohnDoe

Rolex
Finns ett gäng trådar här om inkomst, klockor, prioriteringar osv. Gör som i lyxfällan och räkna på vad fika, lunch, öl etc kostar och du har en rolex rätt snabbt. Sen det där med bilar, tja vissa av oss ser det som konstigt att bara ha en bil, andra ser ingen mening alls med bil. Själv tycker jag att man skulle ha nytta av 5-10 bilar för olika ändamål osv
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Från och mer 18 januari så blev jag student, och får ut strax under 10 lök, dock skulle jag aldrig banga för att köpa en klocka som tilltalade mig för 100k, så länge ekonomin för övrigt inte blir lidande. Allt går, beror bara på hur du prioriterar andra saker, har tom två bilar och och ett helvetes långt snöre, så det är barta och åka, brum, bruuuuum, bruuuuuuuuummmm!

Låter ju ändå som en svår ekvation, få ut 10k per månad, ha två bilar, rimligtvis ett boende och kunna köpa en klocka för 100k ;)

Hmm, 2st Ford Fiesta från 1977, bo i en kolonistuga/friggebod och äta nudlar. Då kan man nog spara ihop till 100k på 1,5 år lr nåt :)
 

Brodeur

Omega
Som alla andra har redan sagt så handlar det ju om prioriteringar.

Jag är en 19-årig student i huvudstaden. Jag har inte så mycket inkomst, jag har ingen bil och jag behöver ingen bil för tillfället. En bil för mig betyder extra 4-5 tkr utgift om månaden, det kan vänta tills jag har ett riktigt jobb. Istället för att spendera 4-5tkr till någonting jag inte behöver så satsar jag en del av pengarna på klocksparandet.

Så du, ts, påstår att jag inte kan ha en Rolex bara för att jag inte har någon bil?

Men seriöst förolämpa inte din egen läsförståelse, tolkningsförmåga. Jag har aldrig sagt att man måste ha en bil innan man köper en klocka. För er stockholmare verkar bilar vara någon diffus statussymbol som man egentlig inte behöver eftersom alla åker tunnelbana. I övriga Sverige (ink Göteborg) är det tämligen självklart för de allra flesta att nyttan och nöjet med en bil är stor.

Det är alltså ett exempel, inte någon bokstavstolkningsregel. Att ”haha gud vad löjligt att ha en klocka om man inte har bil.”
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Men seriöst förolämpa inte din egen läsförståelse, tolkningsförmåga. Jag har aldrig sagt att man måste ha en bil innan man köper en klocka. För er stockholmare verkar bilar vara någon diffus statussymbol som man egentlig inte behöver eftersom alla åker tunnelbana. I övriga Sverige (ink Göteborg) är det tämligen självklart för de allra flesta att nyttan och nöjet med en bil är stor.

Det är alltså ett exempel, inte någon bokstavstolkningsregel. Att ”haha gud vad löjligt att ha en klocka om man inte har bil.”
Har du frågat @Philippe Stern om du får använda hans passfoto?
 

Subby

Rolex
Men seriöst förolämpa inte din egen läsförståelse, tolkningsförmåga. Jag har aldrig sagt att man måste ha en bil innan man köper en klocka. För er stockholmare verkar bilar vara någon diffus statussymbol som man egentlig inte behöver eftersom alla åker tunnelbana. I övriga Sverige (ink Göteborg) är det tämligen självklart för de allra flesta att nyttan och nöjet med en bil är stor.

Det är alltså ett exempel, inte någon bokstavstolkningsregel. Att ”haha gud vad löjligt att ha en klocka om man inte har bil.”

Jag gav också ett exempel likt dig, ifall du inte kunde tolka mitt exempel så är sammanfattningen av det: Alla har olika tankesätt och prioriteringar.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är alltså ett exempel, inte någon bokstavstolkningsregel. Att ”haha gud vad löjligt att ha en klocka om man inte har bil.”

image.jpg
 

Brodeur

Omega
Subby du skriver uttryckligen att "Så du, ts, påstår att jag inte kan ha en Rolex bara för att jag inte har någon bil?"
Nej det är precis det jag inte gör så ditt "exempel" är lite si så där missriktat.
 

Brodeur

Omega
Han har dålig smak när det gäller bilar, en typisk sådan där Watch overspender.............
Hade någon möglig BMW eller mossig Merca, blääääää
 

LJS

Omega
Alla som inte är klockentusiaster anser oss som idioter som lägger 10k+ på en klocka och ser det som bortslängda pengar, men de helt glömmer bort försäljningsvärdet hos klockor gentemot bilar, kläder eller något annat som krogrundor och fylleresor. Jag är student, 21 år och har fyra klockor till värde av 60k, vilket jag skulle få 55 för om jag sålde i dagsläget. Har ingenting med lön o göra, jag går på lån för guds skull. :D
 

M.U

Rolex
Orkar inte läsa hela tråden, men jag tycker helt klart att handlarna borde införa kreditkontroll för att se vad personer har för månadslön innan det blir tal om försäljning. Borde egentligen innebära alla varor som är lite dyrare, champagne, oxfile etc borde innebära kreditkontroll. Kanske vi skulle kunna införa någon typ av vipkort/motbok som visar att du tjänar tillräckligt mycket för att få konsumera dessa artiklar.
Om man betalar kontant då....? ;)
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Man köper väl en klocka man anser sig ha råd med, vars mervärden anses vara värda det pris man betalar?

Samma sak torde fö. gälla för bilar.
 
Så mycket jag tycker att familjen har råd med. Pengar på banken för oförutsedda utgifter (bor i hus) sambons och barnens fritids intressenhar prio, påverkad inte det har jag inget dåligt samvete, skulle det behövas extra pengar säljer jag utan problem någon klocka.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Denna eviga jävla diskussion. Jag tror du har missar hela poängen med KS.

Jag hänger i alla fall här av den enkla anledningen att jag är klockintresserad - inget annat.

Och en Rolex på ett lager. Det är väl typ det den är byggd för?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Du är dock en idiot om du kallar alla som inte bor i Stockholm för bönder:)
Då är vi två. Du kan ju förklara på vilka grunder TS gör när han skriver "För er stockholmare verkar bilar vara någon diffus statussymbol sommanegentlig inte behöver eftersomalla åker tunnelbana."
Finns stockholmare som bor i stan som har bil, det finns dem utanför Stockholm som inte har bil och vise versa.
 
Topp