• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör en klocka mekanisk/kvarts?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med utgångspunkt i "entusiasttråden" (https://klocksnack.se/posts/617760/)

Vad gör en klocka mekanisk? Är det hur den får sin kraft, hur den laddas ur, eller hur gången reguleras? I min värld är en klocka mekanisk om kraften laddas upp OCH ur utan att ett batteri är inkopplat. Med andra ord:

Kinetic (kvartsregulerat)
Batteriet laddas av handledens rörelser via en rotor. (Rörelseenergi -> kemisk energi -> rörelseenergi) = elektronisk (kallas kvartsklocka)

Spring drive (kvartsregulerat)
Handleden laddar en fjäder, samt en liten spänning till reguleringen, som driver visarna (rörelseenergi-> lägesenergi-> rörelseenergi)= mekanisk klocka

Bulova accruton (stämgaffelregulerad)
Batteri (kemisk energi) omvandlas till rörelseenergi = elektronisk (kallas stämgaffelver)

Automatisk (ballanshjulsregulerad)
Handleden laddar en fjäder som laddas ur och driver visarna (rörelseenergi-> lägesenergi-> rörelseenergi) = mekanisk

Det finns ju även elektroniska klockor som är ballanshjulsregulerade
Batteri driver visarna (kemisk energi -> rörelseenergi) = elektronisk klocka
 

SJ Smythe

Cartier
För mig är en del av charmen med ett mekaniskt urverk att tidshållningen sker utan elektronik. Sen kan jag uppskatta ingenjörskonsten i olika varianter av urverk men det är något visst med mekanik.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig är en del av charmen med ett mekaniskt urverk att tidshållningen sker utan elektronik. Sen kan jag uppskatta ingenjörskonsten i olika varianter av urverk men det är något visst med mekanik.
Så du definierar om en klocka är mekanisk eller kvarts utifrån hur den regulerar tidhållningen?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mekanisk = ingen (avsiktlig) eliktricitet inblandat.

Verk som springdrive, även om de innehåller intressanta tekniska lösningar, är inte enligt min subjektiva uppfattning mekaniska klockor.
 

F-L-P

Panerai
Med utgångspunkt i "entusiasttråden" (https://klocksnack.se/posts/617760/)

Vad gör en klocka mekanisk? Är det hur den får sin kraft, hur den laddas ur, eller hur gången reguleras? I min värld är en klocka mekanisk om kraften laddas upp OCH ur utan att ett batteri är inkopplat. Med andra ord:

Kinetic (kvartsregulerat)
Batteriet laddas av handledens rörelser via en rotor. (Rörelseenergi -> kemisk energi -> rörelseenergi) = elektronisk (kallas kvartsklocka)

Spring drive (kvartsregulerat)
Handleden laddar en fjäder, samt en liten spänning till reguleringen, som driver visarna (rörelseenergi-> lägesenergi-> rörelseenergi)= mekanisk klocka

Bulova accruton (stämgaffelregulerad)
Batteri (kemisk energi) omvandlas till rörelseenergi = elektronisk (kallas stämgaffelver)

Automatisk (ballanshjulsregulerad)
Handleden laddar en fjäder som laddas ur och driver visarna (rörelseenergi-> lägesenergi-> rörelseenergi) = mekanisk

Det finns ju även elektroniska klockor som är ballanshjulsregulerade
Batteri driver visarna (kemisk energi -> rörelseenergi) = elektronisk klocka

Alltså... Definitionen av kvarts klocka måste väl vara att man utnyttjar svängningen i en kvarts kristall för att hålla tiden? Tycker att mekatroniska är bra beskrivning av övriga.
 

Minuteman

Rolex
De batteridrivna klockor som har en mekanisk balans tycker jag bör benämnas elektromekaniska.
De drivs elektriskt (elektromagnetiskt), men förutom det har de i princip all mekanik som en manuell klocka.

Dessutom saknar de (åtminstonde de tidiga) Alla typer av elektroniska komponenter (halvledare).
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Spring Drive är ur min synvinkel att jämföra med en mänsklig cyborg. Cyborg = människa med robotkomponenter.

Spring Drive = mekanisk klocka med elektriska komponenter.
 
Topp