• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör lumen till vad det är?

Chuck

Patek
2-Faktor
Funderar på varför tex Seikos Lume lyser starkare och under längre period än tex Sinn. Förstått det som att ämnet superluminova är ett standard ämne i klock branschen. Varför rent tekniskt lyser de olika starkt/länge på olika fabrikat?

Läst att tjockleken på massan kan avgöra det, varför skulle det avgöra? Tänker att "laddar" man en superlumina tavla från en U1:a vs en modern Turtle bör de båda lysa lika länge oavsett tjocklek på appliceringen.

Flummig frågeställning men någon kanske kan förklara :oldman:



Bjussar på ett lumeshot från padin som tack.
IMG_0256.JPG
 

Psykel

Patek
Funderar på varför tex Seikos Lume lyser starkare och under längre period än tex Sinn. Förstått det som att ämnet superluminova är ett standard ämne i klock branschen. Varför rent tekniskt lyser de olika starkt/länge på olika fabrikat?

Läst att tjockleken på massan kan avgöra det, varför skulle det avgöra? Tänker att "laddar" man en superlumina tavla från en U1:a vs en modern Turtle bör de båda lysa lika länge oavsett tjocklek på appliceringen.

Flummig frågeställning men någon kanske kan förklara :oldman:



Bjussar på ett lumeshot från padin som tack.
IMG_0256.JPG
Mer lysmassa = längre lystid? Verkar logiskt för mig. Sen är väl Seikos blandning mer koncentrerad än andras, varav den nattlampslika glöden.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förstår din fundering. Varje partikel borde lysa lika länge, så mängden borde bara påverka styrkan... Men samtidigt kanske en större mängd hjälper att ladda partiklarna mot varandra i mörker? Traser har ju riktiga facklor om man gillar lume...
 

Psykel

Patek
Vore dock mest logiskt att jämföra exempelvis två Seiko med olika tjock lysmassa, eftersom deras blandning inte är samma som Sinns. Seikos Lumibrite och den schweiziska Superluminova är i grunden den samma, men Seikos är en annan blandning. Antar att den blir starkare, men kortvarigare medan Superluminova är svagare men uthålligare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vore dock mest logiskt att jämföra exempelvis två Seiko med olika tjock lysmassa, eftersom deras blandning inte är samma som Sinns. Seikos Lumibrite och den schweiziska Superluminova är i grunden den samma, men Seikos är en annan blandning. Antar att den blir starkare, men kortvarigare medan Superluminova är svagare men uthålligare.
Min upplevelse är att Lumibrite spöar skiten ur superluminova både vad gäller intensitet och varaktighet. Min BP FF är ju känd för bra lys och den lyser riktigt bra, nästan lika bra som en full-laddad SEIKO med tjock och bred lume, men bara nästan.
 

Psykel

Patek
Min upplevelse är att Lumibrite spöar skiten ur superluminova både vad gäller intensitet och varaktighet. Min BP FF är ju känd för bra lys och den lyser riktigt bra, nästan lika bra som en full-laddad SEIKO med tjock och bred lume, men bara nästan.
Jag tror dig! I nuläget har jag endast en klocka med nya Lumibrite, en med gamla Lumibrite och en låda full med tritium och radium. :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Mer lysmassa = fler molekyler som avger ljus = mer ljus i alla lägen.

Se det så här: Vi låtsas att en molekyl ger ett ljusflöde på 1 lm, 1 timme efter full laddning. På en klocka har du lite tunnare lysmassa så pluppen vi tittar på har 10 molekyler och avger därmed 10 lm. Den fiktiva Seikon har 25 molekyler på en plupp med samma area och avger därmed 25 lm eller 2,5 ggr större ljusflöde. Vid små ljusflöden upplevs denna skillnad som större än vid höga ljusflöden pga hur ögat fungerar (att titta in i en 2000W halogenlampa gör lika ont i ögonen som att titta in i en 1000 W halogenlampa medan man märker av skillnaden markant i ljusmängde mellan en 1 W glödlampa och 2 W glödlampa)

Grov förenkling men det är grundprincipen för varför ett tjockare lager ljusmassa ger mer ljus (ljusmassan är semitransparent och släpper därmed igenom ljus vilket gör att det till viss gräns fungerar att smeta på mer massa för att få mer ljus).

Sedan är det givetvis rent kemiska faktorer som spelar in mellan olika lysmassor när det gäller både intensitet och lystid (läs: olika blandningar har olika egenskaper).
 
Topp