Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad göra med aftermarket oyster länk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av fredtiger, 25 januari 2014.

1. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Upptäckte tack vare KS att länken som satt på min frus OP1500 är en aftermarket (utan ref.nr) 20mm oysterlänk.

Har nu äntligen fått tag på en orginallänk (ref. 7835) som kommer inom ett par veckor. Frågan är vad jag gör med den gamla länken. I min värld är det en kopia och förtjänar en omgång med hammaren. Är det rätt tänkt, eller är det mer accepterat med aftermarkettillbehör än rena kopior?

Tacksam för råd och synpunkter då jag ogärna vill bidra till fejkdelar på marknaden!

2. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    Är den inte märkt med något namn är det ju bara att sälja den.är den däremot signerad med rolex ärdet ju en kopia och jag hade slängt den.

eriksson850, jabla, Wii och 1 annan gillar detta.
  3. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Ernesto gillar detta.
  4. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Eh... Zappa iväg till en annan galax?:blackalien:

5. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Du har väl sett star wars? o_O

6. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Inte de senaste 25 åren... faktiskt sant:nailbiting:

7. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Icaras och fredtiger gillar detta.
  8. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Det brukar vara 50/50 vad folk tycker om det där. Kan inte lagen om mönsterskydd nämnvärt, så rätta mig gärna om jag har fel, men om den är omärkt är den väl per definition inte en kopia? Jag har Seikos jubilee-länkar på mina dykare och de är identiska originalet förutom låset och jag tror inte att nån uppfattar det som att jag försöker renommésnylta på Rolex. Samtidigt är det dubbelmoral, eftersom jag nånstans tycker att det är jäkligt osexigt när företag inte kan komma på en egen design på sina grejer. Hade det däremot varit en "riktig" kopia med logga och allt, då hade saken varit solklar: fram med eldkastaren!
    Fake watches are for fake people...

9. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Tycker det är helt ok med omärkta aftermarketlänkar på (vintage)klockor då originallänkar inte direkt växer på träd.. Dessutom verkar de vara prissatta av Bert Karlsson om man väl hittar nån

10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fyfan för känslan med en aftermarket-länk på en grym vintage-Rolex. Ingen höjdare i min mening.

fredtiger gillar detta.
  11. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Kan lugna dig på den punkten då en gammal vikt 7835 länk är på gång. Några år nyare än klockan men i vart fall samma årtionde (60-tal). Kommer att ge mig bättre nattsömn när den väl är på plats!

Ska också förbereda släggan så att den gamla får ett värdigt avslut!:D

12. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Det är väl bara att lägga ut en annons där du berättar vad du säljer på ett ärligt sätt?
    Om du tycker att pengarna är smutsiga på nått sätt kan du alltid skänka dom till barncancerfonden ....

RDFG gillar detta.
  13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har fortvarande inte fattat om länken har Rolexlogga eller inte. o_O

Sond och morrism gillar detta.
  14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vad är det för spänne? Logga eller omärkt?

15. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

För tydlighetens skull; spännet har alltså en rolexlogga, se bild nedan. Jag själv var inte medveten om detta när jag köpte klockan utan blev varse detta genom en annan tråd här på KS.

Länken kommer alltså den hårda vägen vandra... (BCF får sin del från många håll i familjen).

jabla gillar detta.
  16. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Spännet ser inte ut att höra ihop med länken? Spännet falskt med? Om spännet är falsk har de slitit hårt på det...

17. Jacob

Jacob Friends of KS

Är jag dum? Spännet ser, utifrån den inte helt informativa bilden, inte helt oäkta ut? Är jag ute och cyklar?

Klass 1-kopiorna kanske bara gäller spännen?! :)

18. oystercase

oystercase Bonde

Spännet är i vart fall fejk, "banderollerna dom möts vid kronan är likadana på höger o vänster sida = fejk.

O länken med tror jag, se det pressade stiftet där man ser "stärnan" den bildar på länken närmst spännet på vänster sida och ingen ref stämpel på länken närmst klockan.

End-linksen kanske är ok, går ej att se på bilden.

_jonte, theargonaut och Jacob gillar detta.
  19. oystercase

oystercase Bonde

Kolla denna bild på äkta logga för jämförelse så fattar ni vad jag menar

Weberg, Watch out, keroro och 1 annan gillar detta.
  20. Jacob

Jacob Friends of KS

Gött! Varje dag något nytt man lär sig. :)

21. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Hamra inte sönder den innan du är 100% på att alla delar är fejk, vore dumt att hamra en an bra länk med fulspänne :)

morrism gillar detta.
  22. fredtiger
    Trådstartare

fredtiger Stadsbo

Lägger ut några bilder till som kanske kan vara till nytta ifall någon kan bedöma äktheten i länken.

Ändlänkarna är äkta vågar jag påstå, men resten?

23. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Ungefär så såg också länken på min Submarinen, som jag köpte från ett svin. Visste då inte så mycket ,skillnad på 9315 / 93150 .På min var halva sidan av länkar ,Fake,andra sidan hade stämpeln 93150..................

24. morrism

morrism Friends of KS

Allt som är äkta ska du spara, finns värde i det, är du osäker, gå till en Rolexhandlare.

25. oystercase

oystercase Bonde

Spännet är ju fejk (åtminstonde den delen man kan se rolex stämpeln på, antagligen resten av spännet med)

End-linksen ser äkta ut.

Själva oysterlänken är ju ej märkt rolex eller med rolex referensnr så den är väl inte en kopia i egentlig bemärkelse och kommer nog inte från samma ställe som spännet. Så den kan man väl behålla eller kränga efter spännet destruerats. Det kanske är en seikolänk :) eller nått som någon frankensteinat ihop m spännet.

26. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Förstår inte varför man ska slå sönder grejer, hade inte gett mig något iaf. Är det en kopia så släng den bara, sätt på den nya länken och glöm att den förra existerade.

Mårtenssons ur Brookfield