• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad göra med aftermarket oyster länk?

fredtiger

Cartier
Upptäckte tack vare KS att länken som satt på min frus OP1500 är en aftermarket (utan ref.nr) 20mm oysterlänk.

Har nu äntligen fått tag på en orginallänk (ref. 7835) som kommer inom ett par veckor. Frågan är vad jag gör med den gamla länken. I min värld är det en kopia och förtjänar en omgång med hammaren. Är det rätt tänkt, eller är det mer accepterat med aftermarkettillbehör än rena kopior?

Tacksam för råd och synpunkter då jag ogärna vill bidra till fejkdelar på marknaden!
 

Boris Balkan

Fark you!
I min värld är det en kopia och förtjänar en omgång med hammaren.

DeathStarLaser.png
 

Weberg

Audemars
Det brukar vara 50/50 vad folk tycker om det där. Kan inte lagen om mönsterskydd nämnvärt, så rätta mig gärna om jag har fel, men om den är omärkt är den väl per definition inte en kopia? Jag har Seikos jubilee-länkar på mina dykare och de är identiska originalet förutom låset och jag tror inte att nån uppfattar det som att jag försöker renommésnylta på Rolex. Samtidigt är det dubbelmoral, eftersom jag nånstans tycker att det är jäkligt osexigt när företag inte kan komma på en egen design på sina grejer. Hade det däremot varit en "riktig" kopia med logga och allt, då hade saken varit solklar: fram med eldkastaren!
Fake watches are for fake people...
 

RDFG

Cartier
Tycker det är helt ok med omärkta aftermarketlänkar på (vintage)klockor då originallänkar inte direkt växer på träd.. Dessutom verkar de vara prissatta av Bert Karlsson om man väl hittar nån
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker det är helt ok med omärkta aftermarketlänkar på (vintage)klockor då originallänkar inte direkt växer på träd.. Dessutom verkar de vara prissatta av Bert Karlsson om man väl hittar nån
Fyfan för känslan med en aftermarket-länk på en grym vintage-Rolex. Ingen höjdare i min mening.
 

fredtiger

Cartier
Fyfan för känslan med en aftermarket-länk på en grym vintage-Rolex. Ingen höjdare i min mening.
Kan lugna dig på den punkten då en gammal vikt 7835 länk är på gång. Några år nyare än klockan men i vart fall samma årtionde (60-tal). Kommer att ge mig bättre nattsömn när den väl är på plats!

Ska också förbereda släggan så att den gamla får ett värdigt avslut!:D
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det är väl bara att lägga ut en annons där du berättar vad du säljer på ett ärligt sätt?
Om du tycker att pengarna är smutsiga på nått sätt kan du alltid skänka dom till barncancerfonden ....
 

fredtiger

Cartier
För tydlighetens skull; spännet har alltså en rolexlogga, se bild nedan. Jag själv var inte medveten om detta när jag köpte klockan utan blev varse detta genom en annan tråd här på KS.

Länken kommer alltså den hårda vägen vandra... (BCF får sin del från många håll i familjen).

HTh6NPu.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För tydlighetens skull; spännet har alltså en rolexlogga, se bild nedan. Jag själv var inte medveten om detta när jag köpte klockan utan blev varse detta genom en annan tråd här på KS.

Länken kommer alltså den hårda vägen vandra... (BCF får sin del från många håll i familjen).

Spännet ser inte ut att höra ihop med länken? Spännet falskt med? Om spännet är falsk har de slitit hårt på det...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Är jag dum? Spännet ser, utifrån den inte helt informativa bilden, inte helt oäkta ut? Är jag ute och cyklar?

Klass 1-kopiorna kanske bara gäller spännen?! :)
 

oystercase

Cartier
Spännet är i vart fall fejk, "banderollerna dom möts vid kronan är likadana på höger o vänster sida = fejk.

O länken med tror jag, se det pressade stiftet där man ser "stärnan" den bildar på länken närmst spännet på vänster sida och ingen ref stämpel på länken närmst klockan.

End-linksen kanske är ok, går ej att se på bilden.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hamra inte sönder den innan du är 100% på att alla delar är fejk, vore dumt att hamra en an bra länk med fulspänne :)
 

fredtiger

Cartier
Lägger ut några bilder till som kanske kan vara till nytta ifall någon kan bedöma äktheten i länken.

y2uPJIT.jpg


ktF5T24.jpg


Ändlänkarna är äkta vågar jag påstå, men resten?
 

paradis

Audemars
Ungefär så såg också länken på min Submarinen, som jag köpte från ett svin. Visste då inte så mycket ,skillnad på 9315 / 93150 .På min var halva sidan av länkar ,Fake,andra sidan hade stämpeln 93150..................
 

oystercase

Cartier
Spännet är ju fejk (åtminstonde den delen man kan se rolex stämpeln på, antagligen resten av spännet med)

End-linksen ser äkta ut.

Själva oysterlänken är ju ej märkt rolex eller med rolex referensnr så den är väl inte en kopia i egentlig bemärkelse och kommer nog inte från samma ställe som spännet. Så den kan man väl behålla eller kränga efter spännet destruerats. Det kanske är en seikolänk :) eller nått som någon frankensteinat ihop m spännet.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Förstår inte varför man ska slå sönder grejer, hade inte gett mig något iaf. Är det en kopia så släng den bara, sätt på den nya länken och glöm att den förra existerade.
 
Topp