• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad göra med morfars fars Tissot?

Philip S

Breitling
Hej! Ny här så hoppas jag gör allt rätt.

Fått en Tissot seastar (quartz) av släkten som tillhörde min morfars far säger dom. Årtal lär väl vara 60-70 någonting tror jag. Vad säger ni? Är väl värd en 50-lapp men har ett högt affektionsvärde för mig.

I alla fall så har jag ett svart skinnband där spännet har flugit iväg. Tänkte i samma veva som det förlorade spännet rusta upp klockan på roligaste vis. Åsikter? Vad för band tror ni passar bäst? Tips på hemsidor som säljer band? Lönlöst att byta glas? Är 22 år och trivs med dressat.

All hjälp, input och kommentarer uppskattas.

Nedan kommer lite bilder.

Med vänlig hälsning,

Philip S
upybujat.jpg
8u6abu9y.jpg

ga4yqymy.jpg

8era4yzu.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker den känns mer 70-80 tal men jag är bara amatör... :)
Lämna in den för ett glasbyte och nya packningar, putsa upp boetten och leta på ett passande tissot-spänne (med band om det du har på är slitet/trasigt) på ebay/tradera.

Jag vet inte vad din klocka har för bredd på bandet.
Mät och sök, här är ett exempel som kanske skulle kunna passa.

http://www.tradera.com/item/191502/194258573/tissot-20mm-laderband-

Om du inte gillar mörkgrönt så kan det vara ide att titta på det ändå. Billigt pris även om du bara vill ha spännet... :)
 

Philip S

Breitling


Tack för input! Tror dock inte det är en 80talare eftersom första ägaren (morfars far) gick bort på 80-talet.

Undra vad en sådan helrenovering skulle kosta egentligen. Har du/någon annan någorlunda koll på det? Kanske bäst att ringa en urmakare och fråga själv.

Satan vilket snyggt band. Kul med original också. Mätte mitt band nu och inser att 20mm är för stort! Trist.

18mm är det som gäller för denna klocka. Alltså är sista bilden i TS helt värdelös. Skall titta vidare på tradera!

Med vänlig hälsning,

Philip S
 

Mr Chance

Kalmar
Tveksam till att Tissot tillverkade batteridinkor på 60-70-talet. Ser nyare ut.

En helt ok dressare! Fixa till den och använd den, det hade jag gjort.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
en lätt service kostar nog runt 300-500:- Sorry att den var helt värdelös! Det var mer ett förslag för att visa vad som finns därute... Bara att söka runt...
 

Philip S

Breitling
en lätt service kostar nog runt 300-500:- Sorry att den var helt värdelös! Det var mer ett förslag för att visa vad som finns därute... Bara att söka runt...


Du har inte gjort något värdelöst alls. Menade att min sista bild med måttbandet är helt värdelös då det ser ut som 20mm för er läsare!

Förmodligen så klockan tillverkad under 1970talet, Tissot använde quartzverk från Omega (cal 1310) och senare Tissot 2030/31.

Intressant. 70-talet låter rätt rimligt med tanke på klockans historia.

Hur som haver skall jag jaga 18mm läderband och sedan lämna in den för hel-fix med nytt glas vid tillfälle. Då slänger jag upp en bild här i tråden eller någon annan stans så ni får se skillnaden. Jag skall banne mig göra något roligt av denna (förutom affektionsvärdet) rätt tråkiga klocka.
 
C

China

Guest
Intressant. 70-talet låter rätt rimligt med tanke på klockans historia.

Hur som haver skall jag jaga 18mm läderband och sedan lämna in den för hel-fix med nytt glas vid tillfälle. Då slänger jag upp en bild här i tråden eller någon annan stans så ni får se skillnaden. Jag skall banne mig göra något roligt av denna (förutom affektionsvärdet) rätt tråkiga klocka.

Jag tycker att du gör helt rätt, har klockan en historia inom familjen så är det värt att ha den i funktionsdugligt skick.:)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
+1

Det klart att du skall fixa till den. Pengar har ingen betydelse alls när historia och affektionsvärde tar över!
Lycka till med din klocka. Jo, en sak till... Klockan är inte helt vanlig heller.
 
Topp