Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad gråhandlarna glömde att berätta för sina kunder.

Diskussion i 'Diskussion' startad av China, 15 maj 2013.

1. China
    Trådstartare

China Guest

Gråhandel med klockor omsätter miljarder på den internationella marknaden, och det är inte bara exklusiva klockor som säljs. På så gott som varje nätauktion och annonsplats finns ett stort utbud av klockor som säljs långt under riktpriserna. Man kan tycka att det är bra med ett stort utbud av kraftigt rabatterade klockor, men frågan är var klockorna kommer ifrån och om gråhandlarna är ärliga mot sina kunder. Det finns tiotusentals nöjda köpare som tycker att dem gjort bra affärer, men kan det vara så att dem i vissa fall blivit grundlurade?

Faktum är att det pågår en omfattande handel med allt från piratkopior, B-produktion och s.k. överproduktion från legotillverkare av kända varumärken. Legalt och illegalt blandas friskt bland utbudet från fabriker och grossister, en handel som sker helt öppet . Den som har ett rymligt samvete och kapital, kan etablera sig som gråhandlare när som helst. Det är bara att logga in på de internationella marknadsplatserna för ”business to business” och välja bland tusentals klockor av tvivelaktigt ursprung. Vinstmarginalerna är höga, och fifflar sedan gråhandlaren med skatter och avgifter så går vinsten rakt ner i fickan. Ingen nämnd, ingen glömd och ingen dömd.

Låt oss göra ett besök hos en av gråhandlarnas leverantörer, Shenzhen Koda Horologe Co. Ltd, och se vilka fina erbjudanden som finns. Kanske finns det goda skäl till att enbart handla av auktoriserade återförsäljare, för vem kan avgöra vad som är legal eller illegal produktion om vi bortser från de uppenbara piratkopiorna?

There's no business like monkey business.

http://kdby.en.alibaba.com/

Här kommer en bildkavalkad med lite av det aktuella utbudet från Shenzhen Koda Horologe Co. Ltd.

Rivalen och Josef B gillar detta.
  2. China
    Trådstartare

China Guest

3. Landshark

Landshark Borgare

Vilken lobbistverksamhet ligger bakom den texten?
    Det vill jag veta, jag tror inte "China" har knåpat ihop det själv.
    Känns mycket tveksamt till sitt innehåll. :stop:

Febermannen gillar detta.
  4. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Intressant. Men jag förstår inte riktigt. Är det risken att klockan är en 'äkta kopia'? Från en riktig fabrik?

5. leben

leben El Patrón

Vem legotillverkar Rolex?

jhm och David gillar detta.
  6. China
    Trådstartare

China Guest

Då får vi väl ta en diskussion om vad som du anser är tveksamt.

Febermannen gillar detta.
  7. China
    Trådstartare

China Guest

Ingen, jag tog med bilderna på några piratkopior för att demonstrera att det förekommer helt öppet och brukar ingå i sortimentet hos mindre nogräknade fabriker och grossister,

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Intressant, men varför koppla ihop tillverkare av fakedinkor och gråhandlare?

paradis gillar detta.
  9. leben

leben El Patrón

Ok.

Finns ju iofs AD som säljer till gråhandlare för att få upp sin volym......

Compiss, Målarn och (deleted user) gillar detta.
  10. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jag fick för mig att det var ganska vanligt att AD sålde till andra seriösa urmakare med egna butiker.
    Ex Rolex AD säljer till en butik i en stad (minder än sthlm, malmö, gbg...) där det inte finns Rolex AD, som sedan säljer till kund.
    Jag har hört flera sådana fall.

11. POO

POO Präst

Ingen här bryr sig om gråhandel, vad det nu egentligen innebär, av Armanis och kopior. Förmodligen ingen annan heller.
    Gråhandel är heller inte olagligt.

Pleximannen gillar detta.
  12. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

intressant men lite svårgripbart?

Det finns väl knappast nån "överproduktion" på typ Rolex, Omega? De exemplar som hamnar hås gråhandlare i det fallet har väl passerat nån AD nån gång?

Men finns det på mindre exklusiva "Swiss" brands? typ Festina, Frederique Constant, Bell & Ross som var med i din uppräkning??? Eller är det bara rena fejks på dina bilder???

13. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tack China för ett intressant inlägg!

Det är intressant att fundera över hur flytande gränserna är från en klocka köpt av AD i Sverige, via gråhandel med äkta varor, legoproduktion och ner till rena kopior. Djungel, är väl det som bäst beskriver scenariot. Betänker man sen hur extremt bra kopior som florerar därute, av alla märken och modeller, så blir det ännu snårigare.

Jag antar att Du China delvis är ute efter att en del av den här gråa handeln skadar de företag vars klockor överproduceras?
    Det kan jag i så fall förstå. Samtidigt kan jag också förstå dem av oss som enbart bryr sig om att få en äkta/fungerande klocka till lågt pris...

14. POO

POO Präst

Inger seriöst företag skulle tillåta att deras klockor "överproducerades" och såldes genom någon fabriks bakdörr i Kina. Helt otänkbart.

15. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Men. Om jag köper min klocka från en gråhandlare så är ju papper etc är stämplade och ifyllda av en AD? Och detta kan ju lätt verifieras om man är osäker. På vilket sätt är då klockan kopia, överproduktion eller fishy?

Och ja, jag fattar att papper etc kan förfalskas och det har säkert gjorts. Men om vi hårddrar resonemanget så vill du alltså låta påskina att Uret och liknande med stor sannolikhet klockor som är fishy (utöver att de inte själva är AD)? Vilket jag betvivlar.

Jag avfärdar inte ditt resonemang eller din poäng, men det känns som om det finns lite olika grader av grått här. Eller?

16. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Självklart är det en glidande skala från AD till kopia på gatan! Viss gråhandel är självklart med äkta vara, men inte all?

17. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    den kinesiska staden Shenzhen är för övrigt kanske världens tråkigaste stad. Men om du behöver den där lilla lila pluppen som sitter längst inne bakom skärmen på en Nokia 3310 från 2001 - så åk dit. För teknikvaruhus och gigantiska banker är det enda du hittar.

wojtecki och keroro gillar detta.
  18. China
    Trådstartare

China Guest

Om samma tillverkare har eller har haft legotillverkning åt olika varumärken, och dessutom har piratkopior i sortimentet, så tycker jag det säger en hel del. Poängen är att det i en del fall inte går att avgöra för köparen om en klocka distribuerats via varumärkets kanaler, om den är andrasortering, eller en piratkopia. Med andra ord, hur skall man veta vad man betalat för om inte köpet gått via en AD?

Absolut, och som regel så handlar det om att en exklusivare klocka ursprungligen kommer från en AD och är helt ok. Men billigare klockor är en helt annan femma, kanske uttryckte jag mig otydligt på den punkten i trådstarten.

Ok, det handlar som sagt om billiga klockor. Exklusiv inhouseproduktion kan inte slinka ut bakvägen på marknaden och B-produktionen ger man själva en översyn så den klarar kvalitetskraven.

En del Schweizare har produktion i Kina, antingen i egna anläggningar eller så anlitar man legotillverkare. Det är inte så ovanligt att en del modeller dyker upp hos grossister eller fabriker med OEM tillverkning. Och det är då problemen börjar, rör det sig om B-produktion, s.k. överproduktion eller piratkopior, går det att se på säljarens bilder eller ens när man har klockan i handen?

Vad jag är ute efter är att man som klockköpare ska få veta vad det är man köper och betala därefter. Vad det här handlar om är en mörkläggning där säljarna många gånger vid t.ex. försäljning av andrasortering stoppar mellanskillnaden i fickan. Och visst skadas olika varumärken av gråhandel, men jag kan samtidigt tycka att man själva borde ha en strängare kontroll av sina legotillverkare och distributörer, för att inte tala om hårdare tag mot piratkopieringen.

Ser vi på tillverkaren av klockorna i det här exemplet så har dem kunnat härja fritt år efter år, utan att något hänt. Det är nog dags för en del varumärken att tänka om och inte acceptera lite ”svinn” här och där, förmodligen så bottnar det i en rädsla för att skandaler skall skita ner varumärket, och i en del fall att man ser mellan fingrarna för att hålla produktionen igång. Det trista är att det här går ut över deras egna kunder i slutändan.

Jag påstår inte att Uret eller någon annan namngiven gråhandlare köper tvivelaktiga klockor från Koda eller någon annan källa, men möjligheten finns trots allt. När det gäller gråhandlare i Europa och USA som även säljer exklusiva klockor, så bedömer jag nog sannolikheten för fiffel och båg om klockornas ursprung som ganska låg.

Men diskuterar via Asiatiska gråhandlare och säljare på nätauktioner så har jag en helt annan bild. Vid köp av billiga klockor så är säljarens ord många gånger den enda man har att gå på, och det är heller inte ovanligt att klockor säljs utan box, vilket är en indikation på att klockan inte distribuerats via varumärkets vanliga kanaler. Box och papper är också lätt att få tag på för säljare som vill komplettera klockorna innan försäljning. En annan fråga är om man i alla lägen kan lita på den AD som stämplat pappren och befinner sig på andra sidan jordklotet, och om det verkligen är en AD när det kommer till kritan.

Så visst finns det olika grader, från grått till kolsvart.

19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vet du att det existerar tillverkare som tillverkar både märkesur och piratkopior? Gör Shenzhen Koda Horologe Co. Ltd det?

GiIlar ditt arbete och detta är en fråga jag tror många underskattar, frågan är bara om du har några belägg för påståendena?

Fryken gillar detta.
  20. Per

Per Björklövens finest

Frågan är hur stor skillnad det är på en vanlig Seiko/Citizen kontra en b-grade Seiko/Citizen?

Jag gillar diskussionen men jag tror den kom lite snett initialt. Gråhandel med premiumklockor är av samma kvalitet hos gråhandlarna som hos AD. Skrämselpropaganda a la AD ger jag inte jättemycket för.

Randel gillar detta.
  21. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hej!
    tack för ett intressant inlägg.
    Dock förstår jag inte riktigt om du riktar dig mot icke auktoriserade handlare som marknadsför äkta klockor, eller rena fakes?
    Rena kopior är oloagligt att handla med, och skall så vara!
    Dock anser i alla fall jag att "gråhandlare" är ok, så länge man marknadsför rätt produkt under rätt varumärke.

Mvh
    Michael

22. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Jag har alltid tyckt det var konstigt att alla SKX säljs utan box och papper.
    Så dessa måste ju komma från sådan B/Lego produktion, beroende på hur det ser ut när dom producerar uren där borta?
    Eller har dom så dålig koll att arbetarna säljer till diverse butiker och tillverkar lite klockor åt sig själva ?

Spencer gillar detta.
  23. POO

POO Präst

Lämnar alla billiga seikos Seiko med box och papper?
    Seiko är knappast så petiga med var deras billiga klockor tar vägen, de kan knappast hålla reda på alla. Ser verkligen ingen anledning till att det skulle vara något skumt med en klocka som saluförs av en icke ad.

24. CaptainOats

Går dom ut till AD antar jag att dom gör det, men just detta handlar ju om dom som inte gör det..

25. leben

leben El Patrón

Jag skulle aldrig köpa mina GANT klockor utan box och papper. Tappar så sjukt mkt i värde då.

jhm, Bramster, Randel och 15 andra gillar detta.
  26. POO

POO Präst

Seiko är ett stort seriöst och förmodligen relativt välskött företag, naturligtvis försvinner inte en stor del av deras produktion spårlöst och hamnar på en grå marknad eller vad man ska kalla den.
    De tillverka jävligt många och billiga klockor om året, en del hamnar hos handlare som skeppar den till Sverige.
    Rolex tex har ett relativt fåtal och noga utvalda handlare som får bli ADs, Seiko och annat lågprisskräp har knappast samma system eller krav på vem som får sälja deras klockor.

27. CaptainOats

Det tror jag också det är, men man undrar ju hur dom gör med mängderna klockor dom tillverkar i bottenskiktet, kan ju knappast vara i egen fabrik allting ? eller har jag fel ?

Där måste det om jag tror det rätt, outsourcas och där är det nog svårt att ha kontroll i alla led.
    Detta är dock spekulation och ser gärna att någon insatt förtydligar.

28. China
    Trådstartare

China Guest

Jag tycker det är ganska avslöjande när en del märkesklockor erbjuds både som OEM och märkta med det ursprungliga varumärket, medan andra helt saknar OEM alternativet. Det som är unikt i det här fallet är att handeln sker helt öppet och har pågått i många år på en av de största handelssidorna, alibaba.com.

B-produktion är mycket billigare, uppskattningsvis 50-60% skillnad, men kan variera en del beroende på varumärke och modell.

Som sagt var den här diskussionen tänkt att handla om billiga klockor, det blev otydligt i trådstarten.:bag:

Seiko är petiga som få andra tillverkare när det gäller deras lågprismodeller. Klockorna distribueras efter ett fast kvotsystem för varje land. Tycker du inte det är underligt att en fabrik erbjuder Seiko klockor och anger 30 dagars produktionstid i försäljningsvillkoren?

Seiko har egna anläggningar i Kina och Malaysia. Vi kan lugnt utgå ifrån att man även använder sig av legotillverkare beroende på olika omständigheter som t.ex. driftstopp vid ombyggnad m.m. det är helt normalt för branschen. Det handlar också många gånger om att kapa kostnader, kan någon göra jobbet billigare så ökar vinsterna.

Sedan lönar det sig heller inte att åtgärda B-produktion när det gäller billiga klockor, det är både olönsamt och tidskrävande. Det är heller inte så underligt att de här klockorna dumpas för att ta igen kostnader, däremot var de aldrig avsedda att komma ut på marknaden som "vanliga" klockor.

ironcastle gillar detta.
  29. Per

Per Björklövens finest

Tänkte mer på kvalitet. Inte på pris. Är det samma klocka så blir inte konsumenten blåst bara för att klockan säljs billigare än den borde.

30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nja, det är väl inte så underligt? Om man redan tillverkar piratkopior kan man lika väl erbjuda dem utan varumärket tryckt? Finns mycket piratkopierade produkter på alibaba.

Mårtenssons ur Brookfield