• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hände här? (glasstrul)

easy rider

Brüno
2-Faktor
Skulle se om jag kunde tighta till vridringen på min GMT. Knäppte bort den, men tyckte den kändes konstig och inte som de brukar. Upptäckte då att jag fått med även ringen som trycker ner glaset (?) och vips så kom hela glaset med.
Ska inte GMTn ha den tunna metallringen under bezeln? Blottar min okunskap här, men ser detta ok ut?

Jag köpte den som nyligen servad, då borde inte detta hända? Blir nog ett mail till Mr Jacek...

Kul att se gilttavlan i all sin prakt dock.

IMG_7876.JPG
IMG_7879.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ser ok ut - iaf om man jämför med de 1675-case google erbjuder.
Lustig lösning kan jag tycka - iaf med tanke på vatentätheten.

Be bold - kör utan glas.

Hehe. Känns inte jättesafe om man kan poppa glaset med fingrarna. Bara tur att jag inte haft den i vatten, då jag tänkte trycka den först hos Rob, även om Jacek hävdade att den var trycktestad...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tolkar jag det rätt att ringen som låser glaset lossnade för lätt? Vad använde du för verktyg?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Aj! Hade du trycktestat den ok i din ägo? Annars kan ju det där förklara varför visarna ser ut som de gör :(
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kan det ha varit så att glasringen inte knäppt i riktigt? Sedan när du knäppte av bezeln, så tryckte den på glaset som i sin tur lossade glasringen?
Vet inte hur det är på Rolex, men på andra klockor så knäpper det ofta till när den trycks tillbaka riktigt (som boettlocket till en boett som inte har skruvad bakboett).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fekk.......att poppa bezels brukar ju slita på glasringen. Men att den ska lossna från caset....nja. Har hört från Rolexurmakare att man ibland måste pressa ihop glasringen något för att bezeln ska klicka på om den är sliten.....kan ju vara nåt sånt.....gamla klockor är kokuspokus. Det löser sig.....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan det ha varit så att glasringen inte knäppt i riktigt? Sedan när du knäppte av bezeln, så tryckte den på glaset som i sin tur lossade glasringen?
Vet inte hur det är på Rolex, men på andra klockor så knäpper det ofta till när den trycks tillbaka riktigt (som boettlocket till en boett som inte har skruvad bakboett).

Låser med vanlig friktion mot glaset.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lyckats med samma när bezelen sitter tightare mot glasringen än vad glasringen sitter mot boetten. Du saknar friktionsbrickan men det är inte direkt en biggie. Som nämndes ovan så kan det ibland behöva krympas/förstoras vissa delar för optimal passform. Sällan ett problem för en duglig urmakare.

Blir dock lite panik när man sitter där med en fin klocka utan glas. :)
 
Topp