• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hände med datum..?

paradis

Audemars
Hej,ville bytta ring på min GMT.Tar av metal ringen försiktigt,vid kl.6.Tar ut Pepsi ringen,innan jag ska bytta ring,så tar jag några bilder...Helt plötsligt tittar jag på klockan ,då ser jag glaset har vridits upp...!! Har inte rört den,nu vill jag vrida den tillbaka,den rör sig inte en mm.VAD HÄNDE ? Är det någon som kan förklara ....Titta som det ser ut...Datum fönstret hamnade utanför. Kan inte lada bilder,det gick så bra tidigare
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där är helt körd! Ingen ide att laga. Ge den till mig så slipper du se den....




Skämt åsido, du måste på ngt sätt flippat till glaset när du pillade av ringen. Varför det inte går att pilla tillbaka vetetusan..
 

plattfot

Rolex
Glaset är bara monterat/nedsänkt i en packning och inte limmat eller gängat. Det är alltså inte omöjligt att med mer eller mindre hårdhänta tag få det ur sitt läge. Du måste kommit åt glaset - antingen med vridringen eller med det verktyg du bände med.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Övertryck i klockan kan få glaset att "vandra" utåt. Speciellt om det är plexi. Det kan bero på flera saker som exempelvis kyla.
Det enklaste är troligtvis att ta kontakt med en urmakare som trycker ur glaset och byter packning för att därefter sätta i glaset igen. Lossnar glaset så lätt, så är det troligtvis något fel på packningen.
 

paradis

Audemars
Jag har inte rört glaset,om jag hade det,då hade det gått att snurra den tillbaka 5mm.Ska ta den i morgon till min urmakare,som jag brukar gå.Konstigt.....Tack så mycket för all hjälp.......
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, dålig packning i kombination med att man exempelvis lämnar klockan nära ett fönster över natten där det blåser kan få glaset att släppa. Ovanligt, men möjligt. Lycka till!
 

Knät

Cartier
Som sagt, dålig packning i kombination med att man exempelvis lämnar klockan nära ett fönster över natten där det blåser kan få glaset att släppa. Ovanligt, men möjligt. Lycka till!

Say what??? Om en GMT skulle vara så känslig för kyla så skulle ju mitt glas ha flygit ut när jag gick ut i minus 25 ifrån en varm villa i vintras.. En tempförändring på 50 grader överstiger ju vida skillnaden vid ett dragit fönster..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle aldrig skrivit något känner jag nu i efterhand, men material ändrar storlek utifrån exempelvis temperatur. Olika material som ligger nära varandra (plexi+metall) i kombination med temperaturförändring i kombination med en dålig packning KAN ge det resultatet. Långsynt, men möjligt. Felaktig glaspackning kan säkert ge samma resultat när siliconet blir gammalt. Skjut mig!
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle aldrig skrivit något känner jag nu i efterhand, men material ändrar storlek utifrån exempelvis temperatur. Olika material som ligger nära varandra (plexi+metall) i kombination med temperaturförändring i kombination med en dålig packning KAN ge det resultatet. Långsynt, men möjligt. Felaktig glaspackning kan säkert ge samma resultat när siliconet blir gammalt. Skjut mig!
Hahaha!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Haha! Vad säger du nu Aurum. Att limma glas kanske inte var så dumt ändå? ;)

Har för mig att denna klocka kommer från din gamla buddy.
 
Topp