• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer med Halda?

Rivalen

Rolex
Jag gillade den analoga modulen skarpt och hade gärna sett att de gått vidare med samma modell fast som vanlig klocka inte i modul för en något bredare entusiastmarknad. Det hade jag gärna velat ha en.

Den senaste modellen gick mig förbi som ointressant och för rörig. Men smaken är olika.

Denna som sagt - ren o lugn. Vad har Halda på G nu?

13185880-9QwuG.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag gillade den analoga modulen skarpt och hade gärna sett att de gått vidare med samma modell fast som vanlig klocka inte i modul för en något bredare entusiastmarknad. Det hade jag gärna velat ha en.

Ptja, fast då förlorar klockan hela sitt existensberättigande, typ - och blir bara en blek produkt som ligger och guppar i någon form av ingenmansland. Ärligt talat, hur mycket hade du varit beredd att betala för mek-Haldan (utan rymdgrejen, modultänket et cetera) och vad hade varit anledningen att äga och åtrå den?
 

Rivalen

Rolex
Näe, tänkvärt, men har någon sålt som kom över en? Kan man inte få tag i dem så kanske det skulle finnas en marknad?

Jämförelsen kanske inte håller, men åt andra hållet så har ju Rolex varit i Marianergraven med två olika modeller med 40-50 års mellanrum - en mer krävande utmaning, men någon 12000m Challenger får vi inte köpa. Vi nöjer oss med djupmässigt blekare versioner och sitter nöjda trots att vår modell aldrig varit i Marianergraven. Vi vet ju att tillverkaren har kunnandet.


Nu kanske inte Halda är så klumpig som jag befarar? Så det resonemanget kanske inte håller för Haldan.
Vad jag skulle betala - beror på hur den ser ut och hur lanseringen ser ut.

Har dom nåt nytt på G?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Näe, tänkvärt, men har någon sålt som kom över en? Kan man inte få tag i dem så kanske det skulle finnas en marknad?

Jämförelsen kanske inte håller, men åt andra hållet så har ju Rolex varit i Marianergraven med två olika modeller med 40-50 års mellanrum - en mer krävande utmaning, men någon 12000m Challenger får vi inte köpa. Vi nöjer oss med djupmässigt blekare versioner och sitter nöjda trots att vår modell aldrig varit i Marianergraven. Vi vet ju att tillverkaren har kunnandet.


Nu kanske inte Halda är så klumpig som jag befarar? Så det resonemanget kanske inte håller för Haldan.
Vad jag skulle betala - beror på hur den ser ut och hur lanseringen ser ut.

Har dom nåt nytt på G?

Nja, med det resonemanget skulle det ju vara en självklarhet att kunna köpa en F138 från Ferrari också - jag menar, de har ju kunnandet...

Du får testa Haldan (finns ju två handlare i Göteborg...) och komma fram till vad du tycker. Jag hade dessutom gärna hört motiveringen till varför en modell utan märkets särskiljande egenskaper (modultänk, "resorna", analog/digital, premiumtool) skulle finnas; det blir som sagt en klocka som vilken annan, utan mervärde och sannolikt fullständigt dödsdömd på marknaden. Man bygger inte varumärke eller tjänar pengar på klockor ingen vill ha eller uppmärksammar.

Hade Halda velat att marknaden ska veta om det är något nytt på gång hade man berättat det. De med insikt, inkluderat mig, har skrivit på sekretessavtal.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Osäker på om en sådan klocka som singular skjuter i sank redan på ett teoretiskt stadium, skulle vara så fullständigt osäljbar som han vill få det till...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Knappast osäljbar, snarare tvärtom om man rear ut sitt varumärkeskapital (det är lite som Wallenbergs syn på devalvering; som att pissa i byxorna - värmer gôtt i början, men...). Jag är bara övertygad om att det sista man behöver som företag är att ge sig in bland de riktiga hajarna i premiumsegmentet för att kriga sig till att försöka sälja en anonym, analog klocka...

 

Rivalen

Rolex
Ingen som vet vad dom gör med sitt varumärkeskapital idag då. Singular - sitter dom verkligen hemma och räknar alla högar med pengar för klockor de sålt? Sålde den senaste Richard Mille (Ok, jag tar i) wannabien bra? Är Haldan inne bland de stora? Vad satt det för verk i Haldan?

Haldan var när den kom väl det mest spännande som hänt på svensk klockfront sedan när då? Hoppas det går vägen för jag gillar den rena looken.

Skall absolut försöka klämma på en i Gbg, vem har dom?
 

P-A

Sir Spamalot
Jag älskar halsas första klocka.
Tanken med moduler är grym.
Sen så är designen fin också.

Den andra modellen, nja, ingen partyhöjare direkt!
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Är man född och uppvuxen 20 minuter från gamla Halda fabriken, + att ens pappa jobbar på Haldas eftertrådare Abu vill man hemskt gärna ha en Halda!:D Synd att man inte har pengarna bara:arghh:
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ingen som vet vad dom gör med sitt varumärkeskapital idag då. Singular - sitter dom verkligen hemma och räknar alla högar med pengar för klockor de sålt?​

Tror nog att de få som företaget faktiskt består av just nu försöker promota märket och modellerna bäst man kan (bl.a. på WatchOut till helgen - med en i sammanhanget rätt kul racingdeal på Race Pilot). Har man lite tid över kanske man klurar på nästa "resa".

Sålde den senaste Richard Mille (Ok, jag tar i) wannabien bra?​

Uppenbarligen sålde Space Discovery tämligen bra, sist jag talade med Mikael Sandström fanns enbart ett fåtal kvar. Men det är rätt fånigt att jämföra med Mille. Inga likheter. Alls.

Är Haldan inne bland de stora?​

Knappast.

Vad satt det för verk i Haldan?​

NOS sjuttiotals-hibeat i SD, Zenith i RP.
Haldan var när den kom väl det mest spännande som hänt på svensk klockfront sedan när då? Hoppas det går vägen för jag gillar den rena looken.​
Skall absolut försöka klämma på en i Gbg, vem har dom?​

Jarl Sandin och Bergströms sist jag kollade. Det kan förstås ha ändrats.

Gillar du looken, köp en (och stoppa digitalmodulen i en låda, eller nåt).
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Såg precis att Halda bjuder på en F1 resa om man köper racepilot under "Watchout" i Stockholm. Visst är racepilot fräck, men en Space Discovery med den mekaniska modulen är svårslagen!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Om jag har förstått det rätt betr den begränsade upplagan berodde det på antalet mekaniska gamla verk som man fick tag på.
 
Topp