Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj)

Diskussion i 'Diskussion' startad av 911flyer, 2 juni 2015.

1. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Hej KS:are,

Jag undrar hur ni skulle göra i min situation och hur man ska hantera/tackla detta.

Jag håller på att sälja av en del Rolex inserts just nu och har inte haft några större problem fram till nu.

det berör ett insert som skulle vara till en DRSD och enligt köparen inte stämmer (själv har jag inte den kompetensen tyvärr). Givetvis har jag tagit returen och fick hem insert med posten igår igen, men nu är insert är snett och det ser ut som att den har blivit forcerad att passa en klocka som den inte passar på. Den yttersta kanten på insert mellan 20-60minuter är mer böjd än från 60-20 minuter, ganska markant och så ligger den inte platt på bordet längre heller.

Min returpolicy är: vid försändelse ska felrapporteras inom 24h och returfrakt betalas av köparen samt att återbetalning sker så fort som att delen återfås i samma skick som den skickades.

Har gjort en del affärer här och på andra forum och har alltid varit extra noggrann på att vara schysst, packa väl osv. Har alltid varit rättvis och har därför 100% positiv feedback.

Så hur ska man göra i denna situation? Jag vill inte skapa kalabalik och få dålig reputation om köparen tycker att jag har fel och beslutar sig för att börja smutskasta.

Behöver input, tack på förhand...

2. konkas

konkas Friends of KS

Lurigt - men du har alltså sålt ett insert som inte passar till den klocka du angivit och i köparens försök att montera på det felaktiga insertet har det blivit skadat. Spontant får du nog ta den smällen.

Jockinho, plattfot, Bojke och 3 andra gillar detta.
  3. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Är det mycket pengar det handlar om? Om inte kan du ju vara bussig och låta saken bero.

4. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Hade nog börjat med att försöka ha en privat dialog med köparen så att ingen känner sig uthängd :) Men på din beskrivning låter det ju inte som att varan uppfyller dina returkrav.

Edit: missade helt raden om kompetensfrågan, så undantag kan behövas

5. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Inser såldes för 3600.- visst, inte billigt men nu sitter jag med ett insert är helt skevt och obrukligt.

6. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Se ovan

7. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Precis, insert uppfyller inte säljkraven heller från min sida, så självklart får jag ta en del av smällen, frågan är bara hur mycket? Man kan inte pressa ett insert som inte passar, sånt ser man väl på en gång? [emoji45]

8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Ingen liten summa direkt. Hur stor del av ansvaret bör du ta på dig för att du sålde en felaktig produkt? (om det nu är så).

9. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Nää det är ju fel från båda håll så står fast vid att du bör hålla en dialog så kan ni säkert stå för hälften var eller något i den stilen. Folk brukar ju vara vettiga här på forumet :)

Guskleto gillar detta.
  10. cab

cab Friends of KS

Klart varan ska vara i samma skick när man får tillbaka det. Problemet här är ju att du säger att det ska passa och köparen säger att det inte gjorde det. Vem har rätt? Hade ju varit smidigt om du var helt 100% på din sak(vilket du inte är). Då är det ganska lätt att avgöra att köparen var en klåpare när han skulle montera det.

11. Nicbex

Nicbex Biskop

Tycker också att ni borde kunna komma fram till en medelväg beträffande betalningen. Du har sålt ett insert som inte stämt till beskrivningen vilket förmodligen resulterat i skadan då köparen försökt sätta insert i fel klocka, men samtidigt har köparen kanske inte varit aktsam i sin hantering.

Biffbert gillar detta.
  12. konkas

konkas Friends of KS

Som förstagångsbytare skulle jag säkert fucka upp det om jag köpt ett insert som "ska" passa.

stelah, Galaxy, alfgren och 1 annan gillar detta.
  13. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Jag är inte hundra procent på saken och insert i fråga. Jag har fått 20st inserts i byte med en herre och alla andra har stämt, inga problem, hans beskrivning på alla inserts verkar ha stämt perfekt annars.

Att sabba ett insert och skicka tillbaka det för full komp känns inte ok i min bok. Det skiljer ganska mycket sa köparen.

Jakobb, rillesnille och Gummo gillar detta.
  14. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Dela skiten 50/50 känns vettigt eftersom det är fel från bägges håll. Tycker ni att det känns som en schysst sak att köra på?

15. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Det beror ju hur stor inverkan ditt misstag har haft på köparens tro att han skulle kunna montera insertet.

Jockinho och konkas gillar detta.
  16. konkas

konkas Friends of KS

Vad är insertet, som jag gissar du behåller, värt i nuvarande skick?

17. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag kan absolut inte mycket om inserts, men rent generellt om man som säljare påstår att något ska passa en viss klocka så tycker jag att man får stå för detta ganska långt. Detta är något man ska ta hänsyn till när man säljer, och är man osäker på sin sak ska köparen informeras tydligt om detta så att denne förstår att man bör dubbelkolla själv och säljaren avsäger sig därmed lite av skyldigheten på bekostnad av att köparen får ta ett större ansvar i affären. Nu kanske det var så att du informerade köparen om att du var osäker innan köpet, och i det fallet tycker jag att 50/50 låter rimligt och t.o.m. schysst från din sida. Köparen borde isåfall dubbelkollat att det var rätt innan han/hon försökte montera det. Summa summarum: bäst är att veta vad man säljer och om man inte vet så ska man vara väldigt tydlig med detta för att undvika sånt här och göra upp med köparen i förväg vad som gäller för retur ifall att det skulle bli problem. Att vara förutseende och överdrivet tydlig är bara en fördel när man gör affärer med andra klocknördar :)

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig utan arga miner i slutänden :)

Hubbatix, bartoldous, Eurenius och 1 annan gillar detta.
  18. 911flyer
    Trådstartare

911flyer Bonde

Skulle skicka tillbaka den till köparen om så skulle vara fallet.

19. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag är ingen fena på insert men efter att ha sett denna video inser jag att det krävs lite kraft för att få dit det. Då är det inte konstigt att köparen trycker som fan i tro om att det ska passa för att sedan göra sönder det.

bartoldous, HateWinter, alfgren och 1 annan gillar detta.
  20. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Har inte heller nån större koll men av videon att döma så är det ju fullt förståeligt. Däremot så tycker jag att man bör informera säljaren om det innan man skickar tillbaka varan för att undvika en sånhär situation. Därav låter hälften var fortfarande rimligt i mina öron :)

21. ZQT

ZQT The Banker

Lägg upp en bild på insertet och så får expertisen på forumet hjälpa till med att förklara om insertet borde stämma eller inte?

eriksson850, Aboynamedsue och theargonaut gillar detta.
  22. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Om jag beställer en medium tröja från en nätshop och de av misstag skickar en small så vill jag ju få antingen rätt produkt eller pengarna tillbaka. Om medium tröjan inte finns i lager kan jag inte skicka tillbaka small tröjan med avklippta armar och förvänta mig att få tillbaka mina pengar. You break it, you buy it.

joca, rillesnille, bubben67 och 5 andra gillar detta.
  23. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Tja, det finns ett rättsfall från HD där en raceputte monterat felaktiga kolvar som senare förstörde hans motor. Säljaren fick ingen ersättning för sina kolvar och fick dessutom betala köparens renovering av motorn.

Gurkan gillar detta.
  24. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Innan ersättning/retur diskuteras överhuvud taget är det väl lämpligt att konstatera huruvida insertet är rätt för modellen eller inte.

theargonaut gillar detta.
  25. konkas

konkas Friends of KS

Bra jämförelse...

HateWinter och Guskleto gillar detta.
  26. Nicbex

Nicbex Biskop

Det känns ju rimligen som att det beror på hur inserten hanterats. Det kan ju tänkas att den felaktiga inserten fastnade vid försök till montering och det inte var möjligt att få loss den utan att den böjdes. I en sådan situation kan ju köparen rimligen inte bära kostnad för skadan som uppkommit.

27. alfgren

alfgren Biskop

Köplagen: 73 § Vill köparen avvisa en vara som han har tagit emot, skall han för säljarens räkning vidta skäliga åtgärder för vård av varan.

= Som jag tolkar det får du inte ha sönder någonting du tänkt reklamera.

I det här fallet blir det ju riktigt komplicerat eftersom det gått sönder på grund av att du påstått att det ska passa en modell som det inte gör.

Jag vet nästan inte ut eller inte, knivigt värre.

28. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

Den paragrafen gäller väl att man inte kan ställa elektronik utomhus och liknande om jag minns rätt.

29. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Om du sålt fel prylar och köparen inte heller har riktig koll och fakkar upp insertet, bör ni splitta notan som läropeng......

Galaxy, mace, eriksson850 och 2 andra gillar detta.
  30. alfgren

alfgren Biskop

Ja, det blir rätt komplicerat när den gått sönder för att den inte går att använda för sitt tilltänkta syfte

Mårtenssons ur Brookfield