• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj)

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är egentligen problemet? Antingen är insertet fel eller så har det bara varit jävligt svårt att få dit.

Gissningsvis detta inlägg vi pratar om?

...

4u9gKne.jpg


Har du haft det monterat 911flyer? Insertet är inte från en tidig rödsub eller dubbelröd från en början. Utan att hålla i det så vet jag inte vad du menar med super deep sloped design. Inläggen är så vitt jag vet samma för både subbar och dwellers. Det är bezellen som skiljer sig i höjd mellan 1665 och 1680/5512/5513. Inte inläggen.

Utan att ropa fake på detta så hade det varit bra om du beskrivit det korrekt vilket du inte har gjort och om köparen vetat vad han köpt och sen låtit någon som kan försökt montera det. Inlägg kan vara riktigt svårt att få fast då bezel/inlägg kan skilja sig i size. Nu verkar ni bägge ha dålig koll.. Är inlägget korrekt så gissar jag att det relativt enkelt går att plana till och montera. Var det fel till att börja med så är det skräp. Allt som allt ingen biggie såvida inte skadan är betydligt värre än vad jag inbillar mig. Posta gärna en bild på inlägget idag så kan vi säkert berätta om det går att rädda.

Ett snällt husmorsknep är att se till att det inte är böjt på något ställe. Sätt det sedan över en flaskhals och forma tillbaka det till sin ursprungliga form om köparen våldat inlägget "platt".
När jag tittar närmare på bilden så ser pärlan ut att ha en metallring. Det betyder endera två saker.. Antingen är inlägget till en safirare (ergo för stort för en plastis) eller så är pärlan aftermarket. Då kan man nog börja tvivla på hela inlägget..

Eller så ser jag fel och pärlan saknar metallring. Eller så handlar hela tråden om ett annat inlägg.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, insert uppfyller inte säljkraven heller från min sida, så självklart får jag ta en del av smällen, frågan är bara hur mycket? Man kan inte pressa ett insert som inte passar, sånt ser man väl på en gång? [emoji45]
Hela smällen om du frågar mig. Varan du sålt har inte varit som beskriven och gått sönder som en följd av att du beskrivit den fel.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har du kollat om det passar på den modellen du angav? Om det är rätt ref du angav ligger hela "skulden" på köparen.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Det är ju det dummaste jag hört att man som säljare ska betala för något som köpare tagit sönder och skickat tillbaka. Oavsett hur jag beskrivit det har köparen pajat säljarens vara. Jag skulle aldrig ta tillbaka en vara som pajats av köparen. Allt annat är ju totalt orimligt.

Som sagt, det här har skett på grund av att köparen försökt få dit insertet med sina egna klåparkunskaper. Hade hen gått till AD hade det inte hänt. Därav 100% köparens fel och 100% köparens förlust.

Det sjukaste med det hela är ju om köparen veterligen pajat insertet och skickat tillbaka det, utan att uppmärksamma att man tagit sönder det. Har man ingen skam i kroppen?!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Det är som en handlare skulle skriva detta som "retur-avtal":
"Returer går bra om varan inte är som beskriven i annonsen.

Då får du även gärna ta sönder varan också, innan du skickar tillbaka den."

Vem skulle skriva det????!
 

F-L-P

Panerai
Om jag beställer en medium tröja från en nätshop och de av misstag skickar en small så vill jag ju få antingen rätt produkt eller pengarna tillbaka. Om medium tröjan inte finns i lager kan jag inte skicka tillbaka small tröjan med avklippta armar och förvänta mig att få tillbaka mina pengar. You break it, you buy it.


Man skulle ju kunna se det som att när du får din tröja i för liten storlek och glad som en lärka skall dra på den spricker den i sömmarna. Du tar av den och upptäcker att den är i fel storlek. Är ju inte lika självklart då..

Svår fråga... går det att bevisa att inserten är till rätt klocka skulle jag säga att köpan inte har rätt till någon ersättning över huvud taget. Går det inte att bevisa skulle jag säga dela på smällen.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Är väl svårt för köparen att se att det är ett insert som är fel förrens han försökt montera det? Köper han det och utgår från att det är rätt känns det som att det är gjort för att bli skadat.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl svårt för köparen att se att det är ett insert som är fel förrens han försökt montera det? Köper han det och utgår från att det är rätt känns det som att det är gjort för att bli skadat.
Är det? Som hobbymeckare bör man veta vad man gör och är det inlägget som jag tror det är så är det enkelt att se. Fortfarande ingen ursäkt att säljaren beskrivit det fel men nog tusan bör man veta vad man gör om man vill göra saker själv. Urmakare finns tillgängliga av en anledning.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Är det? Som hobbymeckare bör man veta vad man gör och är det inlägget som jag tror det är så är det enkelt att se. Fortfarande ingen ursäkt att säljaren beskrivit det fel men nog tusan bör man veta vad man gör om man vill göra saker själv. Urmakare finns tillgängliga av en anledning.


Kan någon bekräfta att det är enkelt att se på insertet att det är fel? I sådana fall borde hobbymeckaren sett om han gjort lite research, vilket man bör ha gjort om man skall byta insert själv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan någon bekräfta att det är enkelt att se på insertet att det är fel? I sådana fall borde hobbymeckaren sett om han gjort lite research, vilket man bör ha gjort om man skall byta insert själv.
Läs mitt inlägg längst upp på denna sida. Gäller det ett annat inlägg så får vi eventuellt omvärdera men det tar vi isåfall då.

Insertet är knappast förstört heller. De går oftast att justera även om de är tillplattade eller lite böjda.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
När man ser instruktionsvideon som Guskleto postade. Så tycker jag att man det är helt förståligt att insert blev skadat och skevt när säljaren inte har gett en rätt beskrivning. Så i mina ögon är det säljarens fel, men av KS anda och solidaritet tycker jag att säljare och köparen ska komma överens om någon procentsats säljaren kanske 70/30 eller något. Det är ändå säljarens ansvar att ha rätt beskrivning
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att Per har en rätt nykter och mogen syn på detta. Insertet går sannolikt att rädda och då är det ju inget större problem att lösa...vi behöver ju inte alltid utgå från katastrofscenarion.

Annars tycker jag rent generellt att detta och en hel del annat är Guskleto's fel. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tycker att Per har en rätt nykter och mogen syn på detta. Insertet går sannolikt att rädda och då är det ju inget större problem att lösa...vi behöver ju inte alltid utgå från katastrofscenarion.

Annars tycker jag rent generellt att detta och en hel del annat är Guskleto's fel. :)

Nu är du skyldig mig 1 302 kr plus moms. Fakturan är på väg :happyhappy::heart:
 

mouqvist

Rolex
Orkar inte läsa tidigare inlägg men tycker så här utifrån beskrivningen av händelsen: att objektbeskrivningen är inkorrekt ger köparen rätt att lämna tillbaka det, förutsatt att skicket är oändrat. Jag skulle alltså som säljare i detta fall inte godkänna returen.
Ponera att jag köpte jeans på nätet i storlek 34 men fick hem storlek 32. Tror ni att företaget som sålde dem skulle acceptera returen efter att jag försökt ta på mig dem med våld och förstört sömmarna med min feta röv... I don't think so!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Orkar inte läsa tidigare inlägg men tycker så här utifrån beskrivningen av händelsen: att objektbeskrivningen är inkorrekt ger köparen rätt att lämna tillbaka det, förutsatt att skicket är oändrat. Jag skulle alltså som säljare i detta fall inte godkänna returen.
Ponera att jag köpte jeans på nätet i storlek 34 men fick hem storlek 32. Tror ni att företaget som sålde dem skulle acceptera returen efter att jag försökt ta på mig dem med våld och förstört sömmarna med min feta röv... I don't think so!

Känns som att du missat något i din jämförelse.
 

911flyer

Omega
Har pratat med köparen, enligt honom så har paketet blivit öppnat till tullen på vägen hit enl. Spårningsnumret.

Enligt ska köpa den så har han heller inte bruk våld för att montera insett att då han såg direkt att det var fel storlek.

Nu sitter vi vart vi sitter och jag vet inte riktigt vad som är bäst i situationen att göra. En del av mig vill bara återbetala honom hela summan för att få allting klart. Å andra sidan så har jag nu ett insert. Som är någorlunda trasig i formen. Och det är ju heller inte okej.

Jag har försökt att ta bild på det hela men det är så extremt svårt att se böjen i foto.

Jag tycker inte att det ser ut som en tullöppning då paketet i sig var tejpat och inte brutet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har pratat med köparen, enligt honom så har paketet blivit öppnat till tullen på vägen hit enl. Spårningsnumret.

Enligt ska köpa den så har han heller inte bruk våld för att montera insett att då han såg direkt att det var fel storlek.

Nu sitter vi vart vi sitter och jag vet inte riktigt vad som är bäst i situationen att göra. En del av mig vill bara återbetala honom hela summan för att få allting klart. Å andra sidan så har jag nu ett insert. Som är någorlunda trasig i formen. Och det är ju heller inte okej.

Jag har försökt att ta bild på det hela men det är så extremt svårt att se böjen i foto.

Jag tycker inte att det ser ut som en tullöppning då paketet i sig var tejpat och inte brutet.
Så den gick utanför EU?
 
Säljaren har ett ansvar att sälja rätt vara, samtidigt har kunden en viss undersökningsplikt.

Denna är också intressant...

Vad hade hänt om det felaktiga insertet repade köparens klocka?

Enligt 40 § köplagen har köparen rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, skadestånd enligt samma lag omfattar dock inte ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan (67 §). Istället får köparen rikta ett allmänt skadeståndsanspråk mot säljaren.

Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen ska den som av oaktsamhet vållar sakskada ersätta skadan. Säljaren har handlat oaktsamt genom att skicka en felaktig vara och köparen har till följd av installation av denna lidit av en sakskada. Skadeståndet kan å andra sidan eventuellt jämkas om den skadelidande (köparen) har medverkat till skadan (om det exempelvis är utrett att det uppenbarligen inte var rätt bazelring som köparen försökte trycka dit), se 6 kap. 1 § 2 st.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har pratat med köparen, enligt honom så har paketet blivit öppnat till tullen på vägen hit enl. Spårningsnumret.

Enligt ska köpa den så har han heller inte bruk våld för att montera insett att då han såg direkt att det var fel storlek.

Nu sitter vi vart vi sitter och jag vet inte riktigt vad som är bäst i situationen att göra. En del av mig vill bara återbetala honom hela summan för att få allting klart. Å andra sidan så har jag nu ett insert. Som är någorlunda trasig i formen. Och det är ju heller inte okej.

Jag har försökt att ta bild på det hela men det är så extremt svårt att se böjen i foto.

Jag tycker inte att det ser ut som en tullöppning då paketet i sig var tejpat och inte brutet.
Vill du posta en bild på inlägget? Mät gärna också diametern på det.
 
  • Like
Reactions: par
Topp