Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad hade du gjort?

Diskussion i 'Diskussion' startad av deralte, 19 maj 2015.

1. deralte
    Trådstartare

deralte Torpare

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på KS även om jag varit en flitig läsare sedan en tid tillbaka. Jag har givetvis för avsikt att presentera mina kära ägodelar lite senare men just nu har jag en sak jag behöver lyfta.

För en tid sedan köpte jag klockan jag kollat in ett tag (Rolex GMT Master II Ref. 16710). Något mainstream men jag gillar designen och det tidlösa i den. Eftersom utbudet här på KS har varit lite si och så på sagda modell den senaste tiden började snegla på Chrono24. Där fann jag ett exemplar som jag blev intresserad av och påbörjade ett ganska gediget underrättelsearbete om säljaren. Jag fann snart att säljaren (PlusWatch) fått bra recenssioner, både här på KS och på andra ställen, så jag ställde en fråga till honom:
    Kort därefter får jag ett svar:

Jag gör slag i saken och beställer klockan. Några dagar senare dyker det upp ett bud med en fin låda och i den en ännu finare klocka. Men en sak fattas: det utlovade certifikatet.

Jag inleder en serie mail till säljaren som hävdar bestämt att han inte lovat något certifikat, att detta inte stått med i beskrivningen och sålunda heller inte kan förväntas. Jag å min sida hävdar att det inte spelar någon roll vad som stod i beskrivningen när han uttryckligen svarar i sitt mail att certifikat ska ingå. Säljaren menar då på att när han skrev "certifikat" menade han sin egen garanti. Mailen ser ut ungefär så här:

Eftersom jag vid tillfället inte befinner mig i Sverige börjar jag känna mig en smula nervös. Jag ber därför en nära anhörig att ta klockan till Rob E för en äkthetskontroll (650 kr) för att åtminstone bli av med känslan att jag blivit blåst.

Efter en ganska hätsk ordväxling där jag kräver 1. certifikat eller 2. rabatt kommer plötsligt ett mail från Chrono24 som ber mig skicka tillbaka klockan för en full återbetalning. Eftersom jag redan har lagt ut 650 kr på äkthetskontrollen förklarar jag bestämt att jag inte är intresserad av det och att jag lägger ner.

Vem hade rätt? Jag eller säljaren? Finns det någon annan definition på certifikat än original? Skulle jag ha fortsatt driva detta eller var det dödfött redan från början?

Vad skulle du ha gjort?

(För den som är intresserad kan jag lägga upp fler valda delar i mailkonversationen).

2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Går ju att tolka certifikat lite olika såklart. Ett äkthetscerifikat och originalcertet. Men det var otydligt från säljarens sida vad som avses. Brukar vara att han som säljare intygar äkthet, skulle något annat uppdagas skulle nog full retur inte vara problem. Dock tycker jag att cert är ganska oviktigt när garanti gått ut och klockan är "gammal".

3. Malte

Malte Bonde

Ibland är det lite jobbigt att handla grejer utanför sverige. Oftast är säljarna dåliga på engelska och kör google translate eller liknande.

Jag tycker det hela handlar om ett missförstånd. Är du inte nöjd har du ju chansen att skicka tillbaka klockan som det verkar. Att du själv var lite för snabb och fixade ett intyg för 650kr är kanske inte säljarens fel.

Tråkigt missförstånd helt enkelt. Har du nu fått ett äkthetsintyg fixad och du är nöjd med klockan så hade jag behållt den. Cert känns helt oviktigt om inte nu klockan är ny.

tgofswe och yonsson gillar detta.
  4. lawb1

lawb1 Bonde

Trist missförstånd tror jag! Efter att du lagt ut 650kr på ett äktehetsbevis så har du ju ett "cert". Är du nöjd med klockan så behåll den! :)

5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag hade skickat tillbaka den, 650 kr är peanuts att förlora i sammanhanget och du har istället förlorat mer på att köpa en överprisad klocka..

Förövrigt så skulle jag aldrig handla av en italiensk handlare.

Portofino, Apansson, Fabian och 2 andra gillar detta.
  6. mattande

mattande Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!

Från:
    Hälsingland
    Varför inte en italienare?

7. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Jag ber alltid om bild på allt som ingår, jag är i för sig fullset fanatiker så vill veta vad som saknas vilket det nästan alltid gör. En booklet går att köpa i efterhand men inte ett certifikat.

Jag personligen hade skickat tillbaks direkt men trivs du med en klocka utan cert så spelar det ju ingen roll så länge du inte ska sälja!

Affe gillar detta.
  8. Spencer

De brukar ha en lite egen syn på vad servad innebär.. Och uppenbarligen cert också..

JohnDoe, yonsson och mattande gillar detta.
  9. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    tråkig historia! aldrig roligt när ett klockköp inte blir som man har tänkt sig. men hur kan du tycka att 650 kr är en betydelsefull summa? Bättre att bli nöjd, inte sant?

yonsson och Spencer gillar detta.
  10. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Italienarna (handlarna) kan ibland vara ganska opålitliga.. detta gäller självfallet inte alla!

mattande gillar detta.
  11. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Jag hade skickat tillbaka klockan! Som någon sa tidigare är 650kr småpengar i sammanhanget.

12. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Jag ser gärna resten av konversationen!

På de utdragen ur konversationen som vi får se här känns det uppenbart att säljaren i det första svaret var väl medveten av vad du avsåg med cert utan att känna sig tvungen att förklara vad han avsåg.

13. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag hade skickat tillbaka klockan och letat vidare. Tyvärr kan cert tolkas lite olika men jag är på din sida här!

14. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Jag skulle inte tveka en sekund. Är du inte nöjd så skicka tillbaka oavsett dina utlägg. Jag har för övrigt varit med om en liknande händelse som kostade mig 1000kr för kontrollen. För mig är det en del av risken/kostnaden att handla via nätet att ta kontrollkostnaden. Jag räknar även med att en servicekostnad kan komma ganska omgående.

15. deralte
    Trådstartare

deralte Torpare

Jag är supernöjd med klockan och enligt Rob E är den, som tur är, i utmärkt skick och därför kommer jag att behålla den. Här är en risig bild:
    IMG_0656[1].JPG
    Problemet är väl att jag trodde jag köpte en fullset men som i själva verket inte var det och säljaren hävdade att han aldrig lovat det. Det blir nog ingen mer shopping från Chrono24.

650 kronor är småpengar i sammanhanget men jag hade dessutom fått betala frakten både tur och retur (100 EUR + 650 KR + 100 EUR ≈ 2500 KR) vilket gör att slutsumman bara för expedition inte blir helt oansenlig.

Randel gillar detta.
  16. Spencer

Vad betalade du för klockan då?

yonsson gillar detta.
  17. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    "I'm a Professional seller!!!!!"

Haha!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Floduttern och Thorn gillar detta.
  18. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Känns som det var oklart från säljaren, verkar vara måttligt bra engelska där. Sen kan det ju diskuteras som menas med "with box and certifications.". Men om du inte är nöjd, så borde du nog returnera den.

19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Mår urverket bra så är ju bara det i sig värt mer än ett cert.
    Tycker inte du ska dissa hela c24 enbart pga en säljare. Det är ungefär som att säga att man aldrig ska handla på ebay igen pga en affär.

Njut av klockan nu istället.

paradis, Eurenius och China gillar detta.
  20. Spencer

? En klocka kan servas men något nytt cert går inte att få.. Äpplen och päron yonsson...

Apansson och vaniljglass gillar detta.
  21. yonsson

Från:
    GBG
    Såklart OM man nu känner att man måste ha full set, men med tanke på att han inte tycker returen är värd 2500kr så drar jag slutsatsen att han är mer intresserad av prisskillnaden på om cert finns eller inte.

22. Spencer

Hade jag betalt för ett fullset så hade jag viljat ha en fullset. Om inte klockan var lågt prissatt så man kunde misstänka att något var fel så har man betalat duktigt förmycket och det troligen mer än 2500 kr.

23. yonsson

Från:
    GBG
    42700kr är duktigt för mycket?

24. Spencer

För en utan cert som du fått betala 1000 kr i frakt så definitivt.

walle77 och yonsson gillar detta.
  25. deralte
    Trådstartare

deralte Torpare

45 500 kronor inklusive frakt och äkthetskontroll. Det hade säkert gått att komma undan billigare men eftersom jag gillar den så behåller jag den.

26. Spencer

Ok

27. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    +1

28. deralte
    Trådstartare

deralte Torpare

Och så här ser mailväxlingen ut.
    Säljaren:

Jag:

Säljaren:

Jag:
    Säljaren:

29. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    precis som Spencer66 skriver, handla aldrig av en italienare. Håller precis på att banka huvudet i väggen pga nämnda idioter i stövellandet. Fick hem en klocka häromdagen där jag direkt vid uppackning märker att urverket rör sig i boetten, känner det när jag ruckar lite i uppdraget och ser hur tavlan rör sig. Skriver omgående till säljaren och får som svar att klockan var i perfekt skick när den skickades och att han har vittnen till det, vad jag har gjort med klockan kan inte han ta ansvar för.. jag slänger upp en return grej på eBay varpå han kontrar med en cancellation of transaction.. han skriver sedan att han nu tänker anmäla mig till eBay för att ha anklagat honom för att ljuga och att han nu tänker sluta svara på mejl..

Jävla Italienare.. Inte första gången detta sliskiga folk ställt till det så bojkota i fortsättningen!

För att gå ontopic: Handla aldrig igen från en Italienare ;)

30. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Med fyra utropstecken efter "professional seller" så kan jag dra slutsatsen att han icke är det.

Och svaret om din service historik fråga var verkligen inte spektakulär. "The watch works fine".
    Specificera "fine". Fine kan betyda att den tickar. Sen om den går +2s per dygn eller +20 sekunder är irrelevant. För den fungerar ju uppenbarligen.

Cert är skitsamma enligt mig, jag bryr mig icke om det. Men, nu har du köpt en klocka i tro om att det hade varit med och säkerligen betalat därefter, därför tycker jag att du borde ha skickat tillbaka den.
    Med tanke på hur han har formulerat sig och dina frågor, så anser jag att han har faktiskt sagt att den innehåller riktigt rolex cert.

Men, nu har du redan bestämt dig för att behålla en, till synes på din bild, mycket fin klocka. Och det är ju faktiskt klockan som är 95% av värdet när du köpte den så var glad.
    Du har en fin Pepsi, njut min vän! Du kunde ha fått en låda sten i värsta fall.

deralte gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield