• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade du gjort?

Ministern

Founder
2-Faktor
Med fyra utropstecken efter "professional seller" så kan jag dra slutsatsen att han icke är det.

Och svaret om din service historik fråga var verkligen inte spektakulär. "The watch works fine".
Specificera "fine". Fine kan betyda att den tickar. Sen om den går +2s per dygn eller +20 sekunder är irrelevant. För den fungerar ju uppenbarligen.

Cert är skitsamma enligt mig, jag bryr mig icke om det. Men, nu har du köpt en klocka i tro om att det hade varit med och säkerligen betalat därefter, därför tycker jag att du borde ha skickat tillbaka den.
Med tanke på hur han har formulerat sig och dina frågor, så anser jag att han har faktiskt sagt att den innehåller riktigt rolex cert.

Men, nu har du redan bestämt dig för att behålla en, till synes på din bild, mycket fin klocka. Och det är ju faktiskt klockan som är 95% av värdet när du köpte den så var glad.
Du har en fin Pepsi, njut min vän! Du kunde ha fått en låda sten i värsta fall.

Värdet på ett cert är oftast bra mycket högre än fem procent,
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte att man ska generalisera och förkasta italienska säljare. Som överallt finns bättre och sämre. Jag var tidigare i år i kontakt med ett 20-tal i min jakt på en 16710 dock utan att det blev någon affär. Det blev det dock senare med en tysk handlare som visade sig vara ett sämre ex än vad som uppgivits med retur som följd.

Jag lärde mig dock att det finns stora skillnader med hur vi och dom uppfattar saker. T.ex:
Box: Vi menar givetvis rätt box till modellen - Dom menar vilken box som helst bara det är en Rolex
Cert: Vi menar original cert - Dom menar deras eget cert
Genomgången av urmakare: Vi menar någon form av service - Dom menar klockan är kontrollerad så att den går

Benämningen fullset förekommer sällan i beskrivningarna och ska tas därefter. Det gäller att fråga, fråga och fråga och vara mycket specifik. Det räcker inte att fråga efter "cert" man måste fråga efter "original Rolex cert". Tro inte att det kommer någon info automatiskt. Det man inte frågar efter får man heller inte veta. Av någon handlare fick jag svaret "du frågar för mycket, klockan är inte till salu". Lyckas man inte få igång en bra dialog så släpp och gå vidare. Till sist och innan man gör affär. Kolla referenser på olika klockforum och fråga efter returpolicy ifall något går snett.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
precis som Spencer66 skriver, handla aldrig av en italienare. Håller precis på att banka huvudet i väggen pga nämnda idioter i stövellandet. Fick hem en klocka häromdagen där jag direkt vid uppackning märker att urverket rör sig i boetten, känner det när jag ruckar lite i uppdraget och ser hur tavlan rör sig. Skriver omgående till säljaren och får som svar att klockan var i perfekt skick när den skickades och att han har vittnen till det, vad jag har gjort med klockan kan inte han ta ansvar för.. jag slänger upp en return grej på eBay varpå han kontrar med en cancellation of transaction.. han skriver sedan att han nu tänker anmäla mig till eBay för att ha anklagat honom för att ljuga och att han nu tänker sluta svara på mejl..

Jävla Italienare.. Inte första gången detta sliskiga folk ställt till det så bojkota i fortsättningen!

För att gå ontopic: Handla aldrig igen från en Italienare ;)
Jag har köpt massvis av mc-delar från italienska firmor genom åren utan några som helst problem, så vi kanske ska dra ner din generalisering till "italienska semiprofessionella klockförsäljare"? :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om en säljare på chrono24 säljer med originalcert brukar de skylta med det både i rubriken och på bilder i annonsen då de inte är dumma då det ger ett mervärde. Tyvärr verkar det ju vara ett missförstånd här då de allra flesta av de chrono24 handlare jag varit i kontakt med brukar nämna att de skickar med sitt certifikat (dock är det ju värt nada förns man kollat upp hos AD), detta gäller tyskar, fransmän, spanjorer och Italienare. :)
 
Trist, jag hade skickat tllbaka...

Till alla dom som säger att certet i sig är oviktigt efter garantin gått ut så är det så i teorin men i praktiken så är det för mig en extra liiiten försäkring att den inte är stulen osv Samt vid eventuall försäljning så blir klockan helt klart mer lättsåld om det är fullset...

Köper alltid klockor med cert, mestadels för att det känns bättre helt enkelt, undantaget är ju såklart vintage där cert oftast hör till ovanligheterna...köper iofs inte vintage ändå så det är ju typ ett ickeprobem :cool:

Din klocka är ju ingen 'rare bird' så att hitta en med cert/box osv borde ju inte vara några större problem...
 

CarlV

Cartier
Villy_V kommentar är vettig! Olika kulturer har olika synsätt! Ibland stämmer dom överens med hur vi ser på det hela ibland inte alls! Nu är jag pensionär! Men i mitt yrkesverksamma liv så arbeta jag med folk ifrån många länder! Det var många överraskningar på den resan! Språk, moral,hierarki, Värdegrunder Affärsseder heder osv! Allt kan skilja!
Så i detta fall så hade ett fota på vad som ingår varit en hjälp på vägen!
 
Hej

Behold den. Måske er der nogen som ikke er enige, men at handle med italienske forhandlere kan ikke anbefales og at får sendt fra og til Italien kan også være problematisk. Jeg ville ikke risikere at sende uret tilbage!
Bemærk at ikke alle italienske forhandlere er dårlige og der er nogle med perfekte referencer!
 

JohnDoe

Rolex
Affärskulturen skiljer sig väsentligt över hela världen. Det ser vi tydligt här på forumet. För mig som arbetat på stora företag internationellt så har jag sett många gånger hur man även internt inom samma företag inte tvekar att "blåsa" sina kollegor för en spänn. Vi svenskar är nog tyvärr för naiva i många fall. Allt måste detaljspecas på amerikansk avtalsnivå.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har köpt massvis av mc-delar från italienska firmor genom åren utan några som helst problem, så vi kanske ska dra ner din generalisering till "italienska semiprofessionella klockförsäljare"? :)

Ja, det är väl de vi pratar om här på klocksnack, klockor och klockförsäljare ;) Vi är ju inte på OT delen heller ;)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag har dålig erfarenhet av Pluswatch också, vilket jag tidigare skrivit om i Chrono24-tråden. Han beskrev en Breitling som "mint condition" vilket var långt ifrån sanningen då jag fick en klocka som iofs såg ganska fin ut ovanpå men där det knappt gick att skruva upp kronan. Som tidigare nämnts så är det mer regel än undantag med utländska säljare att man inte får svar på vissa frågor om service m.m. utan i bästa fall "the watch works fine". Då får man helt enkelt räkna in en servicekostnad i priset innan man beställer.

Sedan hade jag varit försiktig med att skicka iväg en klocka som man är missnöjd med, risken finns att man sitter utan både pengar och klocka eller hamnar i en lång tvist om att klockan är i sämre skick än när säljaren skickade den.
 
Topp