• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade du köpt/gjort för pengarna om du inte köpt klockor?

DrDre

Patek
Jag har ju inte plöjt ned så mkt pengar i klockor, så mitt liv hade inte på något vis sett annorlunda ut. Hade bara haft lite mer pengar på banken förmodligen.
 

JayJay

Rolex
För mig personligen ligger klockor ganska långt ner på behovsstegen. Efter barn, hus, semester, långsiktiga investeringar, kortsiktigt sparande, osv. Skulle inte vilja hamna i den situationen att jag känner (eller rent av måste säga) att vi inte kan åka på semester eller inte kan renovera huset för att "pappa har köpt klockor för pengarna".

Försöker även köpa såpass förnuftigt att delar av innehavet kan avyttras om en större summa plötsligt behövas någon annanstans.

Ganska tråkigt svar, eller hur... :)
Det du skriver sammanfattar på ett bra sätt ganska precis hur jag själv prioriterar min (och familjens) ekonomi. Tyvärr leder det till att jag inte har ett tillnärmelsevis lika spännande innehåll i klocklådan som jag hade velat... å andra sidan beror det ju på att jag gjort ytterst medvetna val som jag på det hela taget är förhållandevis nöjd med.
 

babanker

Panerai
Lägger väldigt små summor på klockor, har aldrig mer än 5-6 stycken och avyttrar alltid om jag ska köpa nytt. Alltid begagnat, så blir väl ofta jämt ut eller några hundralappar back per klocka.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hade säkert suttit på ett bankkonto eller i en fond för framtiden, som resten av mina surt förvärvade slantar, och gett mig noll tillfredsställelse i nuet ... :banghead:

En kollega som för lite över ett år sedan tragiskt dog i förtid fick mig att inse att man bara lever en gång. Sedan dess har jag unnat mig lite lyxkonsumtion i form av fina klockor som ger mig tillfredsställelse varje dag. :happyhappy:
 

UNO

Panerai
Skor
Plastmodeller(tanks)
Böcker
Tidningar/Magazine
Resor

Marginaler i privatekonomin är viktigt, det ger lugn och trygghet.
Man måste inte köpa upp alla pengar . . .
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har köpt bilar, bågar och bärs för alla mina pengar under alla år så jag hade nog fortsatt med det :D
 

Icaras

Rolex
Öl, hörlurar/ljudprylar/dyra plattor och... det är nu man tänker "vad gillade jag innan jag kom till KS?" :D
 

TicTack

Cartier
Ok, svaren är i linje med det jag gissade.

Sparande, motorfordon, "resor, fest och njutning", HiFi.

Jag noterar avsaknaden av t.ex.: Donerat dem, Blöjor och Konst.

Därmed kan man ju konstatera att klockintresset på denna sida inte direkt skadar någon; då alternativet hade varit något annat "kul" - möjligen då med undantaget för oss som istället skulle investerat pengarna.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Bilar, saker till bilar, teknikprylar och musikprylar.
Ren konsumering av prylar som tappar värde i rask takt..
 
Jag sparar ihop till den klocka jag vill ha.
Har aldrig köpt klocka för stora pengar, satt taket vid 20000:-.
Dyrare klocka kan jag inte motivera för mig själv.
Det har fungerat de 35 år jag haft stort klockintresse och bör fungera mina återstående år.
Handlar aldrig utan att kunna avvara summan utan problem.
Detta kommer sig säkert av att min uppväxt inte innehöll något överflöd av pengar.
Mor och far fick vända på slantarna och jag började arbeta helger och somrar från 11 års ålder.
Jag arbetade ihop till ex. stereo, moped och då jag var knappt 18 kunde jag köpa min första bil, 1974.
Det blev en Monzaröd Corvette cab 1969 med 427:a på 390 Hk. Lånad bild, min hade svart cab och sidepipes. Vilken känsla det var att betala den kontant med sparade pengar!
Har gett mig ett inlärt, sparsamt beteende. Värdigt den Smålänning jag är.
Jag tror inte jag köpt ngt. speciellt om jag låtit bli klockor. Det enda jag känner att jag saknar idag är en speedy reduced, annars sitter jag nöjd!
 

Joseph

Cartier
Hmm.. om jag var tvungen att salja mina klockor och spendera pengarna hade det nog blivit nagra spanannde resor
 

Thomas77

Omega
Jag hade köpt general lössnus istället för budgetalternativet grov portion :)

Har egentligen inte valt bort något i mitt liv. Lever själv och behöver inget hus, radhus eller större lägenhet. Bor i en lagom stor bostadsrätt och trivs bra här :)
 

Pope

Cartier
Problemet just nu är att jag prioriterat att lägga stålar på en ny liten fantastisk musikstudio.:bag:

Köpte en del när KS startade. Mest vintage Seiko och nån väldigt trevlig gammal Citizen-dykare (som såldes till Camo00.......ångrar ibland) men nu har det varit lugnt ett tag.

Men planerna finns, jag hänger här, drägglar hit, drägglar dit och trillar jobben in som de ska så jävlar blir jag med Tudor.......eller gammal Heuer.........eller 5513..........eller..........:dead:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mycket text i första inlägget, men jag hade nog köpt mc-grejer eller kläder för pengarna.
 

Camo00

Patek
Problemet just nu är att jag prioriterat att lägga stålar på en ny liten fantastisk musikstudio.:bag:

Köpte en del när KS startade. Mest vintage Seiko och nån väldigt trevlig gammal Citizen-dykare (som såldes till Camo00.......ångrar ibland) men nu har det varit lugnt ett tag.

Men planerna finns, jag hänger här, drägglar hit, drägglar dit och trillar jobben in som de ska så jävlar blir jag med Tudor.......eller gammal Heuer.........eller 5513..........eller..........:dead:

Sålde den vidare och ångrar mig jag med, fyfan så trevlig den var!! :)
 

JAkesson

Omega
Tråkig som jag är så hade jag sparat mer om jag inte köpte klockor.

Jag sparar och sparar men snålar inte när det kommer till viktiga inköp.
Säng t.ex. går inte att ta bort från saker som måste finnas.

Klockor har för mig varit grädde på moset, en bråkdel av mina pengar går till detta.

Tekniker som jag är så är jakten, informationssökningen och velandet fram och tillbaka
en minst lika stor del av klock-ägandet som att ha den på handleden.
 
Topp