• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade du valt? Patek vs Patek?

par

Patek
2-Faktor
Jäkligt mycket svar, kul! Jag kommer inte att bli owg så visst inte varje dag men kanske varannan då. Bär mest kavaj och skjorta till vardags så känns som det funka med Calatrava därför. Sen är ju Aquanauten mer allsidig som många säger och det kan vara både bra och dålig..... Finns ju fördelar och nackdelar med båda, dock känns inte 5196 så vanlig och det gör det också kul.

Hur känslig är en Calatrava?
 

Isodor

Audemars
Calatrava, det är ju trots allt Patek vi pratar om.
Även om jag gillar Aquanauten som klocka i sig, tycker jag att Patek är något mer åt det sobrare, elegantare hållet, och där ligger Calatravan bra till :D
 

par

Patek
2-Faktor
Jag är själv lite sugen på ett fint dressur. Calatravan är 37mm nu va?
Aquamauten är förmodligen mer allsidig, men jag tycker nog att Calatravan känns mer speciell. Patek skall väl vara guld, eller?;)

Jaa, och vad jag sett på många bilder så ser den ut att bära betyligt större än tex min dd som den isåfall skulle ersätta.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är du gammal tråkgubbe köper du guldklockan. Är du allt annat än en tråkig gubbe köper du aquanauten;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Calatrava är väl det första jag tänker på när jag hör Patek Philippe. Det beror väl mycket på vad du vill ha för sorts klocka, i detta fall dress eller sport.
 
  • Like
Reactions: par

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Guldisen ÄR ju PP, och bär du kavaj och skjorta mest, så är den helrätt för den medvetne, även om nöten är mer "allroundpraktisk".
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Där har du svaret då ;-)
Du vet att du inte vill ha en gulddressare utan den vackra aqua:)

Nja, jag var ju inställd på Aquan länge men jag gillar verkligen min DD och jag gillar dressur så därför lutar det lite dit åt om det blir något. Sen är ju Calatrava inte så liten att den ändå bör kunna funka till ganska mycket när jag åtminstoende tittar bilder på den.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Kanske lite eller ett stänk av missunnsamhet men jag är heller inte jätteförtjust i aquanaut. Och lite vanlig är den väl för att vara en uberlyxklocka. Sen är benämningen vattennöt så töntig att armhåret reser sig. En vit nautilus det är grejer det :happyhappy:

Ja vad kommer det töntiga namnet ifrån? Tavlan brukar ju kallas granat då den är formad som en gammal amerikansk handgranat.
 

par

Patek
2-Faktor
Blev lite förälskad i den här bilden(har inget o göra med att jag är Porsche ägare:))
5196R.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Efter att ha prövat lilla Calatravan med handkagat verk är min dom, inget för mig! Den nya 39 mm med 324 verket är bättre men tavlan är för trist.

Var storleksskillnaden stor mot 5227 då? Håller med om tavlan, går nog bort tyvärr. Tavlan på 5196 är 15 gånger snyggare(iaf på bild) då 5227 blir lite enkel.
 

Sond

Patek
5196 r! Nu är de ju så olika man bara kan tänka sig för att vara klockor utöver att vara dyra och att de är PP. Så självklart beror det på vad du har i övrigt. Men 5196 är ju helt otrolig. Snygg, klassisk, exklusiv, kvalité och känsla som räcker inte bara till dig utan även till din avkomma..;)
 
  • Like
Reactions: par

raketa

Omega
Måste säga Calatravan. En klocka handgjord av Jesus Kristus själv - du hittar seriöst inte ett bättre, finare och mer elegant kostymur enligt min åsikt. Less is more skulle jag vilja säga! Fast å andra sidan, ska du använda Patten varje dag kanske Aquanauten lämpar sig bättre, men jag hade nog kört Calatravan i vilket fall då jag gillar att använda lite mer dressiga ur även till vardags. Smaksak, men en Patek är en Patek så du kan väl inte göra ett dåligt val egentligen!
 
  • Like
Reactions: par

Genta

Cartier
Rekommenderar "vattennöten" av två skäl:
- urtavlan med sina skiftningar i färg och lyster under olika ljusförhållanden
- glasbaksida som visar upp urverket och det jobb PP lägger ner på det (om som man betalar en hel del för)

Klassikern gjorde sig mkt bra på bilden, men det finns ju andra Calatravor med glasbaksida och lite mer livfulla urtavlor.
 
  • Like
Reactions: par

Carlton

Cartier
Lägger min röst på Aquanauten, riktigt svårt välja mellan dessa men baserar mitt beslut på att jag tycker det finns endel andra intressanta dressare. Aquanauten är för mig den enda i sitt slag.
 
Topp