• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad hade ni för klocka som första riktiga ur?

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack!
Min andra klocka blev en PAM00312 och sedan en vintage Seamaster :)
Aha!! Bra "uppväxlingen"!! Jag har också en 312:a!! Härlig klocka!!
image.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
En Casio CMD-40 med fjärrkontrollsfunktion som jag busade rätt mycket med i skolan. Har fortfarande kvar den.
s-l300.jpg

Mitt första lyxur var en Speedy, numera såld. Ångrar lite att jag sålde den, känns som att jag kommer äga en igen någon dag..
 

koze

Panerai
2-Faktor
Min första "riktiga" klocka var en Speedmaster Reduced som kändes perfekt med sin rimligare storlek, automatverk och för mig då lagom prisnivå. Den fick dock lämna då jag aldrig har fått några känslor för Omega, den här reffen kändes dessutom lite billig och själlös med sin trötta länk och rassliga rotor. Nästa blev en 114060, detaljfinishen är från en annan planet.

image.jpeg
image.jpeg
 

Calfen

Panerai
Var är bilden tagen?

Den sista med Omega Smp är tagen i Dolomiterna vandrade där en vecka för ett par år sedan :) Väldigt mysigt men väder skillnaderna på typ 25-30 grader vara svåra att anpassa sig för. Tex på toppen av ett berg var det -2 grader och snöade 3 tim senare var det 25 grader och sol i en dal.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min första klocka jag köpte till mig själv var en Certina DS Fist Chrono jag köpte på Christ på Bahnhofstasse precis efter muck. Efter att ha fått ut 72 spänn/dagen i ett år kändes det som om jag lade alla pengar i världen på klockan. Den nyttjade som OWG i 5 år under studietiden där den kom väl till pass för att klocka allt ifrån hur många minuter det var kvar på bryggtiden för ölen till pastavattnet. Trots att jag var något oöm var den, när jag sålde vidare den till en annan på det här forumet, i fantastiskt skick.

Vilken klocka som ersatte den? Breitling SOH Chrono. För att det man gillar gillar man ^^
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Året var 1994: Det var en Rolex Datejust 16234, jubilee länk och vit tapestry tavla. Tyvärr har jag ingen bild av den,
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Arvegods som drog ner mig i skiten...ärvda Datejusts är ju som bekant en typisk så kallad "gateway drug" och innan man vet ordet av sitter man fast i tyngre grejer som Patek eller Vacheron..,
image.jpg
Det var den bästa beskrivningen jag någonsin hört av klockberoende! :) Tror du möjligtvis att vi borde starta mötesgrupper likt Anonyma Alkoholister där folk kan berätta om sitt beroende och få hjälp med att bryta det ekonomiskt destruktiva beteendet? :D
 

AEGJI472

Breitling
Köpte denna när jag var mellan 14-15 år.

Den saknade en sekundvisare men jag fick den för en billig peng då jag bara jobbade lite extra på helgerna :)
DSC01134-1.JPG
DSC01146.JPG
DSC01127.JPG
 

Hutti

Cartier
En cortebert från 70 talet som jag fick av pappa; som ärvde den av hans far.

Tappade tyvärr bort den.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Är inte det vad alla GTG's på sunk-hak i Sthlm är till för?
Till viss del är de väl det, men desvärre tror jag endast dessa möten spär på det destruktiva beteendet, varför vi nog behöver styra upp det lite så att inte alla blir klockpundare...;) (Fast egentligen tycker jag att klockpundare är det bästa man kan vara... :D)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Det var den bästa beskrivningen jag någonsin hört av klockberoende! :) Tror du möjligtvis att vi borde starta mötesgrupper likt Anonyma Alkoholister där folk kan berätta om sitt beroende och få hjälp med att bryta det ekonomiskt destruktiva beteendet? :D
För att få komma på AA-mötena får man väl inte vara en aktiv brukare längre väl? Hur ska det gå? :D:facepalm:
 
Topp