Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad har era klock-investeringar gett för historisk avkastning (CAGR)?

Diskussion i 'Diskussion' startad av dinkan1337, 28 juni 2016.

1. dinkan1337
    Trådstartare

dinkan1337 Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej!

Som titeln lyder så vore det intressant att få ett hum om vad medlemmar på klocksnack fått för historisk avkastning på sina klock-relaterade inveringar. Man bör ha i åtanke att det inte krävts någon fantasiavkastning för att ha slagit stockholmsbörsen i år (-11.5% YTD).

Jag tänker mig att man kan beräkna avkasningen i form av CAGR: ((Marknadsvärde idag)/(Inköpspris))^1/(år sedan inköp) - 1

Vidare skulle det vara intressant att nämna:
    - Prisklass (1-10k, 10-20k, 20-50k, 50-100k eller >100k)
    - Tillverkare & modell
    - Inköpsställe (AD, KS, C24, flygplats, etc)

Kom gärna med förslag på ytterligare kategorisering som kan tänkas vara av intresse. Om det är känsligt att nämna vad man tjänat på klockor man sålt här på KS så kan man givetvis utelämna detaljer.

Mitt bidrag:
    CAGR: 13%
    Prisklass: 1-10k
    Tillverkare: Seiko
    Modell: SKX007
    Inköpsställe: Tradera

/Dinkan

2. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Om du startar en tråd om hur mycket man förlorat på sina klockor så lovar jag att skriva i den.

JwJ, floristen, Echo Delta och 45 andra gillar detta.
  3. dinkan1337
    Trådstartare

dinkan1337 Torpare

Från:
    Stockholm
    Notera att CAGR kan vara negativt ;)

Guskleto gillar detta.
  4. Tjaeng

Tjaeng Bonde

Intrycket jag har fått är att andrahandsmarknaden för typ allt utom möjligtvis Rolex är såpass Illikvid att något rättvisande marknadsvärde egentligen är rätt svårt att bedöma, speciellt om armbandsuret är använt?

5. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Tror inte det är så många här som ser sina klockköp som investeringar, vill man tjäna pengar så finns det bättre saker att lägga sina pengar på :)

6. dinkan1337
    Trådstartare

dinkan1337 Torpare

Från:
    Stockholm
    Ett lämpligt marknadsvärde är ju det man erhållit vid försäljning

Det gör inte jag heller men kan likväl vara kul att se vilka modeller som rusat i pris och underliggande faktorer till det etc.

7. alfgren

alfgren Biskop

Jag vill tro, att jag ligger väldigt nära 0. Tycker jag egentligen är rätt bra för kapitalvaror. Jämför med all annan skit man kan lägga sina pengar på, sällan det finns något andrahandsvärde alls där.

Pilot, JohnDoe och dinkan1337 gillar detta.
  8. Tjaeng

Tjaeng Bonde

Fair enough. Å andra sidan är väl CAGR sådär lagom användbart med tanke på hur länge den genomsnittliga flipparen på forumet behåller en klocka. Om jag köper en klocka för 100000 och säljer den för 99500kr efter en vecka (fraktkostnad etc) är CAGR -23% på årsbasis. Motsvarande siffra blir ju bara sinnessjuk om man då ska applicera samma ekvation på alla "NYSKICK uttagen av mig hos svensk AD typ för fem minuter sedan men säljer för 40% under nypris" som finns på köp&sälj. Därav behovet av försäljningssiffror i aggregat om man ska kunna bedöma ett rimligt marknadsvärde. Tråden är ett bra försök till det men jag tvivlar på att du får fram något gångbart CAGR för annat än öh, subbar eller nåt.

9. MånsT

MånsT Biskop

Orkar inte räkna på allt men kan inte tänka mig något annat än att det är på minussidan. Big deal, jag köper klockor som jag gillar och vill äga, inte för att tjäna en hacka på dem.

10. dinkan1337
    Trådstartare

dinkan1337 Torpare

Från:
    Stockholm
    Jag är helt enig. När jag skapade tråden tänkte jag framförallt på modeller så som t.ex. Explorer 2 16570 som haft en schysst resa bara senaste åren för att ta ett exempel. Det blir kanske bara relevant att kolla på en CAGR om man köpt begagnat för >1år sedan.

Tjaeng gillar detta.
  11. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Är det verkligen någon som vill räkna? Låt oss leva i det fluffiga ljusblå himmelsskimret av att det inte kostar något med denna hobby och att det bara går plus. Tror att bara batteribyte på min lilla swatchsamling skulle bli betungande för kalkylen :)

keroro, Kristersson, TheoRaffone och 1 annan gillar detta.
  12. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Tror det finns många med mig som köper kul klockor utan någon som helst värdeökningspotential. Räknar man ihop alla de nöjesköpen under typ 20-30 år så blir det svårt att få någon som helst positiv avkastning.

13. nöt

nöt Biskop

ca -10k

14. nissehult

nissehult Friends of KS

Alla hobbies kostar pengar, och ytterst få tjänar man pengar på. Jag tror att om hobbyn går från att tillfredsställa själen till att bli en potentiell pengamaskin så blir det mer och mer en affärsrörelse och till slut så försvinner passionen.

Jag har gått back på mina klock-affärer men å andra sidan så njuter jag mer av en förlustklocka på armen än en vinnaraktie i depån.

LS, Model_Citizen, tissoter och 3 andra gillar detta.
  15. Norra

Norra Borgare

Förlorat sådär mer eller mindre 40k på tre år? Det vill säga sen denna 22-åring började med riktiga klockor.. högre och fler förluster lär det bli ;)

16. MånsT

MånsT Biskop

13' per år? Hur många klockor snackar vi om och har du köpt dem nya i butik från början? Känns lite häftigt annars...

tissoter gillar detta.
  17. Norra

Norra Borgare

Typ alla.. 10-12 klockor, alla nya från butik förutom 2.. så det är väl naturligt med dessa förluster jag gjort. Kanske till och med närmre 50k..

18. MånsT

MånsT Biskop

Ah, ja då förstår jag bättre. Det är klart att man förlorar mer vid nyköp fast i gengäld verkar du ju ha ägt många splitternya klockor vilket borde vara trevligt.

Norra och tissoter gillar detta.
  19. galácticon

galácticon Biskop

Formeln ovan är fel, eftersom parenteserna hamnat lite galet kommer ett positivt resultat att bli negativt.

Så här bör det vara:
    (Marknadsvärde idag/Inköpspris)^(1/år sedan inköp) - 1

Bojke gillar detta.
  20. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Noterar att jag sålt åtta klockor under dom dryga tre år jag köpt och sålt klockor. Fyra av dessa var köpta nya och fyra begagnade, med priser jämnt fördelat mellan 1 och 30k. Detta resulterade i en samlad förlust på 3k, oräknat ett par fraktkostnader. Givet att man kan avvara pengarna och i princip noll i inlåningsränta, får en tusenlapp om året ses som en mycket blygsam kostnad för ett intresse som upptar (för) mycket av min tid. ;)

Tragiskt med en tråd på KS som inte har en enda bild på en klocka, så jag slänger in en på en klocka jag ännu inte sålt med förlust ... :D
    IWC I 2016-06-28.jpg

Senast ändrad: 28 juni 2016
    Ryttaren, Jonulf, timeismoney1 och 11 andra gillar detta.
  21. MånsT

MånsT Biskop

Tusen spänn om året är ju grymt, speciellt om man påminner sig om att det är rätt värdefulla objekt vi pratar om. Lycka till att klara sig på 1000kr/år med ett bilintresse :)

laketwig gillar detta.
  22. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    I och med kommande affär så typ +/-0 tack vare en vunnen Hublot. Utan den hade jag varit 35-40k minus.

Uggla, Sjobedan, McFly och 2 andra gillar detta.
  23. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Eller inte...blir bara onödigt att ta upp detta...även för mig ;)

tissoter och Guskleto gillar detta.
  24. dinkan1337
    Trådstartare

dinkan1337 Torpare

Från:
    Stockholm
    Yes. Eller t.om. ((Marknadsvärde idag/Inköpspris)^(1/år sedan inköp)) - 1 men trodde det var underförstått :)

willbur gillar detta.
  25. dinkan1337
    Trådstartare

dinkan1337 Torpare

Från:
    Stockholm
    Måste ju säga att CAGR blir lite märklig på din vunna Hublot. Nämnare = 0 --> Oändlig CAGR?!?! :woot::woot:

26. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jag är oändlig.

27. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    16610LV -6k
    Milgauss GV -3k
    Daytona 6265 +-0k
    Red Sub +2k
    Panerai Mare Nostrum -20k
    Flightmaster +-0k
    DRSD +-0k
    ORC Extreme Black +5k
    Omega SM +2k
    Omega TC1 -2k
    Aerospace -5k
    Aerospace -2k
    1675/3 +5k
    16753 +5k
    BP FF BW +43k
    1655(fake) -14k
    Heuer Bund -4k
    Snowflake +3k
    DD +-0k
    Tudor DD -3k
    Seiko 6105 +1k
    Seiko 6105 +2k
    Hublot Ice Bang -38k
    Seiko SKX +-0k

Så -29k....vidare har jag säkert missat någon klocka.....spannet måste vara ca 10 år.......kan man säga att jag hyrt ovan klockor för ca 2,9k/år.....skulle kännas försvarbart......har även utelämnat servicekostnader.......men det är lätt över 30k.....lätt.....plus alla gottisdelar....länkar, inserts etc......

Om någon vill koka ner detta via en formel....be my guest.....

Scaramanga, Affe, dinkan1337 och 2 andra gillar detta.
  28. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Synd att inte alla affärer hade samma resultat som BP. Man blir ju lite nyfiken på vad som hände där ;).

29. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Intressant med BP FF vad möjliggjorde en sådan affär?

30. McFly

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Du kommer aldrig hitta en så billig hobby i längden som klockor. Så länge man köper begagnat. Och Rolex.

Skämt åsido, så tappar vi väl alla lite stålar och tjänar lite stålar på en del andra affärer.

Mårtenssons ur Brookfield