• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har hänt?

Tantal

Omega
2-Faktor
Har en alldeles nyservad Breitling Avenger. Bytt Krona, Rotor samt annat smått o gott! Efter Servicen hände ngt, förmodligen när jag skulle ställa datumen(Tyvärr mellan 22:00 och 24:00). Nu växlar den inte förrän 03:26. Har talat med annan Urmakare, inget Akut men kunde åtgärdas vid nästa Service. Vad har hänt? Spelar det ngn roll om jag kör på som det är. Sover ändå när den växlar! Eftersom den var inne och blev servad för 10st pengar är jag inte sugen att lämna den igen! Samt att det är min Beater!
Tack för kommande svar, alla trevliga människor!
Lars
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Har en alldeles nyservad Breitling Avenger. Bytt Krona, Rotor samt annat smått o gott! Efter Servicen hände ngt, förmodligen när jag skulle ställa datumen(Tyvärr mellan 22:00 och 24:00). Nu växlar den inte förrän 03:26. Har talat med annan Urmakare, inget Akut men kunde åtgärdas vid nästa Service. Vad har hänt? Spelar det ngn roll om jag kör på som det är. Sover ändå när den växlar! Eftersom den var inne och blev servad för 10st pengar är jag inte sugen att lämna den igen! Samt att det är min Beater!
Tack för kommande svar, alla trevliga människor!
Lars
Lars, det är kört! Bara att sälja billig till mig :D mer än så kan jag inte hjälpa dig men tror nog att Jonaz kommer kunna ge dig ett tillfredsställande svar :)
 

Jonaz

Rolex
Jag hade ju gått tillbaka, lätt härsken och krävt att de åtgärdade felet. Givetvis utan merkostnad med ett plåster på det mentala plåstret.
Så skall det inte vara, speciellt inte efter en 10k service.


iPhone | Tapatalk
 

point1

Cartier
Lite spekulation här men, jag antar att det som hänt är att när du ändrat datumet mellan 22-24 så hade redan urverket kopplat in mekanismen som ändrar datumen, den är ofta det mellan 21-03. När den redan är inkopplad så har du försökt ändra datumen och på det sättet ändrat kopplingen när den ska ändra datum. Klockan fattar ju inte att det är 00:00 som den ska ändra datum, utan kopplingen är ju bestämd av kugghjulens position så att säga (i förhållande till klockan), den positionen har du lyckats ändra när du bytte datum. Inget du kan göra något åt nu, om du inte öppnar den eller skickar den på service.
 

point1

Cartier
Jag hade ju gått tillbaka, lätt härsken och krävt att de åtgärdade felet. Givetvis utan merkostnad med ett plåster på det mentala plåstret.
Så skall det inte vara, speciellt inte efter en 10k service.


iPhone | Tapatalk

Fast det är ju inte deras fel, om det inte var så den lämnade servicen, om den var bra innan TS försökte ändra datum mellan 22 och 24 så är det ju med stor sannolikhet felet.
 

Jonaz

Rolex
Fast det är ju inte deras fel, om det inte var så den lämnade servicen, om den var bra innan TS försökte ändra datum mellan 22 och 24 så är det ju med stor sannolikhet felet.


Ah! Tack för rättelsen, nu läste jag noggrannare.

Jag hade nog ändå gått tillbaka ( dock mer ödmjukt ) och förklarat hur klantigt det blivit och hoppats på deras goda minne. ;)


iPhone | Tapatalk
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Inte rekomenderat att ställa datum mellan vissa tidslag just beornde på att mekanismen redan är inkopplad för att snurra datumhjulet.
Jaeger friskriver sig i garantin t.ex samtidigt & varnar med stora bokstäver för att göra det mellan 21-03.
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Jag vet att man inte ändrar datum mellan 21-03 men fick hjärnsläpp, eftersom jag tyckte att jag hade varvat manuellt 24 tim och datumet inte ändrades så provade jag att snabbändra datum, tyvärr i fel tid på dygnet. Det är ett Valjoux 7750, det jag undrar är om det har någon teknisk betydelse för verket eller om det är "kosmetiskt"?
Servicen var för 2 mån sedan, så jag får skylla mig själv!
Är det en stor sak att justera till?
Lars

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
 
T

Tobbe

Guest
Inte rekomenderat att ställa datum mellan vissa tidslag just beornde på att mekanismen redan är inkopplad för att snurra datumhjulet.
Jaeger friskriver sig i garantin t.ex samtidigt & varnar med stora bokstäver för att göra det mellan 21-03.

Är det en generell regel som även borde beaktas på ex. Rolex?
 

point1

Cartier
Jag vet att man inte ändrar datum mellan 21-03 men fick hjärnsläpp, eftersom jag tyckte att jag hade varvat manuellt 24 tim och datumet inte ändrades så provade jag att snabbändra datum, tyvärr i fel tid på dygnet. Det är ett Valjoux 7750, det jag undrar är om det har någon teknisk betydelse för verket eller om det är "kosmetiskt"?
Servicen var för 2 mån sedan, så jag får skylla mig själv!
Är det en stor sak att justera till?
Lars

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Det kan vara mer än kosmetiskt, hur mycket forcerade du?

Här är vad som händer om du försöker göra det du gjorde på ett Valjoux 7750:


Som du ser är det stopp, men om han hade fortsatt forcera finns det risk att något går sönder. Men att den fortfarande byter datum tyder på att själva mekanismen kanske är ok, även om den har hoppat lite (så att den förskjutits i tiden när den byter datum). Om du varvar den manuellt nu byter den datum då? (alltså ställer tiden inte snabbändrar datum).
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Forcerade inte, tyckte bara något hakade och kändes "fel". När jag ställer klockan och vrider visarna manuellt ändras datum snällt och fint exakt 03:26 varje gång.
Lars
 

point1

Cartier
Forcerade inte, tyckte bara något hakade och kändes "fel". När jag ställer klockan och vrider visarna manuellt ändras datum snällt och fint exakt 03:26 varje gång.
Lars

Jag är ingen urmakare men det låter som att det inte är något som är trasigt, dvs inga delar behöver bytas, men när den går genom nästa service så kommer de få ställa in så att datumet ändras vid midnatt istället. När du försökte ändra så ändrades antagligen synkningen mellan dom så den byter datum vid 03:26 istället. Det betyder också att du ska låta bli att försöka ställa datumet vid omkring 3 nu också. Säkrast är att ställa datumet mitt på dagen (dvs skruva fram den med tidsinställningen) och sen ändra datum.
 

Camo00

Patek
Det verkar rekommenderas generellt för mekaniska verk, men vara olika allvarligt i praktiken. Det står i instruktionsboken för tex Omega också har jag sett... :)
 

TKVF

Panerai
Om den alltid ställer om datumet 0326 så borde det ju att antingen justera Tim och minutvisarna så de hamnar 'rätt'. Och inte hoppas på att det år något annat fel. Men gå till en AD å berätta vad som hänt. Måste ju vara jobbigt att veta att den inte går 100.
 

point1

Cartier
Om den alltid ställer om datumet 0326 så borde det ju att antingen justera Tim och minutvisarna så de hamnar 'rätt'. Och inte hoppas på att det år något annat fel. Men gå till en AD å berätta vad som hänt. Måste ju vara jobbigt att veta att den inte går 100.

Om den öppnas upp japp, men annars finns det risk att det går fel ännu mer.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Kan vara ute och cykla nu men gäller inte 21-03 för samtliga ur med långsamt datumskifte?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex datum "klickar" vid 12, så det gäller inte för oss upplysta

Har funderat på det här lite och datummekanismen hos de rollar som har snabbdatum bygger väl på en spak som långsamt dras upp för att fjädra till i slutet och därmed skjuter datumskivan framåt? -Även om datumet slår om fort, så är ju mekanismen igång under en längre tid och borde i så fall rimligtvis inte rubbas under tiden som spaken spänns. :confused:
 

morrism

Audemars
Har funderat på det här lite och datummekanismen hos de rollar som har snabbdatum bygger väl på en spak som långsamt dras upp för att fjädra till i slutet och därmed skjuter datumskivan framåt? -Även om datumet slår om fort, så är ju mekanismen igång under en längre tid och borde i så fall rimligtvis inte rubbas under tiden som spaken spänns. :confused:

:eek: China
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Från http://people.timezone.com/mdisher/andrewb/3135/3135_1.htm

"below you can see the instantaneous date changing mechanism. There is a steel part of complex shape (2) mounted on the date wheel (1). It can move at a certain small angle, set by the slot. The jewel roller (5) moves on the surface of the steel part (2). The lever (3) with roller is pressed against the steel part (2) with a strong spring (4). At approximately 12 p.m. the jewel roller reaches the indentation or dip in the steel part (2). Under the pressure of the spring, the roller moves to the center of the date wheel (1) and moves the steel part at an angle sufficient to catch the tooth of the date wheel and move it on one step. In the Fig. 13 the date wheel (1) is in the position immediately after date changing."

Rolex14b.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag drar en amatörslutsats: Inga kuggar är direkt kopplade mellan tidsinställningen och datummekanismen, så det borde vara lugnt.
 

noeLLY

Cartier
Bara sätta visarna i rätt position. Skruva till datumet slår över sen lyfta visare, centrera dom kl 12, tillbaka med visare : klart :D

Eller ? :eek:
 
I detta fall när datumväxling sker 03:26, skulle det fortfarande vara mellan 21 och 03 som TS inte borde ställa klockan på grund av att mekanismen för datumväxling är aktiv? Eller har detta tidsintervall förskjutits till att gälla +/- 3 h från 03:26?
 

bya

Omega
noeLLY kan det här, bara lämna in, inga större grejer. Du märker om du pajat mekanismen, då brukar det inte gå ställa, och datumskivan är i regel helt sne o dan... säker på man inte satt visarna så efter service då?
 
C

China

Guest
Har funderat på det här lite och datummekanismen hos de rollar som har snabbdatum bygger väl på en spak som långsamt dras upp för att fjädra till i slutet och därmed skjuter datumskivan framåt? -Även om datumet slår om fort, så är ju mekanismen igång under en längre tid och borde i så fall rimligtvis inte rubbas under tiden som spaken spänns. :confused:

Det man bör tänka på är att om klockan precis har bytt datum automatiskt med datummekanismen, ska man inte ändra datumet manuellt, då det kan skada kuggarna i datumhjulet. Manuellt datumbyte ger ett ökat slitage när mekanismen laddas, men det går att minimera om man byter datum manuellt mellan ca 01.00 till 08.00 då mekanismen för datumbytet är i viloläge.

Nedan en bra länk från WUS, som tar upp de vanligaste typerna av datummekanismer. Man kan t.ex. se hur mekanismen i Rolex Cal. 3135 fungerar.

http://forums.watchuseek.com/f20/date-change-mechanisms-how-they-work-760001.html
 
Topp