• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag för inserts? (Sub)

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Insert 2
IMG_5691.JPG
IMG_5690.JPG
Insert 1
IMG_5689.JPG
IMG_5688.JPG

Trodde jag hade koll, men inser att så inte är fallet när jag försöker artbestämma dessa inserts. De har legat i lådan i ganska många år. Någon som kan göra ett försök? Bättre att sälja av dem om de är korrekta.....

Första tror jag är ett nyare service insert. Köpte ny bezel till en 1680 hos Rob och är ganska säker på att detta följde med?

Andra har jag ingen aning om, service det med?

Insert 3 nedan har klart tjockare font, men också sprucken vid pärlan. Kan ha varit det som satt på flingan jag köpte för länge sedan.

Som sagt, osäkra på alla. Hade tidigare nåt aftermarket.....men det skall vara slängt......hoppas jag slängde rätt bara :)

IMG_5692.JPG
IMG_5693.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Insert 2
IMG_5691.JPG
IMG_5690.JPG
Insert 1
IMG_5689.JPG
IMG_5688.JPG

Trodde jag hade koll, men inser att så inte är fallet när jag försöker artbestämma dessa inserts. De har legat i lådan i ganska många år. Någon som kan göra ett försök? Bättre att sälja av dem om de är korrekta.....

Första tror jag är ett nyare service insert. Köpte ny bezel till en 1680 hos Rob och är ganska säker på att detta följde med?

Andra har jag ingen aning om, service det med?

Insert 3 nedan har klart tjockare font, men också sprucken vid pärlan. Kan ha varit det som satt på flingan jag köpte för länge sedan.

Som sagt, osäkra på alla. Hade tidigare nåt aftermarket.....men det skall vara slängt......hoppas jag slängde rätt bara :)

IMG_5692.JPG
IMG_5693.JPG
Är benägen att hålla med @Per om nu samtliga passar till plexisubbar. Det nedersta luktar AM, och de andra ser ut som serviceinserts.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
50 ser ju klart tjockare ut än övriga siffror, 30 ser lite snett ut och 5 min Index ser ut att sitta lite snett....
Insertet påminner mest om ett sk skinny four tycker jag. Men på dem så sitter siffrorna alltid längre ut mot kanten vilket det inte gör på ditt insert. Om man bortser från siffrornas placering så är det halvnära om man tänker sig att det är tryckt med en tryckdyna som är slut och därför gett ganska så halvfeta siffror. Tvåan i 20 är dock ganska off.. Många siffror är bara lite för kantiga på ditt insert.. Femman ser också suspekt ut då den är ganska lång men väldigt fyrkantig.

skinny4insert018.jpg
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Insertet påminner mest om ett sk skinny four tycker jag. Men på dem så sitter siffrorna alltid längre ut mot kanten vilket det inte gör på ditt insert. Om man bortser från siffrornas placering så är det halvnära om man tänker sig att det är tryckt med en tryckdyna som är slut och därför gett ganska så halvfeta siffror. Tvåan i 20 är dock ganska off.. Många siffror är bara lite för kantiga på ditt insert..

skinny4insert018.jpg

Klurigt, men tycker det finns även lite andra skillnader.....siffrorna är tjockare på mitt, samt som du skriver sitter 50 för nära nedre kant. Även minutindex mellan 0 och 15 är fetare och lite kladdigare i kanterna....
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klurigt, men tycker det finns även lite andra skillnader.....siffrorna är tjockare på mitt, samt som du skriver sitter 50 för nära nedre kant. Även minutindex mellan 0 och 15 är fetare och lite kladdigare i kanterna....
Inserts tjocklek hänger nästan uteslutande ihop med hur nött tryckdynan är. Om vi kollar på mitt kissing4-insert så är det egentligen ett helt vanligt mk3 som med en trött tryckdyna omotiverat kallas mk1. Kolla på fonten istället.

Uppdaterade min post ovan och jag tycker att femman i 50 är längre än på mkt annat men samtidigt så är det absolut inte ett long5. Insertet ser ändå inte ut som skräp.. Kan det vara till någon annan klocka?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
DSC00281.jpg
Inserts tjocklek hänger nästan uteslutande ihop med hur nött tryckdynan är. Om vi kollar på mitt kissing4-insert så är det egentligen ett helt vanligt mk3 som med en trött tryckdyna omotiverat kallas mk1. Kolla på fonten istället.

Uppdaterade min post ovan och jag tycker att femman i 50 är längre än på mkt annat men samtidigt så är det absolut inte ett long5. Insertet ser ändå inte ut som skräp.. Kan det vara till någon annan klocka?
Hm..oki, vet inte var jag fått det ifrån......kan inte hitta det i mitt arkiv på någon klocka!

Hittade en gammal bild på en hög inserts.....man ser det som nr 2 uppifrån men då men en lume dot...som ser riktigt skum ut?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
DSC00281.jpg

Hm..oki, vet inte var jag fått det ifrån......kan inte hitta det i mitt arkiv på någon klocka!

Hittade en gammal bild på en hög inserts.....man ser det som nr 2 uppifrån men då men en lume dot...som ser riktigt skum ut?
Onekligen. Känslan är snarare att det är något annat än ett aftermarket-insert till en rolle. Men jag har ingen aning. Passar det perfekt i en bezel?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fonten tycker jag sitter lite off, och är ffa för kantig överlag, syns tydligast på innerkanterna i "nollorna", "skarpheten" på 2:an, och "armbågen" på 4:an ser ut att vara helt spetsig samt att 4:an inte ser lika "skinny" ut som på ett skinny-4.
 

A.J.

Panerai
Lånar tråden lite.. hoppas det är ok @Davvan :)

Nån som kan hjälpa mig med vilket insert som sitter på min 1680 -77??
Fonten är inte så tunn som ett thin font, men inte heller fatfont.. nollan i 40 ser inte lika bred ut som på serviceinsert tycker jag.. min gissning är "mid font flat four"... vad säger ni??:)
IMG_1266.PNG
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden lite.. hoppas det är ok @Davvan :)

Nån som kan hjälpa mig med vilket insert som sitter på min 1680 -77??
Fonten är inte så tunn som ett thin font, men inte heller fatfont.. nollan i 40 ser inte lika bred ut som på serviceinsert tycker jag.. min gissning är "mid font flat four"... vad säger ni??:)
IMG_1266.PNG

Jag skulle nog sätta mina $$ på ett thin font ändå. Det som jag tycker mappar är att siffran 0 har ett karakteristiskt utseende med bredare och mer fyrkantigt innanmäte om du förstår. Sedan är siffran 2 också typisk för thin font.

Längst till höger: Modern 5513 Insert, also known as Thin Font
Mitten 5513 Insert, also known as Fat Font MK2
Längst vänster: Vintage 5513 Insert, also known as True Fat Font MK1 Variant – No Serifs,
5050-2.jpg

2020.jpg
 

A.J.

Panerai
Trodde också det först @Davvan.... men tycker inte det stämmer med nollan i 40, innanmätet är smalare på mitt och sen är fyran mer "flat" än på modernt thin font tycker jag det ser ut som..
sen matchar ju pärlan till 100% med index och visare...
Fanns thin font -77?? Eller är det ett senare isf? Blir lite konfunderad över att pärljäkeln matchar så bra då:)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ett fat font har aldrig flat four. Tidiga serviceinsert kallas midfont, men det är väl som vanligt bara ett klassisk rolexhittepåord för att krama ur några extra konor vid försäljning. Dessa r dock lite tjockare än moderna serviceinserts.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

A.J.

Panerai
Ett fat font har aldrig flat four. Tidiga serviceinsert kallas midfont, men det är väl som vanligt bara ett klassisk rolexhittepåord för att krama ur några extra konor vid försäljning. Dessa r dock lite tjockare än moderna serviceinserts.
Aha.. så du tror mitt är ett tidigt serviceinsert? Aka midfont..? Dom serviceinsert jag sett brukar ha ännu mer fyrkantigt/större innanmäte i nollorna.. är det senare serviceinsert då?
Tycker fonten ser lite fetare ut än på thinfont oxå !?:)

Vad skulle du säga att mitt insert är för nåt?:)
 

A.J.

Panerai

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Aha.. så du tror mitt är ett tidigt serviceinsert? Aka midfont..? Dom serviceinsert jag sett brukar ha ännu mer fyrkantigt/större innanmäte i nollorna.. är det senare serviceinsert då?
Tycker fonten ser lite fetare ut än på thinfont oxå !?:)

Vad skulle du säga att mitt insert är för nåt?:)
Är ingen insertexpert på något sätt, men som @Per skriver några inlägg upp så kan nog tjockleken variera beroende på hur sliten tryckdynan var. Har själv ett sk midfont till min 5513, men det skiljer sig dock lite mot ditt, där ditt har siffrorna längre ut mot kanten.
Edit: mina två
IMG_0783.JPG
IMG_0784.JPG
 
Senast ändrad:

Esquared

Cartier
Inserts tjocklek hänger nästan uteslutande ihop med hur nött tryckdynan är. Om vi kollar på mitt kissing4-insert så är det egentligen ett helt vanligt mk3 som med en trött tryckdyna omotiverat kallas mk1. Kolla på fonten istället.

Uppdaterade min post ovan och jag tycker att femman i 50 är längre än på mkt annat men samtidigt så är det absolut inte ett long5. Insertet ser ändå inte ut som skräp.. Kan det vara till någon annan klocka?
Vart sitter tryckdynan?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
det låter ju rimligt - jag fick för mig ni pratade om den fysiska tjockleken på insertet :woot:
I övrigt känns det bäddat för problem om man inte använde sig av etsningstekniken om än på 60/70-talet (om den nu existerade då)..
Tror du har rätt där, men frågan är hur man gör siffrorna med etsning?
 

Esquared

Cartier
när man etsar kan man ju skydda områden man inte vill ska påverkas av processen - vilket gör utfallet beständigt..

Har svårt att se att man presslackade inserts efter samma teknik som urtavlor av den enkla anledningen att aluminium inte absorberar (oavsett ytlackering efteråt)..
 
Senast ändrad:
Topp