Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad har jag köpt? Cordura...

Diskussion i 'Vintage' startad av Denke, 20 mars 2013.

1. Denke
    Trådstartare

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)

Bifogade filer:

2. Snygg, cool bezel....

3. China

China Guest

Du håller stilen med ytterligare en lågprisare, fast den här gången en Schweizare. ;)

Lite halvknepigt märke som man inte brukar se så ofta på våra breddgrader, Cordura är ett systermärke till Sicura som väl är mest känt för sina automater som oftast var ommärkta verk från lågpristillverkaren Baumgartner. Jag skulle tippa på att det sitter en Baumgartner Caliber 1582 i klockan, som bör vara från början av 1970talet. En kuriositet är att klockan finns i en "Sea-Gull" variant, men har inget att göra med den Kinesiska tillverkaren Seagull.

Riktigt risig "low lewel", håller klockan tiden skapligt så är det med stor sannolikhet beroende på att en skicklig urmakare justerat verket och ev. bytt delar. Trots det så gillar jag den här typen av klockor, de har sin plats i historieskrivningen och trots sina brister så har de många gånger fungerat som instegsklockor. Däremot så har jag inte något att komma med när det gäller historik, men det kanske finns någon annan som kan fylla på?

eriksson850 gillar detta.
  4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Fan vad det är härligt med uppslagsverk!

Ball dinka, gillar't!

5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Hepp, det är kul när du botaniserar bland dina kranar och levererar dessa udda märken - den där ser rejäl ut och jag har haft en liknande som tyvärr inte fungerade. Keep it up!
    Uppskattat svar, tack för dina oändliga leveranser av intressant fakta...det uppskatas enormt!

6. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Tack @china ! Du är en fantastisk kunskapskälla. Nästan en utmaning nu att hitta nåt du går bet på... :cool:

Oavsett vad det är för knas jag drar hem så är det ovärderligt att få lite mer kontext till dinkorna. Det gör det dessutom extra kul att gå lite off market och scouta fram annat än the ususal suspects. Billigare är det också!

7. China

China Guest

Tack själv för att du postar udda och intressanta klockor. :)

Schweiziska lågprisare från mitten av 1960-1970talet är nog ganska underskattade som samlarobjekt. Ofta med enkla eller rent ut sagt lite halvdana urverk, i ett försök att först möta lågprisproduktionen från Asien och sedan den senare anstormningen av quartz. Epoken är nog den svartaste i den Schweiziska klockindustrins historia, då nästan all deras lågprisproduktion av mekaniska verk slogs ut med tiden. Men en intressant period, det finns mycket udda och ovanliga klockor från den här tiden som numera är nästan bortglömda.

Kanske läge att starta en samling medan priserna är låga? ;)

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Denke corners the market på asbilliga skoj-worldtimers... Vänta till uppgången kommer... då får vi stå där o skrapa med fötterna... :) kul klocka!

9. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Japp! Har ju blankat Rolex ett tag nu så det kanske är läge att köra ett race med lite mer udda, mörka prylar... :mrgreen:

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Samtidigt får man inte så mycket kvalité för pengarna...

11. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Beror på hur man definierar det. För mig är fun factor'n högre än kvalitetsaspekten vad gäller denna typ av klockor. Räcker för mig. Och det är ju ändå jag som köper dem.

JMolin gillar detta.
  12. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vad, väger inte min åsikt tungt här?

13. Denke
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Jo det är klart. Blytungt! :lol:

14. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...skräpmetalltungt... :lol:

15. Barda

Barda Friends of KS

Gillart!
    Imponerande info från @china!

16. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Re: Sv: Vad har jag köpt? Cordura...

@China Vad tror du om denna lilla klimp? Har inte funnit någon som helst info online tyvärr.

Bifogade filer:

17. China

China Guest

Jag tror att det kanske går att få fram något om du fixar en bättre bild, eller skriver texten på urtavlan. :)

18. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken

Bilden är ju sagolikt bra :) Märket är Santire och stoltserar med 17 rubis, waterproof, antimagnetic och incabloc.

19. China

China Guest

Det var en knepig rackare…

Santire finns inte på några officiella listor över Schweiziska tillverkare/varumärken. En kvalificerad gissning är att klockan tillverkats av NATIONAL S.A. Men det kan också röra sig om ett tidigt ”private label” från någon annan större tillverkare. Med lite tur så finns det tillverkarmärkning i insidan av bakstycket.

Jag har sett en del äldre Santire från början av 1940talet med FHF verk, förmodligen så var varumärket avsett för Italien, då klockorna har en tendens att dyka upp hos Italienska säljare på olika auktioner.

20. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken

Tack för infon. Denna var min morfars vardagsklocka, en rätt trevlig liten sak som jag då och då tar fram ur lådan.

21. Ola Norman

Ola Norman Torpare

Hej!
    Santire var min morfars Klockmärke. Elis Andersson hette han och hade uraffär i Insjön i Leksands kommun. Han tog hem klockorna med eget namn. Nåt som skulle påminna lite om Certina. "Hans motto var Santire-uret så gärna buret". Jag har ett pojkur och några damur. Han hade också en klocka som hette KEA. (Karl Elis Andersson) Så om du mot förmodan vill avyttra uret så kontakta mig. =)

Tack för infon. Denna var min morfars vardagsklocka, en rätt trevlig liten sak som jag då och då tar fram ur lådan.[/QUOTE]

JMolin, Grafton, LongCon och 9 andra gillar detta.
  22. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    ...när återupplivning av trådar blir någonting riktigt bra!

Savagear114, JMolin, LongCon och 4 andra gillar detta.