• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag köpt? Cordura...

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1363783497.297015.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363783497.297015.jpg
    70.9 KB · Visningar: 605
C

China

Guest
Denke skrev:
Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)

Denke skrev:
Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)

Du håller stilen med ytterligare en lågprisare, fast den här gången en Schweizare. ;)

Lite halvknepigt märke som man inte brukar se så ofta på våra breddgrader, Cordura är ett systermärke till Sicura som väl är mest känt för sina automater som oftast var ommärkta verk från lågpristillverkaren Baumgartner. Jag skulle tippa på att det sitter en Baumgartner Caliber 1582 i klockan, som bör vara från början av 1970talet. En kuriositet är att klockan finns i en "Sea-Gull" variant, men har inget att göra med den Kinesiska tillverkaren Seagull.

Riktigt risig "low lewel", håller klockan tiden skapligt så är det med stor sannolikhet beroende på att en skicklig urmakare justerat verket och ev. bytt delar. Trots det så gillar jag den här typen av klockor, de har sin plats i historieskrivningen och trots sina brister så har de många gånger fungerat som instegsklockor. Däremot så har jag inte något att komma med när det gäller historik, men det kanske finns någon annan som kan fylla på?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
China skrev:
Denke skrev:
Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)

Denke skrev:
Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)

Du håller stilen med ytterligare en lågprisare, fast den här gången en Schweizare. ;)

Lite halvknepigt märke som man inte brukar se så ofta på våra breddgrader, Cordura är ett systermärke till Sicura som väl är mest känt för sina automater som oftast var ommärkta verk från lågpristillverkaren Baumgartner. Jag skulle tippa på att det sitter en Baumgartner Caliber 1582 i klockan, som bör vara från början av 1970talet. En kuriositet är att klockan finns i en "Sea-Gull" variant, men har inget att göra med den Kinesiska tillverkaren Seagull.

Riktigt risig "low lewel", håller klockan tiden skapligt så är det med stor sannolikhet beroende på att en skicklig urmakare justerat verket och ev. bytt delar. Trots det så gillar jag den här typen av klockor, de har sin plats i historieskrivningen och trots sina brister så har de många gånger fungerat som instegsklockor. Däremot så har jag inte något att komma med när det gäller historik, men det kanske finns någon annan som kan fylla på?

Fan vad det är härligt med uppslagsverk!

Ball dinka, gillar't!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Raidandet fortsätter! Denna landade nyss. Cordura.

Nån som kan berätta mer? Ping @China ;)
Hepp, det är kul när du botaniserar bland dina kranar och levererar dessa udda märken - den där ser rejäl ut och jag har haft en liknande som tyvärr inte fungerade. Keep it up!
China skrev:
Du håller stilen med ytterligare en lågprisare, fast den här gången en Schweizare. ;)

Lite halvknepigt märke som man inte brukar se så ofta på våra breddgrader, Cordura är ett systermärke till Sicura som väl är mest känt för sina automater som oftast var ommärkta verk från lågpristillverkaren Baumgartner. Jag skulle tippa på att det sitter en Baumgartner Caliber 1582 i klockan, som bör vara från början av 1970talet. En kuriositet är att klockan finns i en "Sea-Gull" variant, men har inget att göra med den Kinesiska tillverkaren Seagull.

Riktigt risig "low lewel", håller klockan tiden skapligt så är det med stor sannolikhet beroende på att en skicklig urmakare justerat verket och ev. bytt delar. Trots det så gillar jag den här typen av klockor, de har sin plats i historieskrivningen och trots sina brister så har de många gånger fungerat som instegsklockor. Däremot så har jag inte något att komma med när det gäller historik, men det kanske finns någon annan som kan fylla på?
Uppskattat svar, tack för dina oändliga leveranser av intressant fakta...det uppskatas enormt!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack @china ! Du är en fantastisk kunskapskälla. Nästan en utmaning nu att hitta nåt du går bet på... :cool:

Oavsett vad det är för knas jag drar hem så är det ovärderligt att få lite mer kontext till dinkorna. Det gör det dessutom extra kul att gå lite off market och scouta fram annat än the ususal suspects. Billigare är det också!
 
C

China

Guest
Denke skrev:
Tack @china ! Du är en fantastisk kunskapskälla. Nästan en utmaning nu att hitta nåt du går bet på... :cool:

Oavsett vad det är för knas jag drar hem så är det ovärderligt att få lite mer kontext till dinkorna. Det gör det dessutom extra kul att gå lite off market och scouta fram annat än the ususal suspects. Billigare är det också!

Tack själv för att du postar udda och intressanta klockor. :)

Schweiziska lågprisare från mitten av 1960-1970talet är nog ganska underskattade som samlarobjekt. Ofta med enkla eller rent ut sagt lite halvdana urverk, i ett försök att först möta lågprisproduktionen från Asien och sedan den senare anstormningen av quartz. Epoken är nog den svartaste i den Schweiziska klockindustrins historia, då nästan all deras lågprisproduktion av mekaniska verk slogs ut med tiden. Men en intressant period, det finns mycket udda och ovanliga klockor från den här tiden som numera är nästan bortglömda.

Kanske läge att starta en samling medan priserna är låga? ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Denke corners the market på asbilliga skoj-worldtimers... Vänta till uppgången kommer... då får vi stå där o skrapa med fötterna... :) kul klocka!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp! Har ju blankat Rolex ett tag nu så det kanske är läge att köra ett race med lite mer udda, mörka prylar... :mrgreen:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Samtidigt får man inte så mycket kvalité för pengarna...

Beror på hur man definierar det. För mig är fun factor'n högre än kvalitetsaspekten vad gäller denna typ av klockor. Räcker för mig. Och det är ju ändå jag som köper dem.
 
  • Like
Reactions: PJW

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Denke skrev:
Aurum skrev:
Denke skrev:
Aurum skrev:
Samtidigt får man inte så mycket kvalité för pengarna...

Beror på hur man definierar det. För mig är fun factor'n högre än kvalitetsaspekten vad gäller denna typ av klockor. Räcker för mig. Och det är ju ändå jag som köper dem.
Vad, väger inte min åsikt tungt här?

Jo det är klart. Blytungt! :lol:

...skräpmetalltungt... :lol:
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Vad har jag köpt? Cordura...

@China Vad tror du om denna lilla klimp? Har inte funnit någon som helst info online tyvärr.
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1363979921330.jpg
    uploadfromtaptalk1363979921330.jpg
    63.4 KB · Visningar: 258
C

China

Guest
Re: Sv: Vad har jag köpt? Cordura...

MKRGG skrev:
@China Vad tror du om denna lilla klimp? Har inte funnit någon som helst info online tyvärr.

Jag tror att det kanske går att få fram något om du fixar en bättre bild, eller skriver texten på urtavlan. :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Vad har jag köpt? Cordura...

Bilden är ju sagolikt bra :) Märket är Santire och stoltserar med 17 rubis, waterproof, antimagnetic och incabloc.
 
C

China

Guest
Re: Sv: Vad har jag köpt? Cordura...

MKRGG skrev:
Bilden är ju sagolikt bra :) Märket är Santire och stoltserar med 17 rubis, waterproof, antimagnetic och incabloc.

Det var en knepig rackare…

Santire finns inte på några officiella listor över Schweiziska tillverkare/varumärken. En kvalificerad gissning är att klockan tillverkats av NATIONAL S.A. Men det kan också röra sig om ett tidigt ”private label” från någon annan större tillverkare. Med lite tur så finns det tillverkarmärkning i insidan av bakstycket.

Jag har sett en del äldre Santire från början av 1940talet med FHF verk, förmodligen så var varumärket avsett för Italien, då klockorna har en tendens att dyka upp hos Italienska säljare på olika auktioner.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Vad har jag köpt? Cordura...

Tack för infon. Denna var min morfars vardagsklocka, en rätt trevlig liten sak som jag då och då tar fram ur lådan.
 

Ola Norman

Breitling
Hej!
Santire var min morfars Klockmärke. Elis Andersson hette han och hade uraffär i Insjön i Leksands kommun. Han tog hem klockorna med eget namn. Nåt som skulle påminna lite om Certina. "Hans motto var Santire-uret så gärna buret". Jag har ett pojkur och några damur. Han hade också en klocka som hette KEA. (Karl Elis Andersson) Så om du mot förmodan vill avyttra uret så kontakta mig. =)

Tack för infon. Denna var min morfars vardagsklocka, en rätt trevlig liten sak som jag då och då tar fram ur lådan.[/QUOTE]
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej!
Santire var min morfars Klockmärke. Elis Andersson hette han och hade uraffär i Insjön i Leksands kommun. Han tog hem klockorna med eget namn. Nåt som skulle påminna lite om Certina. "Hans motto var Santire-uret så gärna buret". Jag har ett pojkur och några damur. Han hade också en klocka som hette KEA. (Karl Elis Andersson) Så om du mot förmodan vill avyttra uret så kontakta mig. =)

...när återupplivning av trådar blir någonting riktigt bra!
 
Topp