• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag köpt?! IWC "Calatrava"

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Igår budade jag hem en gammal medfaren sak, en IWC i Calatrava stil. Himla stilig modell men roligare skick på tavla har jag sett, detta kommer bli ett projekt :nailbiting: ;
http://www.pantbanken.se/auktioner/...00&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0

auktionsvara_479676_stor.jpg

auktionsvara_479851_stor.jpg

Klockan är 34mm (mitt påstående och pantbanken kontrollmätte åt mig). Efter att ha googlat lite skulle jag gissa att calibern är 852 eller 853.
Sedan är en spännande fråga vad boetten är gjord i? Förgylld tror panbanken, men jag bad dem leta nötning och de kan inte hitta någon genomnötning. De kunde inte se några stämplar. Kan det var ett så pass tjockt skikt (tycks ju vara dings i materialet), ser inte ut som guld på stål. Kan det vara guld, trots rostfri boettlock? 10, 14 eller 18K i så fall?
Kronan är ju en Certina, så den skall ersättas. Vad är rätt utformning på krona till denna modell? Hög och smal, eller mindre och längre? Skall den ha en märkt krona eller anonym?

Så till frågan om tavlan. Vad är chanserna till att få den OK? Tandborste och tandkräm Aurum? Hur skall jag veta hur hårt jag kan gå på den? Lackad? Bommulstopps och vatten med någon droppe Yes?

Glaset kommer jag byta ut till nytt vid servicen (klockan går, men knappt).

Kom gärna med synpunkter och info! :heart:

//Rozzy
 

plattfot

Rolex
Igår budade jag hem en gammal medfaren sak, en IWC i Calatrava stil. Himla stilig modell men roligare skick på tavla har jag sett, detta kommer bli ett projekt :nailbiting: ;
http://www.pantbanken.se/auktioner/...00&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0

auktionsvara_479676_stor.jpg

auktionsvara_479851_stor.jpg

Klockan är 34mm (mitt påstående och pantbanken kontrollmätte åt mig). Efter att ha googlat lite skulle jag gissa att calibern är 852 eller 853.
Sedan är en spännande fråga vad boetten är gjord i? Förgylld tror panbanken, men jag bad dem leta nötning och de kan inte hitta någon genomnötning. De kunde inte se några stämplar. Kan det var ett så pass tjockt skikt (tycks ju vara dings i materialet), ser inte ut som guld på stål. Kan det vara guld, trots rostfri boettlock? 10, 14 eller 18K i så fall?
Kronan är ju en Certina, så den skall ersättas. Vad är rätt utformning på krona till denna modell? Hög och smal, eller mindre och längre? Skall den ha en märkt krona eller anonym?

Så till frågan om tavlan. Vad är chanserna till att få den OK? Tandborste och tandkräm Aurum? Hur skall jag veta hur hårt jag kan gå på den? Lackad? Bommulstopps och vatten med någon droppe Yes?

Glaset kommer jag byta ut till nytt vid servicen (klockan går, men knappt).

Kom gärna med synpunkter och info! :heart:

//Rozzy


Kul Projekt.
Det sitter inte det klassiska cal. 89 i då?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
tror det blir svårt att få ordning på tavlan utan att måla om den, och då är det ju bättre att låta den vara som den är.

Vet inte vad det är för material men skulle gissat på double modell tjockare, typ 40 microns. Brukar ju ibland kunna stå mellan luggarna så pantbanken kanske missade det.

Oavsett en tuff klocka och kul att du ofta hittar så udda objekt! :)
 

ace

Cartier
Igår budade jag hem en gammal medfaren sak, en IWC i Calatrava stil. Himla stilig modell men roligare skick på tavla har jag sett, detta kommer bli ett projekt :nailbiting: ;
http://www.pantbanken.se/auktioner/...00&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0

auktionsvara_479676_stor.jpg

auktionsvara_479851_stor.jpg

Klockan är 34mm (mitt påstående och pantbanken kontrollmätte åt mig). Efter att ha googlat lite skulle jag gissa att calibern är 852 eller 853.
Sedan är en spännande fråga vad boetten är gjord i? Förgylld tror panbanken, men jag bad dem leta nötning och de kan inte hitta någon genomnötning. De kunde inte se några stämplar. Kan det var ett så pass tjockt skikt (tycks ju vara dings i materialet), ser inte ut som guld på stål. Kan det vara guld, trots rostfri boettlock? 10, 14 eller 18K i så fall?
Kronan är ju en Certina, så den skall ersättas. Vad är rätt utformning på krona till denna modell? Hög och smal, eller mindre och längre? Skall den ha en märkt krona eller anonym?

Så till frågan om tavlan. Vad är chanserna till att få den OK? Tandborste och tandkräm Aurum? Hur skall jag veta hur hårt jag kan gå på den? Lackad? Bommulstopps och vatten med någon droppe Yes?

Glaset kommer jag byta ut till nytt vid servicen (klockan går, men knappt).

Kom gärna med synpunkter och info! :heart:

//Rozzy
Iwc kända för sina icke för bra tavlor,har själv en 56a i 18 kt guld på 36mm då tavlan lite skavanker ute efter en svart tavla cal 89, dyrt men värt det:oops:
 

Marckus

Panerai
Grattis!

Förövrigt gillar jag att du har samma alias på panten som här...Såg nämligen en omega jag tänkte buda på för ett tag sen, men hejdade mig när jag såg att det var en ''klockbroder'' inblandad :) Är dock priset tillräckligt bra och objektet intressant nog kan jag dessvärre inte ta hur mycket hänsyn som helst ;)

Syns på panten
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Seriös fråga: kallas boettformen på riktigt 'Calatrava'? Eller vill man bara kalla den det för att det ger lite extra flärd?

...fin klocka för övrigt som står helt på sina egna ben enligt mig!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vet du om sekundvisaren har den utformningen. Är den utbytt eventuellt defekt!? (Den ser ut att var av vid fästet)

Kul med ett projekt dock:)
 
  • Like
Reactions: ace

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vet du om sekundvisaren har den utformningen. Är den utbytt eventuellt defekt!? (Den ser ut att var av vid fästet)

Kul med ett projekt dock:)
Tror du har helt rätt, den lilla stumpen är avbruten.
Ja, konstigt. Till denna typ av modell borde det finnas en liten tapp på andra sidan axeln. Hur tusan kan den ha brutits av? Snarare utbytt visare kanske?


Seriös fråga: kallas boettformen på riktigt 'Calatrava'? Eller vill man bara kalla den det för att det ger lite extra flärd?

...fin klocka för övrigt som står helt på sina egna ben enligt mig!

Nej, de heter inte Calatrava, men de har klara likheter och kallas faktiskt "Calatrava style"; http://www.chrono24.se/search/index.htm?query=IWC+Calatrava&dosearch=true&searchexplain=1

Aurum, vad tror du om materialet? Denna (som har klara likheter hävdas vara 14K; http://www.chrono24.se/iwc/schaffha...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grattis!

Förövrigt gillar jag att du har samma alias på panten som här...Såg nämligen en omega jag tänkte buda på för ett tag sen, men hejdade mig när jag såg att det var en ''klockbroder'' inblandad :) Är dock priset tillräckligt bra och objektet intressant nog kan jag dessvärre inte ta hur mycket hänsyn som helst ;)

Syns på panten
Har du "Marckus"? :)
Ja, jag hade nog agerat på samma sätt. Jag vet att tex Aurum gentlemannen agerat precis så mot mig tidigare (var det min Pie Pan?) så det tackar jag för och är en fin gest. Men som du säger, inte till vilket pris som! ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till här. Boetten ser ju ovanligt sliten för att fortfarande vara guldfärgad. Det är lite ovanligt, om det ens existerar boetter som har så tjockt guldlager runt om. De som är Gold rolled eller liknande har oftast det på en eller två sidor, inte alla. Jag vet att guldboetter med stållock existerar hos andra tillverkare, har en JLC med 9kt? i boett och stålbaksida. Min Bror har en Rolex med boett i 10kt och boettlock i stål. JLC-boetten är inte märkt men Rolexboetten är. Förmodar vi får vänta tills du får den så du kan undersöka den ordentligt
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hämtar ut den nu. Fin gammal sak. Kaliber 852 som tickar på bra.

Vackert mögel

image.jpg
image.jpg


Kaliber 852
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Hittar ingen genomnötning eller spår av stål i boetten. Titta på bandhornen, jag tror boetten är i guld. Hittar dock inga stämplar. Vad tror du Aurum?
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hämtar ut den nu. Fin gammal sak. Kaliber 852 som tickar på bra.

Vackert mögel

image.jpg
image.jpg


Kaliber 852
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Hittar ingen genomnötning eller spår av stål i boetten. Titta på bandhornen, jag tror boetten är i guld. Hittar dock inga stämplar. Vad tror du Aurum?
image.jpg
image.jpg

Titta i lite olika ljus, men med det slitaget borde du se mässingen om den fanns. Känns inte orimligt att anta att det handlar om just guld, säkert lite lägre karat. Fina dinkor dessa gamla automatiska IWCs, alltid haft en tanke om att införskaffa en men aldrig kommit till skott. Ofta tavlorna som förstör det för mig öven om jag hade en manuell cal 89? i guld tidigare.
 
Topp