Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad har jag köpt?! IWC "Calatrava"

Diskussion i 'Vintage' startad av Rozzy, 26 mars 2015.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Igår budade jag hem en gammal medfaren sak, en IWC i Calatrava stil. Himla stilig modell men roligare skick på tavla har jag sett, detta kommer bli ett projekt :nailbiting: ;
    http://www.pantbanken.se/auktioner/...00&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=0

auktionsvara_479676_stor.jpg
    auktionsvara_479851_stor.jpg
    Klockan är 34mm (mitt påstående och pantbanken kontrollmätte åt mig). Efter att ha googlat lite skulle jag gissa att calibern är 852 eller 853.
    Sedan är en spännande fråga vad boetten är gjord i? Förgylld tror panbanken, men jag bad dem leta nötning och de kan inte hitta någon genomnötning. De kunde inte se några stämplar. Kan det var ett så pass tjockt skikt (tycks ju vara dings i materialet), ser inte ut som guld på stål. Kan det vara guld, trots rostfri boettlock? 10, 14 eller 18K i så fall?
    Kronan är ju en Certina, så den skall ersättas. Vad är rätt utformning på krona till denna modell? Hög och smal, eller mindre och längre? Skall den ha en märkt krona eller anonym?

Så till frågan om tavlan. Vad är chanserna till att få den OK? Tandborste och tandkräm Aurum? Hur skall jag veta hur hårt jag kan gå på den? Lackad? Bommulstopps och vatten med någon droppe Yes?

Glaset kommer jag byta ut till nytt vid servicen (klockan går, men knappt).

Kom gärna med synpunkter och info! :heart:

//Rozzy

Grafton, acce1999, Donkii och 1 annan gillar detta.
  2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Kul Projekt.
    Det sitter inte det klassiska cal. 89 i då?

3. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    You tell me! :)

Edit: Nej, min har automatiskt verk

4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    tror det blir svårt att få ordning på tavlan utan att måla om den, och då är det ju bättre att låta den vara som den är.

Vet inte vad det är för material men skulle gissat på double modell tjockare, typ 40 microns. Brukar ju ibland kunna stå mellan luggarna så pantbanken kanske missade det.

Oavsett en tuff klocka och kul att du ofta hittar så udda objekt! :)

Rozzy gillar detta.
  5. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

troligen inte när jag tänker efter - det är ju manuelt och det stär ju automatic på din tavla.

Rozzy gillar detta.
  6. ace

ace Stadsbo

Iwc kända för sina icke för bra tavlor,har själv en 56a i 18 kt guld på 36mm då tavlan lite skavanker ute efter en svart tavla cal 89, dyrt men värt det:oops:

7. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Bortser man från den grå fläcken är ju tavlan härlig! Mysig modell verkligen!

eriksson850 gillar detta.
  8. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bilder?

9. ace

ace Stadsbo

10. ace

ace Stadsbo

23393079-origpic-476bbf.jpg

paradis gillar detta.
  11. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fin! 36mm dessutom? Handjagad förstår jag? Vet du årtal och kaliber?

ace gillar detta.
  12. ace

ace Stadsbo

Tror 1956 cal89:)

Rozzy gillar detta.
  13. ace

ace Stadsbo

Den är mekanisk ja, ska lämnas in för polering å service.

14. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Hade den varit min hade jag ej polerat

Pictor och ace gillar detta.
  15. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Grattis!

Förövrigt gillar jag att du har samma alias på panten som här...Såg nämligen en omega jag tänkte buda på för ett tag sen, men hejdade mig när jag såg att det var en ''klockbroder'' inblandad :) Är dock priset tillräckligt bra och objektet intressant nog kan jag dessvärre inte ta hur mycket hänsyn som helst ;)

Syns på panten

paradis, Rozzy, Aurum och 2 andra gillar detta.
  16. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Seriös fråga: kallas boettformen på riktigt 'Calatrava'? Eller vill man bara kalla den det för att det ger lite extra flärd?

...fin klocka för övrigt som står helt på sina egna ben enligt mig!

17. ace

ace Stadsbo

Vad tror du den kan ha för värde? Ca

18. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Vet du om sekundvisaren har den utformningen. Är den utbytt eventuellt defekt!? (Den ser ut att var av vid fästet)

Kul med ett projekt dock:)

ace gillar detta.
  19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tror du har helt rätt, den lilla stumpen är avbruten.

Fixoflex gillar detta.
  20. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, konstigt. Till denna typ av modell borde det finnas en liten tapp på andra sidan axeln. Hur tusan kan den ha brutits av? Snarare utbytt visare kanske?

Nej, de heter inte Calatrava, men de har klara likheter och kallas faktiskt "Calatrava style"; http://www.chrono24.se/search/index.htm?query=IWC+Calatrava&dosearch=true&searchexplain=1

Aurum, vad tror du om materialet? Denna (som har klara likheter hävdas vara 14K; http://www.chrono24.se/iwc/schaffha...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

21. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har du "Marckus"? :)
    Ja, jag hade nog agerat på samma sätt. Jag vet att tex Aurum gentlemannen agerat precis så mot mig tidigare (var det min Pie Pan?) så det tackar jag för och är en fin gest. Men som du säger, inte till vilket pris som! ;)

Aurum gillar detta.
  22. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till här. Boetten ser ju ovanligt sliten för att fortfarande vara guldfärgad. Det är lite ovanligt, om det ens existerar boetter som har så tjockt guldlager runt om. De som är Gold rolled eller liknande har oftast det på en eller två sidor, inte alla. Jag vet att guldboetter med stållock existerar hos andra tillverkare, har en JLC med 9kt? i boett och stålbaksida. Min Bror har en Rolex med boett i 10kt och boettlock i stål. JLC-boetten är inte märkt men Rolexboetten är. Förmodar vi får vänta tills du får den så du kan undersöka den ordentligt

Rozzy och eriksson850 gillar detta.
  23. ace

ace Stadsbo

Cal83 antagligen

24. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Fin modell, grattis! Ska bli kul att se hur snygg den kan bli :)

25. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hämtar ut den nu. Fin gammal sak. Kaliber 852 som tickar på bra.

Vackert mögel

image.jpg image.jpg

Kaliber 852
    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Hittar ingen genomnötning eller spår av stål i boetten. Titta på bandhornen, jag tror boetten är i guld. Hittar dock inga stämplar. Vad tror du Aurum?
    image.jpg image.jpg

NiklasArvid gillar detta.
  26. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Titta i lite olika ljus, men med det slitaget borde du se mässingen om den fanns. Känns inte orimligt att anta att det handlar om just guld, säkert lite lägre karat. Fina dinkor dessa gamla automatiska IWCs, alltid haft en tanke om att införskaffa en men aldrig kommit till skott. Ofta tavlorna som förstör det för mig öven om jag hade en manuell cal 89? i guld tidigare.

Rozzy gillar detta.