Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad har jag köpt?

Diskussion i 'Vintage' startad av David, 23 maj 2013.

1. David
    Trådstartare

David Bödeln

Pappi, eriksson850 och 80s gillar detta.
  2. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    En lyx klocka! Ser banne mig ny ut. Grattis!

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Den där är ju lyxig juh ;-) Skulle inte du ge bort den?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

4. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Vacker och lyxig!

5. calzone

calzone Biskop

Haha vilket namn !!!

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Läcker Omegahomage!

7. David
    Trådstartare

David Bödeln

Det är tanken, men om det inte finns någon kul historia bakom får det vara.

8. China

China Guest

Svenskt "private label" från Schweiziska AUSAG, Tärnan är väl lite av en klassiker från 1950-60talet, och finns även i nytappning. Kanske inte så upphetsande, men Svensk anknytning och bra kvalité.

http://www.taernan.com

9. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Du har köpt ett stycke historia, en stilig klocka som gått välbevarad genom 6 decennier. Den ser inte ut att ha upplevt mycket mer än insidan på en klockbox, fullt tillräckligt om du frågar mig. Snygg tavla med passande visare, lite småmullig boett som tål tuffa tag. Tycker det ser ut som en AS-verk kaliber 13xx. Inte kattskit, finns delar fortfarande och med detta köp bidrar du till återanvändning och är en sann miljöhjälte! :)
    Grattis!

eriksson850, Fabian, David och 2 andra gillar detta.
  10. David
    Trådstartare

David Bödeln

Hur original ser den ut att vara? Tavlan måste väl vara kraftigt "rengjord", om inte ommålad? Verket ser väldigt blankt och fint ut, är det sannolikt att det blivit bytt senare? Borde det inte finnas en packning eftersom den gör anspråk på att vara vattentålig?

EDIT: Tack Ariste, precis vad jag ville höra. :) Förhoppningsvis pryder den snart armen på en vän i Australien.

11. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Fan assnygg ju! Kul :)

12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Jag tycker den ser ut att vara original, har den förvarats rätt så är det inte ovanligt med så krispiga tavlor från 50-talet. Vem skulle kosta på en ommålning till en Tärnan...:)
    Verket är från 50-talet så jag tror det är original, packningen har säkert torkat och tagits bort då boetten öppnats under åren. En pärla på väg att förgylla landet down under!

David gillar detta.
  13. 10past10

10past10 Bonde

Snygg klocka, den får mig av okänd anledning att tänka på den här:

Sond, David och NiklasArvid gillar detta.
  14. David
    Trådstartare

David Bödeln

Fantastiskt trevligt att höra, tack för hjälpen! Nu kan jag ge bort den med gott samvete. :)

15. Klogu

Klogu Torpare

Tärnän ser ut som den har någontig att berätta - tell a story - so som nästän alla gamla klockor gör. Om du har tid att lysna, börjar tärnän skrika vid havet...

eriksson850 och 80s gillar detta.
  16. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Det finns ingen rolig historia :blackalien: seså, lotta ut din klocka nu! ;)
    Jag vill ha en lyx klocka!

17. David
    Trådstartare

David Bödeln

Vad är AS?

18. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Adolph Schild - en tillverkare av urverk. That's all I know. :) Här skulle det vara kul att höra vad China vet om AS. Den urmakare jag pratat med anser att de har flera riktigt bra verk.

Edit: Bröderna Schild verkar ha legat bakom en hel del inom urverksutvecklingen...
    "Adolph Schild (1844-1915) opened his movement factory in 1896. His brother Urs (1829-1888) was the founder of a watch manufacture, later known as ETERNA. Adolph Schild invented and made a great variety of movements and became the main supplier to nearly all Swiss watchmakers. His factory didn't survive the quartz revolution and was closed down in 1983. ETERNA landed - via various mergers and takeovers - finally into The Swatch Group."
    Källan: http://www.enicar.ch/enicar history.htm

David gillar detta.
  19. David
    Trådstartare

David Bödeln

Tackar, då har jag mer att gå på!