Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad har jag ropat in? Heuer Pasadena

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rozzy, 3 november 2013.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hallå,
    Igår gjorde jag något spontant och ovanligt för mig. Jag hittade en klocka som var riktigt cool och bjöd utan att forska kring den och ta reda på allt. Jag hade först blicken riktad mot något helt annat som drog iväg från min tilltänkta budget och hittade då denna Heuer Pasadena. Riktigt häftig och högst i stil med Orfina/Porsche Design/LeJour, fast denna har lite större boett och Valjoux 7754 verk mot de andras Lemania 5100.
    Jag måste säga att jag blev lite förvånad när jag fick den för det priset och får lite oroskänsla av att jag handlat utan kunskap. Men det känns ju kul att det är en Heuer och coolt svart! Men frågan återstår, vad är det jag köpt? Till min förvåning hittade jag inga jämförbara på Chrono 24.

http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionArt.aspx?vId=984696&plT=81988053&AuktID=2596

klockodile, maxmol, TorNet och 8 andra gillar detta.
  2. Jacob

Jacob Friends of KS

Har inte några djupare kunskaper om den. Men det är en - jämförelsevis - ganska ovanlig och förbisedd modell, enligt mig.
    Var själv sugen men svartkvoten är fylld. :)

Grattis till en riktigt cool Heuer!

Rozzy gillar detta.
  3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Så det var dig jag bjöd emot :)

Icaras, Asplund, Fabian och 1 annan gillar detta.
  4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Såg Heuerloggan och ryggade tillbaka. Väldigt dåligt tryck kan jag tycka. Däremot vet jag inte om det betyder något. Jämför med:

5. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Omen, acce1999, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  6. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    En klar skillnad, vi får hoppas att det inte betyder nåt.

J

7. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Gotta love it! Grattis!

Rozzy gillar detta.
  8. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    En jävla cool klocka!

9. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Apball.:woot: Grattis! Hör av dig om flipp.

Rozzy gillar detta.
  10. par

par Friends of KS

Påminner mkt om Montrealen [​IMG]
    Vad är skillnaden tro?

Oavsett en trevlig modell! Grattis

andheg och Rozzy gillar detta.
  11. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Kikade lite på den också. Grattis!

Rozzy gillar detta.
  12. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Så spontant Aurum, vad tror du? Ommålad?

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Helt ärligt vet jag inte, kan inte dessa Heuers. En hemsk tanke är att det var en omärkt pvd-kronograf som bättrats på med Heuerloggan, om nu exakt denna boett och tavla funnits omärkta dvs. Är den märkt invändigt?

14. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant tanke, värt att kolla/fråga om när/innan jag hämtar ut den. Tack!:)

15. par

par Friends of KS

Exakt samma modell finns som just Lejour kan jag säga men om den finns omärkt vet jag ej.

16. par

par Friends of KS

Här har du jämförelsen, de måste ha tryckt "pasadena" dessutom på tavlan eftersom inte en Lejour har det på tavlan.http://www.onthedash.com/Guide/_Chronographs/79.Pasadena/

Tycker den ser ok ut. Något jag noterar är tex att "automatic" är tryckt starkare än Pasadena på ditt ur och även på originalet.

17. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Grymt cool!

Hoppas allt är legit! Glöm inte lägga ut den här när det är flip-time! ;-)

18. TorNet

TorNet Friends of KS

Ingen fara enligt mig, loggan och tavlan ser helt ok ut, kvalitetskontrollen var väl inte lika strikt på den tiden. Däremot kanske man kan ana att boetten kan vara bättringsmålad på ovansidan runt glaset, men det är omöjligt att avgöra definitivt enbart utifrån bilden. Rotorn på en Pasadena ska normalt ha en tryckt Heuer-logga.

LeJour har så vitt jag vet inte haft någon identisk modell som Pasadena - LeJours boetter ser inte ut så, de har en skarpare "fals" runt boetten (se min Heuer ref 13-1 på bilden nedan som har identisk boett som LeJour m.fl.). Däremot finns identiska modeller som Pasadena märkta bl.a. Bucherer.

Priset på Kaplans är väl rimligt, i ett svagt ögonblick sålde jag min Pasadena på Tratten för 7500 kr för något år sedan:

Mr.Sund, Ako, plattfot och 9 andra gillar detta.
  19. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag får inte ihop det att skillnaderna skulle kunna vara så här stora? Utöver tryckkvaliten skiljer centrering och typsnitt? Har de haft olika tryck-dynor? Tryckte de loggan och texten i olika steg?

Då jag inte kan detta som du TorNet ställer jag frågorna då jag är nyfiken.

20. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som jag förstått och inledesvis skrivit så är de väldigt lika men skiljer sig ändå rätt mycket åt. Heyerdahl har en Valjoux 7754 och LeJour/Orfina/PD har en Lemania 5100 med 24h visning och annorlunda boett. Här en jämförelse;
    http://bdwf.net/forum/showthread.php?t=71055

21. TorNet

TorNet Friends of KS

Jag är inte någon "trycktekniksexpert" men då modellen tillverkades under flera år är det väl rimligt att tavlorna trycktes i olika omgångar och därmed skiljer sig åt. Eftersom det finns en uppsjö av klockor med snarlika tavlor som Pasadenan men där texten "automatic" är identisk, med identiskt typsnitt, kan man kanske gissa att Heuer köpt in tavlor som redan haft "automatic" tryckt och sedan själva låtit trycka Heuer-loggan + texten "Pasadena" - därav olika typsnitt, men det är som sagt bara spekulationer. För att kanske ytterligare öka förvirringen kan jag även tillägga att det finns Pasadenor utan namnet Pasadena tryckt, de benämns således ofta "no-name Pasedena" och är helt legit. Dessa saknar ofta den grå ringen runt registren men är i övrigt identiska.

Icaras, Jacob, Jens och 3 andra gillar detta.
  22. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Jag bara älskar denna modellen! Ge mig vilken som Heuer Lejour eller vad som:)

Camo00 gillar detta.
  23. TorNet

TorNet Friends of KS

Om inte tryckfelsnisse varit framme i Kaplans beskrivning så är sannolikt urverket utbytt - Pasadena hade ursprungligen Valjoux 7750. Val 7754 har väl en 24-timmarsvisare för en extra tidszon och tillverkades inte då Pasadenorna tillverkades.

NiklasArvid gillar detta.
  24. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant, det visste jag inte. Ännu en orsak till att öppna upp den hos Kaplans vid uthämtning!

andheg och Jens gillar detta.
  25. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en läcker klocka! Säkert helt i sin ordning.

Ang. Din kommentar så råkade jag ropa hem en klocka på kaplans betydligt högre än jag hoppats få den för.( kanske samma klocka)
    /j

26. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till dig med antar jag då? ;)
    Jag hade ögonen på Zenith Chronometre'n i guld. Samma?

27. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
  28. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej, inte den, men läcker var den.
    jag "behövde" en beater i stål med länk.
    /j

29. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inte DJn nämnd ovan?

30. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
Mårtenssons ur Brookfield