• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni att säga om quartzklockor (Omega)?

D

delegeferenda

Guest
Jag som är något nybörjare på området tänker spontant att det inte är en riktig klocka. Batteridrift har även min nuvarande 1 000 kronors klocka. Att det dessutom är på en Omega får mig att känna lite obehag.

Vad säger ni, är det en onödig detalj att tänka på?

Det positiva är vad med Quartz? Tunnare?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det positiva med kvarts är att den kan ligga i lådan och ändå hålla tiden samt att den nog tål lite mer stryk.
 

fc2

Rolex
Omega har gjort några av de mest eftertraktade kvartsuren enligt mig. Talar om tex Speedmaster Quartz (ägde en fram till för en månad sedan), Time Computer III eller Seamaster Montreal.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Äger två quartz seamasters, ref 2264.50 samt 2541.80. Perfekta quartzklockor: stryktåliga, snygga, lågt underhåll, klassiker båda två. Äger även flertalet automatare av både rolex och omega, men tycker det är klart praktiskt att ha några quartz också.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
ang kvarts;
positivt: håller tiden bättre, tunnare, billigare i inköp och drift, minskad rånrisk m m.
negativt: svårt att hitta kompisar på detta forum..

Fan va buset har blivit snobbigt, rånar bara folk på mekaniska ur nuförtiden ;)

Alla måste iaf ha en quartz minst i lådan.
Så man har något att ställa dom andra mot.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Quartz är oslagbart som beater. Har haft min i snart 16 år och den går perfekt fortfarande, trots en del battle scars ...

wgLc5dS.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skratt, ursäkta språket nu men bara dumskallar säger att Quartz inte är en riktig klocka!
Finns oändligt många Quartz klockor som vem som helst här inne skulle döda för!

Vad sägs om OQ t.ex.

@joeys OQ bland annat, en av de fetaste Quartzarna som finns.
nKO133E.jpg


19018-rolex-day-date-president-ap-bki-l.jpg


201106045448.jpg


21_1360620283_3.jpg


En gruppbild från @joeys paketöppningstråd
SLgzaXJ.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tycker du är lite fel ute.. Det finns oerhört fina kvartsverk/kvartsur där ute som jag mer än gärna skulle kunna äga.
 
D

delegeferenda

Guest
Tycker ni en Omega SMP 300 Quartz "James Bond" går under kategorin "bra" quartzklocka?
 
D

delegeferenda

Guest
Det var som om att jag döda diskussionen med pinsam tystnad efter mitt sista inlägg :D
 

vekktah

Cartier
Klart den är bra. Om man tänker som i att den har ett Quartz-verk med bra kvalitet. Men enligt mig får du inte riktigt vad du betalar för. Vad gäller rolex oq så skulle den aldrig varit så värst populär om det hade rört sig om typ en batteri-gmt. Men den har ju sjukt cool design.

Men det är ju en rolex. Utöver den, bretilings emergency och nån sinn så är det ju inte många kvartsare som nämns här i glada ordalag.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Klart den är bra. Om man tänker som i att den har ett Quartz-verk med bra kvalitet. Men enligt mig får du inte riktigt vad du betalar för. Vad gäller rolex oq så skulle den aldrig varit så värst populär om det hade rört sig om typ en batteri-gmt. Men den har ju sjukt cool design.

Men det är ju en rolex. Utöver den, bretilings emergency och nån sinn så är det ju inte många kvartsare som nämns här i glada ordalag.
Stämgafflarna får vi inte glömma. De är ju sjukt coola och något som åtminstånde jag vill testa på armen, och lyssna på.
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Skulle aldrig köpa ett quartz ur igen!
Saknar känsla, enligt mig!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Stämgafflarna får vi inte glömma. De är ju sjukt coola och något som åtminstånde jag vill testa på armen, och lyssna på.
Ska jag vara lite mer seriös, så tycker jag quartz passar bäst på billigare "beaters". Sen beror det ju på vad man anser billigt. En Aerospace eller smp 300 quartz, skulle kunna vara en kul beater, men en OQ tycker jag inte riktigt platsar som beater. Generellt så tycker jag quartzare saknar lite av själen. Tror det beror just på ljudet, det ekande, lite tomma/själlösa tickandet. Medans mekaniska ur har ett helt annat livfullare ljud. Stämgafflar har ju också ett coolt ljud, och man kan även nästan känna hur den jobbar. Kontentan blir alltså att om du ska ha en beater, så är en quartzare inte helt fel, men annars så tycker jag en mekanisk klocka är mer känsla i.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp