Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad har ni att säga om quartzklockor (Omega)?

Diskussion i 'Diskussion' startad av delegeferenda, 22 november 2013.

1. Jag som är något nybörjare på området tänker spontant att det inte är en riktig klocka. Batteridrift har även min nuvarande 1 000 kronors klocka. Att det dessutom är på en Omega får mig att känna lite obehag.

Vad säger ni, är det en onödig detalj att tänka på?

Det positiva är vad med Quartz? Tunnare?

2. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det positiva med kvarts är att den kan ligga i lådan och ändå hålla tiden samt att den nog tål lite mer stryk.

3. Är den mindre av en klocka? :D

4. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Många av dom är det, andra inte. Men det är ju en smakfråga förstås.

5. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Det FINNS bara två kategorier klockor: snygga och fula. Är den snygg = ok, är den ful = inte ok.

:D

RCA, sunkan, keroro och 4 andra gillar detta.
  6. Klockan jag pratar om är en Omega SMP 300 "James Bond"-klockan. Hur är det rent mekaniskt? Den ser väl inte ut som den där klockan Camo00 recenserat? :D

7. Vore det så enkelt kan man väl bara köpa någon schysst gjord kopia? :D

8. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    ang kvarts;
    positivt: håller tiden bättre, tunnare, billigare i inköp och drift, minskad rånrisk m m.
    negativt: svårt att hitta kompisar på detta forum..

Affe, vikgul och Mr.Chang gillar detta.
  9. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Kopior kvalar inte ens in som klockor...

Aquaracer2 gillar detta.
  10. fc2

fc2 Borgare

Omega har gjort några av de mest eftertraktade kvartsuren enligt mig. Talar om tex Speedmaster Quartz (ägde en fram till för en månad sedan), Time Computer III eller Seamaster Montreal.

11. Rico

Rico Stadsbo

Äger två quartz seamasters, ref 2264.50 samt 2541.80. Perfekta quartzklockor: stryktåliga, snygga, lågt underhåll, klassiker båda två. Äger även flertalet automatare av både rolex och omega, men tycker det är klart praktiskt att ha några quartz också.

Kvisten gillar detta.
  12. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Quartz ska inte underskattas, som tidvisare är den oslagbar, svårt att slå den exaktheten.

/Andy7750

13. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Fan va buset har blivit snobbigt, rånar bara folk på mekaniska ur nuförtiden ;)

Alla måste iaf ha en quartz minst i lådan.
    Så man har något att ställa dom andra mot.

14. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    haha. man får fäen passa sig..!
    har allvarligt talat hört att buset (sen gammalt) har snappat upp att ur av värde oftast har flytande sekundvisare, så jag tror att jag inte är helt ute och cyklar...

15. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Hehe verkligen, eller köra med sub sek.

16. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Quartz är oslagbart som beater. Har haft min i snart 16 år och den går perfekt fortfarande, trots en del battle scars ...

Jockinho gillar detta.
  17. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Då lär de bli snopna när de snor Bulova Precisionists!

CaptainOats gillar detta.
  18. Jävlar vad tajt den sitter![​IMG]

19. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Skratt, ursäkta språket nu men bara dumskallar säger att Quartz inte är en riktig klocka!
    Finns oändligt många Quartz klockor som vem som helst här inne skulle döda för!

Vad sägs om OQ t.ex.

@joeys OQ bland annat, en av de fetaste Quartzarna som finns.

En gruppbild från @joeys paketöppningstråd

joey, seikoswede, Jokkmokkswe och 4 andra gillar detta.
  20. Quartz håller tiden väldigt bra! Bara att köpa den klocka man tycker om, skit i vad andra tycker.

keroro, Micke Ni, Asplund och 3 andra gillar detta.
  21. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jag tycker du är lite fel ute.. Det finns oerhört fina kvartsverk/kvartsur där ute som jag mer än gärna skulle kunna äga.

22. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Inget fel på quartzare, så länge de fyller bärarens behov, så är de coola :)

joh.jonsson, Jockinho och Aquaracer2 gillar detta.
  23. Tycker ni en Omega SMP 300 Quartz "James Bond" går under kategorin "bra" quartzklocka?

24. Det var som om att jag döda diskussionen med pinsam tystnad efter mitt sista inlägg :D

25. vekktah

vekktah Borgare

Klart den är bra. Om man tänker som i att den har ett Quartz-verk med bra kvalitet. Men enligt mig får du inte riktigt vad du betalar för. Vad gäller rolex oq så skulle den aldrig varit så värst populär om det hade rört sig om typ en batteri-gmt. Men den har ju sjukt cool design.

Men det är ju en rolex. Utöver den, bretilings emergency och nån sinn så är det ju inte många kvartsare som nämns här i glada ordalag.

alfgren gillar detta.
  26. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stämgafflarna får vi inte glömma. De är ju sjukt coola och något som åtminstånde jag vill testa på armen, och lyssna på.

jakob.dala gillar detta.
  27. vekktah

vekktah Borgare

Stämgafflar?

28. Pilot

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Skulle aldrig köpa ett quartz ur igen!
    Saknar känsla, enligt mig!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

29. Sond

Sond Friends of KS

Frågor på det..? :angel:

Klart quarts hör hemma i en klocklåda! Den perfekta beatern. Alltid redo för en tur på armen.

Affe och Aquaracer2 gillar detta.
  30. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Ska jag vara lite mer seriös, så tycker jag quartz passar bäst på billigare "beaters". Sen beror det ju på vad man anser billigt. En Aerospace eller smp 300 quartz, skulle kunna vara en kul beater, men en OQ tycker jag inte riktigt platsar som beater. Generellt så tycker jag quartzare saknar lite av själen. Tror det beror just på ljudet, det ekande, lite tomma/själlösa tickandet. Medans mekaniska ur har ett helt annat livfullare ljud. Stämgafflar har ju också ett coolt ljud, och man kan även nästan känna hur den jobbar. Kontentan blir alltså att om du ska ha en beater, så är en quartzare inte helt fel, men annars så tycker jag en mekanisk klocka är mer känsla i.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Sandkvist, keroro och Pilot gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield