• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Alright, för att dra det hela till sin spets:
Är man högre chef om man är VD fast man bara har 5 anställda under sig varav ingen av dem är chef?


Inte för att härja för härjandets skull, men jag tänker att det borde finnas något bättre sätt att definiera vad en "högre chef" är...
Kanske antal underställda?
Hur mycket man kan påverka företaget i stort?
Ens arbetsuppgifter?
En VD är ju den enda personen i ett företag som har i aktiebolagslagen skyddad rätt att ensam teckna bolagets firma för löpande förvaltningsåtgärder, den rättigheten kan inte ens styrelsen frånta en VD (utöver att frånta personen titeln då). Man skulle iofs kunna befullmäktiga en annan anställd och ge denna högre behörighet och befogenhet men det torde vara ovanligt.
 
En VD är ju den enda personen i ett företag som har i aktiebolagslagen skyddad rätt att ensam teckna bolagets firma för löpande förvaltningsåtgärder, den rättigheten kan inte ens styrelsen frånta en VD (utöver att frånta personen titeln då). Man skulle iofs kunna befullmäktiga en annan anställd och ge denna högre behörighet och befogenhet men det torde vara ovanligt.

Det svaret hade räckt som svar på trådens fråga, vilket klockrent Jurist-svar!:D

Ja, jag är också jurist. Jobbar inom finans. (duh, vad gör man annars i Luxembourg?)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Haha ja, man blir ju yrkesskadad så fort man kommer in på juridiska områden :rolleyes:
Jag, som korrekturläsare, blir alltid glad av att läsa texter skrivna av jurister. Ibland kan de kännas invecklade och verka innhålla onödigt komplicerat språkbruk, men när man läser igenom dem lite långsammare uppenbarar sig en värld av mycket korrekta beskrivningar av det som beskrivs. Språket blir som ett litet konstverk i sig självt.
 
Jag, som korrekturläsare, blir alltid glad av att läsa texter skrivna av jurister. Ibland kan de kännas invecklade och verka innehålla onödigt komplicerat språkbruk, men när man läser igenom dem lite långsammare uppenbarar sig en värld av mycket korrekta beskrivningar av det som beskrivs. Språket blir som ett litet konstverk i sig självt.

Den glädjen delar jag helt klart med dig, man blir lite glad i själen av att läsa en preciserad och korrekt text. Tråkigt blir det bara när ens egen text redigeras av en chef som inte är jurist och alla nyanser och preciseringar (som man såklart har varit väldigt noggrann med) försvinner och ersätts av tomma buzzwords och management-fraser. Men men...

Ursäkta OT:n.
 

chgeorg

Omega
Innehar den ack så flashiga titeln Technical Account Manager på ett dotterbolag till en av jättarna i Sveriges IT träsk... Eller TB råtta som mina tekniker kallar mig :D
 
Jag, som korrekturläsare, blir alltid glad av att läsa texter skrivna av jurister. Ibland kan de kännas invecklade och verka innhålla onödigt komplicerat språkbruk, men när man läser igenom dem lite långsammare uppenbarar sig en värld av mycket korrekta beskrivningar av det som beskrivs. Språket blir som ett litet konstverk i sig självt.
Delar också denna fascination med tillägget att jag undrar hur det uppkommer. Har läst en del juridik via universitet (långt ifrån jur. kand) men har där aldrig uppfattat att man får språket via utbildningen. Så ni jurister i tråden hur fan snappar ni upp det :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Delar också denna fascination med tillägget att jag undrar hur det uppkommer. Har läst en del juridik via universitet (långt ifrån jur. kand) men har där aldrig uppfattat att man får språket via utbildningen. Så ni jurister i tråden hur fan snappar ni upp det :)

Utbildningen gav en del, arbetslivets första månader ökade medvetenheten och noggrannheten (förbehåll, jag skriver inte speciellt bra men tränar och tänker mer på skriftspråket än tidigare).
 
Delar också denna fascination med tillägget att jag undrar hur det uppkommer. Har läst en del juridik via universitet (långt ifrån jur. kand) men har där aldrig uppfattat att man får språket via utbildningen. Så ni jurister i tråden hur fan snappar ni upp det :)

@Hallis uttryckte det väldigt bra ovan. Det handlar framförallt om medvetenheten. Hos mig kom den lite smygande under juristprogrammets senare del, i takt med att det blev fler uppsatser och färre salstentor. Sen gjorde det sitt att börja använda språket yrkesmässigt. Jag är inte heller någon större fena på det dock, men det kommer nog med åren...
 
@Hallis uttryckte det väldigt bra ovan. Det handlar framförallt om medvetenheten. Hos mig kom den lite smygande under juristprogrammets senare del, i takt med att det blev fler uppsatser och färre salstentor. Sen gjorde det sitt att börja använda språket yrkesmässigt. Jag är inte heller någon större fena på det dock, men det kommer nog med åren...
Förklarar att jag inte märkt så mycket av det i utbildningen då jg främst gjort tentor och inte så mycket uppsatser :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är sant iofs men upplever ändå det är svårt att "få in" det och veta när nog är nog sas. Ibland kan det lät bli väl överarbetat :)
Det kommer med tiden efter mycket skrivande tror jag. Jag har faktiskt utvecklats mer under tiden på byrå än när jag satt ting. Domstolar, om man bortser från svarta listan och sånt trams, uppmuntrar/accepterar ett något mer fritt skrivande. Framförallt ställer mottagaren i regel inget krav på språket. På byrå är man ständigt ansiktet utåt för byrån i förhållande till klienter och motparter; vikten av ett välutvecklat språk i avtal/utlåtanden/PM etc. kan inte nog överskattas.
 
Det kommer med tiden efter mycket skrivande tror jag. Jag har faktiskt utvecklats mer under tiden på byrå än när jag satt ting. Domstolar, om man bortser från svarta listan och sånt trams, uppmuntrar/accepterar ett något mer fritt skrivande. Framförallt ställer mottagaren i regel inget krav på språket. På byrå är man ständigt ansiktet utåt för byrån i förhållande till klienter och motparter; vikten av ett välutvecklat språk i avtal/utlåtanden/PM etc. kan inte nog överskattas.
Detta är framförallt det jag tänker på (utöver min personliga fascination) då jag i mitt yrke arbetar med att författa just avtal. Bara att fortsätta nöta och läsa mycket juridisk text helt enkelt :)
 
Då tänker jag testa ett litet experiment i tråden. @Nicbex @MartinKalle @Hallis
Med tanke på vår skriftdiskussion så har jag stött på ett stop i följande mening: mellan parterna rörande hur man går vidare.
Tips på hur man på ett lämpligare sätt kan skriva fetstilad text. alltså en synonymskrivelse för detta. Inser att det är sjukt svårt utan att se helheten men tänkte ändå passa på att prova när det finns "experter" aktiva i tråden :)
 
Du har helt rätt, det är svårt utan att se helheten och framförallt formuleringens sammanhang.

Kan det fungera att kanske kasta om meningsbyggnaden till "[...] rörande frågan om den fortsatta processen mellan parterna."?

Ett alternativ som kan vara aktuellt är att istället skriva "[...] mellan parterna, rörande frågan om [avtalsförhandlingarnas] fortsatta förlopp". ([Avtalsförhandlingarna] ersätts med vilka förhandlingar eller liknande ni avser att gå vidare med).

Det senare kan vara lämpligt om det finns en skiljeklausul eller andra paragrafer som berör processuella frågor (process som i rättsprocess) i avtalet eftersom du särskiljer mellan rättsprocess och en utvecklingsprocess.

Var och till vem ska jag skicka fakturan?:D (Skojar bara)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Då tänker jag testa ett litet experiment i tråden. @Nicbex @MartinKalle @Hallis
Med tanke på vår skriftdiskussion så har jag stött på ett stop i följande mening: mellan parterna rörande hur man går vidare.
Tips på hur man på ett lämpligare sätt kan skriva fetstilad text. alltså en synonymskrivelse för detta. Inser att det är sjukt svårt utan att se helheten men tänkte ändå passa på att prova när det finns "experter" aktiva i tråden :)
Jag lägger mig i. Som språkvetare känner jag att du inte nog beskrivit stilnivån på och målgrupp för texten. Jag gissar att det handlar om juridisk text, men man skulle kunna tänka sig ett sammanhang där "hur det ska bli" fungerar, till exempel i ett direkt citat från en kommunpolitiker i lokalblaskan.

Det ska bli kul att se vad experterna kommer fram till, under tiden kan alla fundera på om det egentligen finns äkta synonymer?
 
Du har helt rätt, det är svårt utan att se helheten och framförallt formuleringens sammanhang.

Kan det fungera att kanske kasta om meningsbyggnaden till "[...] rörande frågan om den fortsatta processen mellan parterna."?

Ett alternativ som kan vara aktuellt är att istället skriva "[...] mellan parterna, rörande frågan om [avtalsförhandlingarnas] fortsatta förlopp". ([Avtalsförhandlingarna] ersätts med vilka förhandlingar eller liknande ni avser att gå vidare med).

Det senare kan vara lämpligt om det finns en skiljeklausul eller andra paragrafer som berör processuella frågor (process som i rättsprocess) i avtalet eftersom du särskiljer mellan rättsprocess och en utvecklingsprocess.

Var och till vem ska jag skicka fakturan?:D (Skojar bara)
Mycket tack för input :) det rör som sagt utvecklingsprocess. rättare sagt det rör implementation av IT.

Jag lägger mig i. Som språkvetare känner jag att du inte nog beskrivit stilnivån på och målgrupp för texten. Jag gissar att det handlar om juridisk text, men man skulle kunna tänka sig ett sammanhang där "hur det ska bli" fungerar, till exempel i ett direkt citat från en kommunpolitiker i lokalblaskan.

Det ska bli kul att se vad experterna kommer fram till, under tiden kan alla fundera på om det egentligen finns äkta synonymer?
Sant, bra synpunkt. Det rör sig alltså om avtalstext i form av ett amendment till en beställning mellan mig (köpare) och till säljare (leverantör) som ska utföra jobbet och ska beskriva att vi gått över budget men arbetet ej är färdigställt :)
 
Läkare. Glömmer klockan på div ytor i div rum hela tiden eftersom den ska av när man träffar patienter. Ingen förkommen klocka än sålänge som tur är.
Du kommer sannolikt inte att tappa en klocka på det sättet. Man tappar dem oftast på det sätt man minst tror är möjligt. Jag hade en gång en Breitling som följde med ett fiskedrag i vattnet. Dessvärre var det draget och inte klockan jag kunde veva in.
 

Hutti

Cartier
Ekonomistudent termin 4. Tanken är väl att inrikta sig mot revision och jobba på en big 4 byrå tills man kanske startar eget, samt är auktoriserad.

Har just nu ett eget litet företag inom finsko branschen.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Förutom att vara en parasit som lever på staten(student) är jag även IT-ansvarig för en arbetsmarknadsmässa vi har på LTU, sisådär 100 företag, 200 engagerade studenter.

Tar studenten i vår dock, så förhoppningsvis kan jag titulera mig som en utvecklare, av något slag.
 
Topp