Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad heter de två Speedmaster-modellerna?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Räven, 22 januari 2014.

1. Räven
    Trådstartare

Räven Stadsbo

Jag har halkat dit och blivit en speedfreak. Datum är dock ett måste i mina ögon. Vad heter de här två gynnarna?

Ulf L gillar detta.
  2. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Första är en Speedmaster Moonwatch Co-Axial 311.30.44.51.01.002

Andra ser ut att vara en Speedmaster Date 3210.50.00

3. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Tror att den andra är en 376.0822 (i alla fall om man ska tro bildkällan), verkar drivas av ett Lemania-verk. Läs mer om den här: http://chronomaddox.com/c1045_in_detail.html

Jag föredrar dock Co-Axial-varianten.

Wii gillar detta.
  4. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Dock stor prisskillnad mellan modellerna

5. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Speedmaster Moonwatch Co-Axial 311.30.44.51.01.002 billigaste på Chrono24 , är 43.000 ny,hur mycket kostar den då här ?

6. Daniel J

Daniel J Bonde

Från:
    Trollhättan
    62000 listpris hos svensk AD för co-axialversionen med caliber 9300

Fantastisk klocka...

paradis gillar detta.
  7. Räven
    Trådstartare

Räven Stadsbo

Snabba och informativa svar a la KS-stylee:) Tack för inläggen, mina herrar.

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

två helt olika djur, den första kan du köpa i klockaffärn imorn, den andra är vintage och ovanligare än en dront... ;)

9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

yep, maddox-grailen är ju betydligt dyrare... ;)

Wii gillar detta.
  10. Räven
    Trådstartare

Räven Stadsbo

Jo, visst är det så. Jag har en stadig hand, men drontjakten lämnar jag till dem med mer tid och medel ;)

11. fc2

fc2 Borgare

Läs på om den andra varianten, den som är otroligt eftersökt bland vintagefans idag. Många har felaktiga tavlor eftersom Omega slutat sätta dit korrekt tavlor när de är i Bienne för service, tror de sätter dit en variant på Mk IV-tavlan. Den första, som är co-ax, är överskattad om du frågar mig och kommer om 10 år bara vara en Speedmaster i mångden medan 376.0822 av många anses vara den bästa Speedmastern någonsin (personligen håller jag inte med.) Däremot vet jag inte hur lättservade dessa 1045 (5100)-verk är idag. Omega tar väl an de men då får man hosta upp.

12. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Vill du ha med datum så finns ju denna också, 311.30.44.50.01.002. Billigare än 9300 och inte lika tjock.

Räven gillar detta.
  13. Daniel J

Daniel J Bonde

Från:
    Trollhättan
    Man lurar sig lätt på tjockleken på 9300 versionen.
    Själva boetten är normaltjock vilket gör att klockan upplevs som betydligt tunnare än vad skjutmåttet visar.

Min PO XL 8500 är brutalstor om man jämför.

Är man intresserad så skall man absolut åka till AD och prova.

14. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Du har rätt att det höga boxade safirglasen (fram och bak) optiskt ger illusionen att klockan inte är så farligt tjock. Jag tyckte dock det märktes tydligt vid användande att klockan är too fat.

Vad jag förstår så har de ändrat lite på profilen av det bakre glaset och sidorna är inte längre lika skarpt rätvinkliga. den är lika tjock dock.

15. fc2

fc2 Borgare

Finns ju också Speedmaster med moon phase där datum finns om man nu vill ha manuellt verk.

16. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    bara jag som hatar Omegas referensnummer...?

Wii och Cyklisten gillar detta.
  17. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Mycket riktigt moddade man baksidan på 9300-Speedyn lite - och det gjorde faktiskt större skillnad än jag trodde. Det är fortfarande en grisjävel, men klart mer bärbar än första årgången.

Molle gillar detta.
  18. Räven
    Trådstartare

Räven Stadsbo

Ser lovande ut. Jag gissar att den inte finns i en storlek under 44,5mm?(Jag är belönad med handleder värdig en sjuårig ballerina på Atkinsdiet).

19. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Tycker du ändå ska fundera på en professional. Visst den saknar datum, men den är ju den riktiga klassikern.

20. Räven
    Trådstartare

Räven Stadsbo

Ja, jag gillar den skarpt.

Mårtenssons ur Brookfield