• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad innebär "nyservad" för er?

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Om någon anger att klockan nyss är hemkommen från service i en annons, vad innebär det för er? Det verkar finnas en viss diskrepans på innebörden av begreppet...
För min del innebär servad rengjord, oljad, ev. byte av delar, gångtestad etc. Sen om det är gjort hos AD eller "min urmakare" är en annan sak.

Anledningen till frågan är att jag sitter och blir förbannad å en god väns vägnar som köpt en klocka som anges vara nyservad men där det senare framgår att endast en visare var bytt. Inget annat är gjort. Det kallade säljaren servad. Till saken hör att klockan inte heller går som den ska. :grumpy:

Vad säger det eminenta forumet?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag håller med dig på vad en service är i min värd, kan bara innebära rengjord, oljad, ev. byte av delar, gångtestad etc. Allt annat skulle jag säga är nonsens! Skulle rent ut sagt bli förbannad ifall jag köpte en klocka och den visade sig endast gjort byte av visare och sen påstå att detta är service.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Nyservad= Genomgången (rengjord, oljad),allt skall gå som det skall (tidhållning, gångserverv) osv. Trycktest är väl lite i gråzonen (?) så kanske något man borde fråga om trots att det borde ingå i service av en del ur.
 

16610

Patek
2-Faktor
Tycker Rob E beskriver vad en översyn/servis är på deras hemsida. Finns det inget kvitto som styrker det borde man få kolla upp det vid ett ev köp. Tycker att allt annat är att luras. En servis går ju trots allt på ett ex antal tusen...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tack för er respons so far. Känns som vi är rörande eniga i den här frågan.
Jag väljer i dagsläget att inte fördjupa mig i detaljer kring affären då frågan om hur det hela ska lösas "fortfarande lever", så att säga...
Förutsätter och hoppas att det löser sig på ett sätt som visar att ärlighet varar längst.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Jag håller med dig Jacob angående vad termen "nyservad" bör innefatta. Men jag kan även tycka att det är lite köparens ansvar att fråga vad det var som utfärdades under denna "service" också. Man kan alltså inte bara förutsätta att ALLT blev gjort om det står "nyservat" - tydligen..

Men med en öppen dialog mellan parterna så går det mesta att lösa om båda har samma inställning.

Lycka till!
 

_jonte

Patek
Jag håller med dig Jacob angående vad termen "nyservad" bör innefatta. Men jag kan även tycka att det är lite köparens ansvar att fråga vad det var som utfärdades under denna "service" också. Man kan alltså inte bara förutsätta att ALLT blev gjort om det står "nyservat" - tydligen..

Men med en öppen dialog mellan parterna så går det mesta att lösa om båda har samma inställning.

Lycka till!
Nja... Knappast kan man kalla något för service om det inte innehåller några moment för service? Minimum jag kan tänka mig är demontering av urverk, rengöring av alla delar, ihopsättning, ev. byte av trasiga delar, oljning, funktionstest. Kan något av detta tas bort för att ännu kalla det service? Knappast... bedrägeri kallas det då.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Nja... Knappast kan man kalla något för service om det inte innehåller några moment för service? Minimum jag kan tänka mig är demontering av urverk, rengöring av alla delar, ihopsättning, ev. byte av trasiga delar, oljning, funktionstest. Kan något av detta tas bort för att ännu kalla det service? Knappast... bedrägeri kallas det då.


I det här fallet där "nyservad" betyder "en ny visare" så är det helt klart något som gått galet i annonseringen. Jag pratade mer i generella benämningar av termen "nyservad".
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Om klockan jag ska köpa är "nyservad" anser jag att det ska finnas kvitto på en fullt betald serviceåtgärd och vem som har åtagit sig uppdraget. Garantin gäller alltså. Det ska även vara dokumenterat servicens omfattning.

Tillsyn/översyn/fullt servad/yadayada utan dokumentation är för mig tomt bevis. Snacka kan vi väl alla göra?

Har hunden ätit upp dokumentationen/kvittot? Upp till bevis, kontroll hos en auktoriserad urmakare. Delad betalning på kontroll mellan parterna? Om båda parterna är seriösa så kan man alltid komma överens om något.
 

David

Bödeln
Komplett genomgång av AD-urmakare, med papper på detta, det senaste halvåret. Givetvis har klockan inte använts sedan servicen.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Håller med dig Jacob och sedan bör det finnas en tidsfrist, jag skulle inte kalla en klocka för nyservad om det passerat 1år sedan service. Tidsmässigt är väl ca 6mån = nyservad då man talar om 5års service intervall
 
C

China

Guest
Nja... Knappast kan man kalla något för service om det inte innehåller några moment för service? Minimum jag kan tänka mig är demontering av urverk, rengöring av alla delar, ihopsättning, ev. byte av trasiga delar, oljning, funktionstest. Kan något av detta tas bort för att ännu kalla det service? Knappast... bedrägeri kallas det då.

Instämmer, frågan är varför en del säljare svänger sig med "nyservad" om det t.ex. handlar om visarbyte, en ny packning, nytt glas etc. etc. En service är en total genomgång inklusive trycktest och kontroll av gångavvikelser, AD/urmakare lämnar också som regel en garanti på utfört arbete. Det är nog dags att klockköpare i allmänhet börjar ställa lite krav, det är inget lotteri att köpa begagnat av en ärlig säljare.
 

Snårtas

Rolex
Är det bara jag som inte gillar när en säljare skriver att klockan är servad enligt förra ägaren men tyvärr inget kvitto på det?
Då är den inte servad IMHO. Som någon skrev ovan, finns det ingen dok så har det inte hänt. Vem skulle köpa en bil som är "nyservad" om det inte finns spec och kvitto på det? Känns som ett svagt argument för att kunna hålla emot prutande...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tack för all input i ämnet! :)
Jag vet att säljaren i denna tråkiga historia sett denna tråd. Det innebär att vederbörande nu vet vad som förväntas av medlemmarna på detta forum när man anger att något är nyligen servat.

Vilket i sin tur innebär att vi andra kan slippa framtida "missförstånd" - oaktat hur just denna affär löser sig.
 

Sond

Patek
Klassiker. Ska man serva eller köra in i kaklet? Själv har jag inget bestämt svar på den frågan. Jag tycker det är himla svårt att tänka mig att min Speedy som används 2-6 dagar per månad ska in på service samtidigt som den som köptes samtidigt och bärs varje dag. Där har ju biltillverkarna listat ut att den fulingen går inte längre. Man har miltal/serviceindikatorer kombinerat med tid om mil inte når upp.

Men det som verkligen irriterar mig är känslan av att AD ständigt säger servicebehov. Och det är för oss som inte är supertekniska otroligt svårt att stå emot. Men jag är övertygad om att det är ett standardsvar. Ser de verkligen om en klocka gått tre vs fem år så enkelt? Finns en gångavvikelse är det ju en sak. Men även då så har jag funderat på om det inte är så att gångavvikelsen kommer av det dagliga bärandet. Så även en normalt använd klocka har en gångavvikelse efter tre år. Eller är jag ute och cyklar på det sista?
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Min Sarb är precis isärtagen ihopsatt och nyoljad. Den drar sig en del. Urmakarn sa att oljan ska sätta sig ett tag. Kan det stämma?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kloka ord ovan.
Kan tycka att det är ok att slänga sig med klyschan nyservad ett halvår efter service.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min Sarb är precis isärtagen ihopsatt och nyoljad. Den drar sig en del. Urmakarn sa att oljan ska sätta sig ett tag. Kan det stämma?
Olja ska "sätta sig"? Nonsens tycker jag. Olja har visa egenskaper, punkt slut. Metall och plastdetaljer kan däremot "slita in sig".
Att oljan ska sätta sig innebär att den ska fördela sig rätt och jämnt. Ligger helt klart en sanning i detta, speciellt beroende på hur många dagar efter oljan applicerades du hämtade ut uret.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Att oljan ska sätta sig innebär att den ska fördela sig rätt och jämnt. Ligger helt klart en sanning i detta, speciellt beroende på hur många dagar efter oljan applicerades du hämtade ut uret.
Hämtade den igår. Den tappar rätt mycket. Flera sekunder i timmen faktiskt.
 
Topp