• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad innebär "nyservad" för er?

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Min Sarb är precis isärtagen ihopsatt och nyoljad. Den drar sig en del. Urmakarn sa att oljan ska sätta sig ett tag. Kan det stämma?
Ja det kan stämma. Det är ju en liten mekananisk maskin som kan behöva lite inkörning och några ruckningar. Tycker dock inte urmakaren skulle släppt ifrån sig den innan detta var gjort. Ett par sekunder i timmen är inte acceptabelt för ett modernt nyservat verk. Önskvärt är att få tillbaka en klocka som går marginellt för fort (<+10 sek/d) . Du kan väl låta den gå några dagar och om den inte bättrar sig så tycker jag att du går tillbaka till uris.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Ja det kan stämma. Det är ju en liten mekananisk maskin som kan behöva lite inkörning och några ruckningar. Tycker dock inte urmakaren skulle släppt ifrån sig den innan detta var gjort. Ett par sekunder i timmen är inte acceptabelt för ett modernt nyservat verk. Önskvärt är att få tillbaka en klocka som går marginellt för fort (<+10 sek/d) . Du kan väl låta den gå några dagar och om den inte bättrar sig så tycker jag att du går tillbaka till uris.
Jaa, det är också meningen. Jag tyckte bara att ett par sekunder i timmen var mycket.
 

Hans Beck

Cartier
Håller helt med om isärplockad, rengjord, smörjd osv.
På billiga vintageur har jag använt mig av en forumvän och får därför inget kvitto. Då brukar jag erbjuda att vidarebefordra de foton jag får av ovan nämnda vän när klockan är isärplockad. Tycker själv det är ett stadigt bevis.
 
Topp