Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad kännetecknar en "oyster länk"?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roland-1970, 24 januari 2014.

1. Roland-1970
    Trådstartare

Roland-1970 Bonde

Som rubriken lyder!
    Jag har inte riktigt fått kläm på det nåste jag medge, därför frågan!
    På många ställen kan man läsa om "oyster", men alla ser inte alltid likadana ut??

2. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Oysterlänk med vikta länkar
    20140108_182833.jpg

Finns i lite olika varianter. Solida länkar, vikta länkar och "riveted" där länkarna är nitade ihop.

Bojke gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Formen på länkbitarna ovan. Egentligen är det Rolex som äger namnet oyster bracelet, men många andra märken använder namnet för sina länkar med likadant utseende.

4. Roland-1970
    Trådstartare

Roland-1970 Bonde

Jaha! Jo de brukar se ut som ovan med vissa variationer, men jo det verkar logiskt.
    Då är det i alla fall så att de inte per automatik är solida, jag var lite inne på att de skulle vara det för att vara oyster!

5. acce1999

acce1999 Friends of KS

Nej, det är utseendet. Bara Rolex själva har producerat länken i mängder av utföranden.

De tidiga består av vikta plåtbleck, som är nitade samman. Dessa följdes av vikta bleck. Därefter med solida yttre länkbitar och ihåliga centerbitar, till dagens helt solida.

Länkarna finns i stål, stål och guld samt guld samt olika bredder. Och så flera olika lås till detta.

Googla till exempel Rolex 7206, 7836, 78360.

Mvh A

Sond och nifag gillar detta.
  6. garfield

garfield Friends of KS

Metallarmband av ett fåtal ganska rejäla länkar. Kom i början på Explorermodellerna tror jag ( ping Spencer66 ) men blev även standard på dykarmodellerna mot slutet på 50-talet. Nu en egen ikonisk stil som efterapas av alla. Dock bara Rolex som gör det som det ska va.

7. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Jag kan inte min Explorer-historia jättebra, men efter vad jag har förstått så lanserades de första Explorer-modellerna under tidigt 50-tal (det pratas ju om att prototyper, bubble backs utan Explorermärkning, gavs bort till bergsbestigare typ -52) därför tror jag inte att ovanstående angående att Oystern dök upp iom. Explorern stämmer.

Oystern verkar nämligen ha introducerats 1947. (Och jubilee 1960).

Mer läsning här: http://www.interwatches.com/rolex-bands-history

8. morrism

morrism Friends of KS

Är inte ett kännetecken att den smalnar av mot spännet?

9. san

san Borgare

Kan tyvärr inte ge svar på länkfrågan, men vad gäller de första Explorer-modellerna, eller "Pre-Explorer" som de också kallas, så kom de år 1953 (ref. 6098 och 6150), tätt följt av 6298 och 6350 (samtliga med så kallad bubbleback). Det var för övrigt på den sistnämnda som man kunde utläsa "Explorer" på tavlan första gången.

Ett litet sidospår bara :)

krämbulle gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield