Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad köper man när inget riktigt känns rätt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av alfgren, 29 januari 2015.

1. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Klocklös igen. GMTn hos ny ägare. IWC Piloten också såld. Vad gör man nu då?

Budgeten är max 50 men det är inget självändamål att klockan ska vara dyr. Tvärtom, kostar den mindre kan jag köpa 2 :) Problemet är att jag har frökenhänder. Klarar inte av 44mm och 14mm tjocka klockor. Det går inte, ser inte klokt ut. Så den måste vara mindre än så. Datum vill jag ha också, det är ett måste. Ett lika stort måste dock är att klockan _inte_ ska ha datumbubbla. Det är svinfult och dessutom gör det klockan svårläst delar av dygnet. Sen vill jag ha sunburst eller åtminstone något slags "liv" i urtavlan. Nåt ska hända i ljuset. Trött på depressionssvarta urtavlor nu. Ge mig nåt som lever!

2. john b

john b Präst

Köp en eller två Grand Seiko. De har ofta fina taveleffekter.

Magnus Andersson, Sorubim och yonsson gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Har du prövat Omega AT 38.5mm? Schysst taveleffekt, ingen bubbla över datumet, ganska klassisk look och sitter bra även på tunna handleder. :)
    Två bilder på min! image.jpg image.jpg

DrSbaitso, Rookien, M.L. och 23 andra gillar detta.
  4. Helmeroni

Helmeroni Bonde

Kolla in Nomos modeller! Club är en personlig favorit.

alfgren gillar detta.
  5. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Kör en Datejust! Antingen en äldre, och få pengar över, eller en nyare och bränn hela budjeten! Testa dig fram mellan jubilee och oysterlänkar, släta och räfflade ringar och mängder av tavor.

6. Den här tavlan 'lever' iallafall...

Dock inte vad du vill ha storleksmässigt (eller prismässigt) men vafaan, budgetar har ju höjts förut....

En mindre kanske?

ranepaj, BadkarsPiraten, Niklas och 4 andra gillar detta.
  7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Vintage gmt-master 16750 med lackad tavla, vitguldsindex och domat plexi!

Dock här med vanligt plexi...
    20150123_083316.jpg

8. Cristian

Cristian Friends of KS

Omega AT är grym! Tänkte på den direkt när jag läste ditt inlägg och såg att Apansson hann före. Postar istället bild på en av mina BP :)

image.jpg

Fergi, 80s, Randel och 2 andra gillar detta.
  9. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

ATn är en mycket fin klocka, skulle själv kunna tänka mig en men den är rätt tjock 13-14mm vill jag minnas?

10. Cristian

Cristian Friends of KS

Nä. Så mycket? Är den inte typ 11mm?

11. David

David Bödeln

Tickar alla boxar, förutom möjligtvis priset:

Har du tålamod och väntar på rätt exemplar begagnat funkar kanske även det.

Jockinho, Tobias Eriksson, DrDre och 4 andra gillar detta.
  12. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Jag tycker ATn. är lite för hög sett till övrig size på klockan. Kör på DJ eller varför inte den GS SBGX117som ligger på k&S

Maro och yonsson gillar detta.
  13. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    El primero 36'000 VpH. 38 mm. Sunburst silver dial med färgklickar. WR till 100 meter. Listar 61' men går att få för 50 hos gråhandlare.

Hur grym som helst.

Ako och Englunds gillar detta.
  14. Englunds

Englunds Torpare

Vill du ha något med en fin urtavla och någorlunda nätt storlek måste även jag slå ett slag för Zenith El Primero. Få märken som har en sådan närvaro och hantverk när man får chansen att hålla en irl. Det finns säkert någon här som har möjlighet att bistå med bild då jag inte äger någon själv men får du möjlighet tycker jag absolut att du ska försöka klämma och känna då de är otroligt fina.

Ako gillar detta.
  15. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

16. Cristian

Cristian Friends of KS

17. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Tack så hjärtligt för svaren hittills. Datejust+GMT - hur gick det med bubblan där då? ;)

Aqua Terra ligger verkligen bra till. AP har jag inte pengar till, det går nån slags magisk psykologisk spärr vid 50.

JLC med månfas, känns som jag måste bli 30 år äldre först bara. Riktig snygging är det dock för rätt bärare. Tror inte jag kvalar där än. Inte tillräckligt rik och solbränd.

Zenith spåren är väldigt intressanta, måste titta vidare där. Känns som man aldrig träffar på de uren i verkligheten.

18. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Går att ha ett plexiglas UTAN bubbla på en GMT/DJ fyi :)

19. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Sätt en seiko för 1k på armen och fundera på vad man vill med klockor, riktigt filosofiskt. För att sedan inse att det är Rolex man ska ha, eller något annat man är sugen på som funkar till allt.

20. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Finns det som originaldel som AD kan byta? Kostar på ett ungefär?

21. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Läckerbit det där. Tips på bra ställe att köpa? Vill helst kunna köpa framför datorn med paypal eller kort.

22. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Jag har en temporär Sumo på armen just nu. Vansinnigt bra klocka för de pengarna. Men den känns en smula sval och o-charmig.

snoozarn gillar detta.
  23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Varför inte knalla in till AD? Bor du käpprätt åt skogen? ;D

24. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Milgauss GV med svart eller blå tavla.....bra size...fantastisk mattborstad.....kanske tom liiiite sunblös i den blåa.....

25. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Ogillar listpriser och det manuella arbetet att springa till ADs. Gillar ehandel helt enkelt.

Den går nog tyvärr bort på grund av att det ser ut som att Kalle Anka ritat sekundvisaren. Det ser liksom inte seriöst ut. Sen är den väl rejält knubbig också?

Någon som har något att säga om Alpina? Rent designmässigt träffar den rätt på många punkter och är 41,5mm stor. Vet dock noll och ingenting om märket och man ser dem aldrig här.

26. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Priset du hittar på typ uret.se eller annan gråhandlare kan de flesta AD's matcha om du uppträder med respekt och ödmjukhet. Dessutom kan jag tala om för dig att du garanterat kommer ha glädje av att ha en god relation till en eller flera AD i staden där du bor. Det är ju trots allt inte så små köp vi talar om...

27. alfgren
    Trådstartare

alfgren Biskop

Apansson Vi får nog låta bli den diskussionen den här gången. Trådar har en förmåga att bli så långa i det ämnet. Vi tar det en annan gång.

Mille79 gillar detta.
  28. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......

Äh.....lipsill!

Beggars can´t be chosers....

Apansson gillar detta.
  29. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    För mig är det en icke-diskussion. Men fine. ;)

30. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Tyvärr inte så bra koll på detta, men har sett att detta finns på klockor hos en del här på KS. Kanske någon av er kan fylla i här? Annars kanske du kan fråga Rob Engström t.ex. Tror själva plexit kanske kan kosta max 1k?

alfgren gillar detta.
  31. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Zenith mannen... image.jpg

MalmöKlockarn, Kejsaren, Dalomo och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield