• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad kallas denna struktur?

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bytte till mig en Ernest Borel med modellnamn Society nyligen och funderar på vad denna typ av struktur kallas i klockkretsar. Det känns inte som en så kallad linnetavla, någon som vet?

IMG_6561_zpsef9261c1.jpg


IMG_6559_zps8a18ba0b.jpg


IMG_6558_zps5953ccb1.jpg


IMG_6557_zps179fa258.jpg


IMG_6552_zpscd76c210.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
...elefanthud... ...bara skojar såklart... men hur farao gör man ett sånt mönster? coolt!

vet ej svaret på frågan tyvärr...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
:)...klart det är elefanthud...looks like it! Jag skulle gärna åka på nördig studieresa till "fabriken" där tavlor med dylikt mönster görs/gjordes...
 
C

China

Guest
Ariste skrev:
Bytte till mig en Ernest Borel med modellnamn Society nyligen och funderar på vad denna typ av struktur kallas i klockkretsar. Det känns inte som en så kallad linnetavla, någon som vet?

Jag tror att du är inne på rätt spår. Nu är jag inte 100% säker, men det bör vara ett "fabric pattern" ( tissus motif) de finns i ganska många olika utföranden. Om just den här varianten har ett särskilt namn är mer än jag vet.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Hade det handlat om en maskin hade jag sagt hammarlack. Verkar vara målad med ngt som ger samma struktur vid härdning/torkning. Har själv en Ernest Borell med annorlunda tavla; en "by syncron" syskon till samtida Doxa.
Tyvärr kan ingen bild delges.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kettil skrev:
Hade det handlat om en maskin hade jag sagt hammarlack. Verkar vara målad med ngt som ger samma struktur vid härdning/torkning. Har själv en Ernest Borell med annorlunda tavla; en "by syncron" syskon till samtida Doxa.
Tyvärr kan ingen bild delges.
Ett samarbete mellan Halda och Hammarlack vore något...:)
Lustig struktur helt klart och då får gärna lägga upp bilder på din EB när du är hemkommen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
plattfot skrev:
Cool!
Hade en klocka med liknande mönster vilken gick under benämningen "nugget dial"
Tack för infon, nugget och guilloche, sunburst och honeycomb m m...en salig blandning begrepp och om någon vet en bra guide över tavelbenämningar så feel free att tipsa! :)
 
Topp