Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad kallas denna struktur?

Diskussion i 'Vintage' startad av Ariste, 15 februari 2013.

1. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Bytte till mig en Ernest Borel med modellnamn Society nyligen och funderar på vad denna typ av struktur kallas i klockkretsar. Det känns inte som en så kallad linnetavla, någon som vet?

2. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

...elefanthud... ...bara skojar såklart... men hur farao gör man ett sånt mönster? coolt!

vet ej svaret på frågan tyvärr...

3. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    :)...klart det är elefanthud...looks like it! Jag skulle gärna åka på nördig studieresa till "fabriken" där tavlor med dylikt mönster görs/gjordes...

4. China

China Guest

Jag tror att du är inne på rätt spår. Nu är jag inte 100% säker, men det bör vara ett "fabric pattern" ( tissus motif) de finns i ganska många olika utföranden. Om just den här varianten har ett särskilt namn är mer än jag vet.

5. Kettil

Kettil Biskop

Hade det handlat om en maskin hade jag sagt hammarlack. Verkar vara målad med ngt som ger samma struktur vid härdning/torkning. Har själv en Ernest Borell med annorlunda tavla; en "by syncron" syskon till samtida Doxa.
    Tyvärr kan ingen bild delges.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

6. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Ett samarbete mellan Halda och Hammarlack vore något...:)
    Lustig struktur helt klart och då får gärna lägga upp bilder på din EB när du är hemkommen.

7. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Häftigt! Påminner om is tycker jag.

8. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Cool!
    Hade en klocka med liknande mönster vilken gick under benämningen "nugget dial"

9. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Ice, ice baby! Inte nyspolad inneis utan mer uteis efter tre perioder hockey...:)

10. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Tack för infon, nugget och guilloche, sunburst och honeycomb m m...en salig blandning begrepp och om någon vet en bra guide över tavelbenämningar så feel free att tipsa! :)

11. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
  12. Ariste
    Trådstartare

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Schysst, tror bestämt jag ägt en "ribbon dial" och ska leta upp bilden. Tackar!