• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad kommer Rolex släppa 2013...

...som vanligt varje år börjar gissningarna komma och tänkte kolla vad vi på KS tror...

Många verkar hoppas på en Pepsi GMTIIC (som alltid) men enligt vad som sägs så kan dom fortfarande ej göra röda keramiska ringar MEN många verkar tro på en T/T GMTIIC Rootbeer -det vore rätt fräckt...

Någon/några Daytona varianter kommer ju säkert, T/T är vär ingen dålig gissning eftersom det följer Rolex vanliga ordning med Guld-Halvguld-Stål...

Två frågor:

1. Vad tror ni kommer...
2. Vad skulle ni vilja se...

Mina är:
1. T/T Daytona
2. Sea Dweller Ceramic med vanliga maxicaset utan datumbubbla med 1200m vattentäthet (dvs en mer användarvänligt uppgradering an den gamla 16600 än DSSD -Läs utan text på tavlan och inte fullt så hög)
 

DrDre

Patek
Jag skulle inte bli förvånad om Rolex släpper ett nytt basurverk inom en snar framtid, förmodligen baserat på erfarenheterna från Sky-Dweller. 30/31-kalibrarna har ju funnits i runt 30 år nu och urverket från Sky-Dweller verkar vara ett rejält steg upp och då inte bara med tanke på komplikationerna.

Dessutom börjar ju fler och fler andra tillverkare göra bra inhouse nu så det skulle nog sitta fint för Rolex att komma med något nytt.
 

Ricrob

Patek
1. Har också hört och tror/hoppas på en keramisk Rootbeer.
2. Hoppas på en riktig skräpklocka från Rolex, så det blir lite tystare från Spencers kammare... :mrgreen:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Master de har inga problem med den röda färgen.. problemet är att få ihop en ring bestående av två färger. Lite sömning idag ;)
 

Ricrob

Patek
Spencer66 skrev:
Master de har inga problem med den röda färgen.. problemet är att få ihop en ring bestående av två färger. Lite sömning idag ;)
Säker på det? Jag vet att t.ex. Omega inte släppt PO med orange ring i "liquid metal" just p.g.a. att det ligger ngn problematik med keramik-orange och det borde ju kunna gälla rött också..? För att dela upp ringen i två färger med en tunn skiljevägg kan ju inte vara så svårt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ciao.. Vet inte om det stämmer men jag har hört hos 2 handlare att de nya orange PO ringarna är keramiska. De kanske har kommit på ngt finurligt... :D
Vad gäller Rolex nysläpp.. Ähh strunt samma, har inte råd...


Ricrob skrev:
Spencer66 skrev:
Master de har inga problem med den röda färgen.. problemet är att få ihop en ring bestående av två färger. Lite sömning idag ;)
Säker på det? Jag vet att t.ex. Omega inte släppt PO med orange ring i "liquid metal" just p.g.a. att det ligger ngn problematik med keramik-orange och det borde ju kunna gälla rött också..? För att dela upp ringen i två färger med en tunn skiljevägg kan ju inte vara så svårt.
 

Ricrob

Patek
RicVin skrev:
Ciao.. Vet inte om det stämmer men jag har hört hos 2 handlare att de nya orange PO ringarna är keramiska. De kanske har kommit på ngt finurligt... :D
Vad gäller Rolex nysläpp.. Ähh strunt samma, har inte råd...


Ricrob skrev:
Spencer66 skrev:
Master de har inga problem med den röda färgen.. problemet är att få ihop en ring bestående av två färger. Lite sömning idag ;)
Säker på det? Jag vet att t.ex. Omega inte släppt PO med orange ring i "liquid metal" just p.g.a. att det ligger ngn problematik med keramik-orange och det borde ju kunna gälla rött också..? För att dela upp ringen i två färger med en tunn skiljevägg kan ju inte vara så svårt.
Hola! Jaaa, jooo.. Det kan säkert stämma. Kände medan jag skrev att jag inte direkt var hett uppdaterad, utan refererar till vad min urmakare sa för typ ett år sedan.. :oops:
 

Kson

Patek
2-Faktor
Jag som tänker köpa en Rolex GMT 16710 pepsi men då får jag vänta och se ifall de släpper en helt ny : ) Det hoppas jag på!!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ricrob skrev:
1. Har också hört och tror/hoppas på en keramisk Rootbeer.
2. Hoppas på en riktig skräpklocka från Rolex, så det blir lite tystare från Spencers kammare... :mrgreen:

Typ som en annan variant av YM 2? :mrgreen:
 
Ricrob skrev:
För att dela upp ringen i två färger med en tunn skiljevägg kan ju inte vara så svårt.

Verkar vara spridda åsikter på olika forum och bland personer, vissa säger att dom inte får fram den röda färgen (vilket är skumt), och vissa säger att dom inte kan blanda två färger på samma bezel? men som RicRob säger att ah en tunn skiljevägg vore väl inget konstigt och skulle lösa problemet...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
Ricrob skrev:
För att dela upp ringen i två färger med en tunn skiljevägg kan ju inte vara så svårt.

Verkar vara spridda åsikter på olika forum och bland personer, vissa säger att dom inte får fram den röda färgen (vilket är skumt), och vissa säger att dom inte kan blanda två färger på samma bezel? men som RicRob säger att ah en tunn skiljevägg vore väl inget konstigt och skulle lösa problemet...

Skiljevägg kan du inte sätta upp för då får du inte ett insert som är solitt vilket kraftigt kommer påverka hållbarhet. Enligt flera källor är inte färgen problemet utan att få en fungerande fussion mellan det två färgade sidorna.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Man tycker att det borde vara ett trivialt problem att lösa då det kan byggas urverk med kugghjul och fjäder som kan hålla tiden exakt under några dagar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är inte så trivialt, de skall få två mjuka ämnen att bilda en knivskarp fussion. Låter enkelt på pappret men svårare i verkligheten. Jag har hoppats på pepsi sedan jag köpte min 116710 2007 och skulle bli mycket glad om de löst det!
 
Spencer66 skrev:
Det är inte så trivialt, de skall få två mjuka ämnen att bilda en knivskarp fussion. Låter enkelt på pappret men svårare i verkligheten. Jag har hoppats på pepsi sedan jag köpte min 116710 2007 och skulle bli mycket glad om de löst det!

Jag skulle vilja se en Pepsi GMTIIC MED röd GMT Visare och en 7-Up med grön GMT visare (tror det ser lite clowning it med grön text och grön visare till pepsi bezel...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är rätt så säker på att det är som Spencer säger. Det är vad rykten sagt hela tiden och vad folk jag känner inom branschen tror. En ny GMT med pepsi skulle sälja som smör om man fick till det. Keramisk pepsi skulle på sätt och vis påminna om gamla bakelitinserts som de såg ut när de var nya. Yummy!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Äh...R & D på Rolex är trötta sängrökare.....Hublot löste fusionen med kermaiska varianter.......för FEM år sedan....... :lol:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gavve skrev:
Den blå submarinern i S/S vore rätt fränt...
Som Singular säger är det knappast aktuellt. Vill du ha en blå så tycker Rolex att du borde slanta upp för en vitguldare. Att erbjuda den blå 200k billigare lär riskera att kannibalisera på vitguldsförsäljningen. ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Korrekt, det har aldrig (med reservation för Datejust, vill jag tro) funnits någon modell i både vitguld och rostfritt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
On-topic så tror jag inte att det kommer att presenteras vidare häftiga nyheter. Några nya tavelvarianter och kanske någon ny alibi two-tone modell som av oklar anledning saknats för någon modell.

Förväntningarna är ytterst låga så de kan bara överraska positivt.

Fick man drömma så skulle det väl vara en cool sportmodell med målade index och superdoma-plastglas. Eller en Daytona-hommage med gammeldags taveldesign och utan kladd och siffror på indexen. Troligt? Nä.. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Lär väl dyka upp ett gäng nya DJ's och en skrikig Daytona ...sen tar det stopp.

Spencer, bra inlägg om keramikbezeln.

Davvan, tänker du på Hublot Cera-Goldhistoria?
 
Singular skrev:
Jag har en hemlig dröm om att göra en inverterad smurfning; köpa en vitguldssub och svärta den...

Då har jag en idé, köp en vanlig SubC och en Vitgulds SubC och byt tavla bezel på båda då har man en stål som imiterar vitguld och en vitguld som imiterar en stål, rätt coolt :lol:
 

Dubbes

Cartier
2003 släpptes LV modellen då modellen firade 50 år.
2013 blir den 60 år. kan komma någon modell som markerar detta.
Men vem vet kanske en ny Oysterquartz, som ska finnas klar och redo i gömmorna.
 

Pleximannen

Cartier
Dubbes skrev:
2003 släpptes LV modellen då modellen firade 50 år.
2013 blir den 60 år. kan komma någon modell som markerar detta.

Det är Rolex vi snackar om. Inte Omega :lol:

Jag håller med Daviden om att ett gäng DJ-varianter och nån Stephen Tyler-Daytona känns mest troligt (helt utan vetenskapliga belägg för denna slutsats)

Hade varit kul med en Sea-Dweller 1200 men jag har en känsla av att de resonerar som så att man antingen kan ta Dipsyn eller en vanlig Sub och nöja sig med det.
 

Josef B

Bestraffaren
Om en keramisk Seadweller är aktuell 2013 så blir det lätt en sådan :) Och som sagt, drömmen om en härlig keramisk Pepsi vore ju drömmen, ja då är ju GMTc aktuell :)

Vad sägs om den sk fake Deepsea:n i stål/guld som fanns i en tråd i gamla TTT? Den kanske inte var fake alls, utan en prototyp? :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Josef B skrev:
Om en keramisk Seadweller är aktuell 2013 så blir det lätt en sådan :) Och som sagt, drömmen om en härlig keramisk Pepsi vore ju drömmen, ja då är ju GMTc aktuell :)

Vad sägs om den sk fake Deepsea:n i stål/guld som fanns i en tråd i gamla TTT? Den kanske inte var fake alls, utan en prototyp? :)

Vem vet - det är ju en naturlig uppföljare på alla tidigare tvåtons-SD?
 
Topp