• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad kostar service på en automatare?

Mangbang

Omega
2-Faktor
Tjena!

Vad ska jag gå på när jag är hos urmakaren? Om vi pratar klassiskt swiss made ETA 2824-2.

mvh Mangbang
 

WBergdahl

Panerai
En service brukar väl ligga på typ 2000kr om man inte ska göra några större grejer...?
Har inte allt för bra koll, men det var det jag fick för mig iaf :)
 

DrDre

Patek
Du kan ringa Lindahls i Vetlanda, de har bra priser och är väldigt duktiga. Farfars klocka om du bor i Stockholm (ligger på Söder). Gastons i Göteborg (har dock inte ngn egen erfarenhet av dem). Jag skulle tro att du får betala runt eller strax under 2 tkr om du bara vill serva verket.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Krons prissättning är lite rolig longines automat 2600. Sjöö Sandström automat 3100... Båda AD, båda ETA 2824-2
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Njae, det är vad det kostar med AD-service.

Sen om man har ett ETA-verk så kanske man överväger att serva det någon annanstans, beror väl på vilken klocka det är också.
Snarare: Det är vad det kostar att få en klocka servad av en urmakare med massa dyra utbildningar och som är knuten till en AD som ger garantier på sina arbeten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Krons prissättning är lite rolig longines automat 2600. Sjöö Sandström automat 3100... Båda AD, båda ETA 2824-2
Beror ju på vad som ingår. SSen kanske tar längre tid att plocka isär och kanske kräver nya skruvar och packningar var gång den öppnas, vilket kanske inte den andra kräver. Det finns ofta, men inte alltid logik bakom prissättningen.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Beror ju på vad som ingår. SSen kanske tar längre tid att plocka isär och kanske kräver nya skruvar och packningar var gång den öppnas, vilket kanske inte den andra kräver. Det finns ofta, men inte alltid logik bakom prissättningen.

Absolut,men man undrar ju hur mycket samma urverk kan skilja... ? Såg att de skulle ha 3100 för bratte också. Men 2000 för tissot och certina. Samtliga 2824-4. Så visst handlar det troligen om hur mycket verken är pimpade...

Edit: vad ingår. En helservice. krona ingår på samtliga.
 

Icaras

Rolex
Absolut,men man undrar ju hur mycket samma urverk kan skilja... ? Såg att de skulle ha 3100 för bratte också. Men 2000 för tissot och certina. Samtliga 2824-4. Så visst handlar det troligen om hur mycket verken är pimpade...

Edit: vad ingår. En helservice. krona ingår på samtliga.
Du har nog redan gett en bra bild av hur mycket det kan skilja. Kostnaden mellan instegs 2824-2 och lyxvarianten är nog det dubbla (?). Tudor kör väl med samma verk i alla sina automatare utan kronograf - med den mest "pimpade" varianten av urverket.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Du har nog redan gett en bra bild av hur mycket det kan skilja. Kostnaden mellan instegs 2824-2 och lyxvarianten är nog det dubbla (?). Tudor kör väl med samma verk i alla sina automatare utan kronograf - med den mest "pimpade" varianten av urverket.


Absolut, resonemanget var samtidigt ett litet fiskande efter VAD det egentligen är som skiljer mellan olika märkens modifieringar. Men det är kanske en annan tråd. Dock finns ettsamband mellan mod/pris.,,
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut,men man undrar ju hur mycket samma urverk kan skilja... ? Såg att de skulle ha 3100 för bratte också. Men 2000 för tissot och certina. Samtliga 2824-4. Så visst handlar det troligen om hur mycket verken är pimpade...

Edit: vad ingår. En helservice. krona ingår på samtliga.
Eller så är det så att olika grader av samma urverk har olika specifiering när det gäller tidhållning och därmed har olika krav på regulering och olika krav på tester efter service.
 

plattfot

Rolex
Absolut,men man undrar ju hur mycket samma urverk kan skilja... ? Såg att de skulle ha 3100 för bratte också. Men 2000 för tissot och certina. Samtliga 2824-4. Så visst handlar det troligen om hur mycket verken är pimpade...

Edit: vad ingår. En helservice. krona ingår på samtliga.


Breitlings visare är kända för att sitta som berget och går ofta sönder i samband med avtagning. Min gissning är att man räknar in nya visare i servicepriset.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror att det handlar om att kostnaden för de utbildningar som ad köper för ett dyrare märke till största delen ska bäras av service på detta märke. Kan även hända att märket i fråga har åsikter om prissättningen på servicen. Sen tror jag att en ad tänker lite på utbud och efterfrågan. En tudorägare är nog mer benägen att serva sin klocka än en tissotägare, tissotägaren kanske hellre köper en ny klocka om det blir för dyrt.

Sedan att servicen också kan komma att bli dyrare då en bratte 2824 del är dyrare att köpa in än en tissot 2824 del.?

Så tror jag iaf.
 

plattfot

Rolex
J
Sedan att servicen också kan komma att bli dyrare då en bratte 2824 del är dyrare att köpa in än en tissot 2824 del.?

Så tror jag iaf.


Så är det helt kart. Bara för att exempelvis Breitling har många modeller baserade på standardverk, betyder inte det att man bara ersätter en slitdel mot en generisk 2824-del utan mot en motsvarande del från Breitling, vilken kostar mer. Ofta är verken modifierade med exempelvis kraftigare drivfjäder, annan borstning/polering/fräsning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gott snack plattfot eriksson850 och yonsson tack.

Kan man även tänka sig att varumärken utanför swatch-group betslar en högre taxa för verk och delar?


Nja, jag tror de håller internprissättningen rätt hög även inom gruppen, och bygger vinst i ETA istället för att ge Omega/tissot rabatter. Men det är bara spekulationer och gissningar :) Går säkert att lista ut om man läser lite bokföring/rapporter.
 
Topp