• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

WBergdahl

Panerai
Läste nyligen Gräspojken skriven av Christer Lundberg, från Christer i P3. Sjukt underhållande bok om hur en kille råkar börjar odla gräs och hur det sedan utvecklas!

9789174230512_200.jpg


Tänkte börja på denna bok i helgen, ganska tunn, så den borde vara klar rätt snabbt!
Mamma försökte av Jens Lapidus

9146222960.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Började med The Circle av Dave Eggers igår, så jag har inte kommit så långt. Men än så länge är den bra, återkommer när jag har kommit längre.

circle.jpg
 

SSL

Audemars
Läste nyligen Gräspojken skriven av Christer Lundberg, från Christer i P3. Sjukt underhållande bok om hur en kille råkar börjar odla gräs och hur det sedan utvecklas!

9789174230512_200.jpg


Tänkte börja på denna bok i helgen, ganska tunn, så den borde vara klar rätt snabbt!
Mamma försökte av Jens Lapidus

9146222960.jpg

Låter sjukt hehe.

Har alla Jens böcker, men svårt att toppa Snabba Cash. Mamma försökte är läsvärd iaf om man gillar hans stil.

Vi håller på att rensa ur vår bokhylla hemma lite, och tänkte kika på lite nytt. Längesen man öppnade en bok tyvärr. Försökte med ljudboksapp tidigare men det blir inte samma sak som att sitta med en bra bok i händerna.

Blir bevakning på den här tråden.
 

WBergdahl

Panerai
Låter sjukt hehe.

Har alla Jens böcker, men svårt att toppa Snabba Cash. Mamma försökte är läsvärd iaf om man gillar hans stil.

Vi håller på att rensa ur vår bokhylla hemma lite, och tänkte kika på lite nytt. Längesen man öppnade en bok tyvärr. Försökte med ljudboksapp tidigare men det blir inte samma sak som att sitta med en bra bok i händerna.

Blir bevakning på den här tråden.
Så sant som det är sagt, Snabba Cash kommer alltid att vara hans bästa bok!
Men alla hans böcker är bra, så Mamma försökte ska då på sig en genomläsning!

Läs Gräspojken, du kommer att skratta som aldrig förr (när det kommer till böcker iaf...)!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har precis fått hem volym #4 av Saga, skriven av Brian K Vaughan och illustrerad av Fiona Staples, som släpptes i december. Och om den följer de tidigare tre volymerna så kommer den vara mycket underhållande och bra. Har ni aldrig läst en grafisk novell men gillar action, Science Fiction, Star Wars, humor, Romeo & Julia-romans, och/eller lite "nudge nudge, know what I mean" så kan jag verkligen rekommendera denna novell-serie.

saga_tp_04.jpg
 

oskj93

Omega
Läser eller rättare sagt läste 11/22/63 av Stephen King, lagt läsandet på hyllan en stund. Men en bok jag verkligen kan rekommendera för lyriska läsare, denna vill man knappt lägga ifrån sig, Sonen av Philipp Meyer. Sinnes bra bok!

TheSon_PhilippMeyer.jpg
11-22-63.jpg
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Patrick Modiano - Lilla smycket.

image.jpg


Tänkte pröva något annorlunda så när jag såg nobelpristagaren på hyllan så blev jag lockad. Halvvägs in och det är ju inte mycket action precis men ett vackert språk och mycket välskriven. Får se vad den bjuder på mer.
 

SJ Smythe

Cartier
Tredje boken i Aubrey Maturin-serien. Mustig historisk skildring av tidigt 1800-tal med engelska flottan under napoleonkrigen som bakgrund. Böckerna ligger som förlaga till filmen från 2003, Master and Commander med Russell Crowe i huvudrollen. Rekommenderas om man är intresserad av sånt.

51p2Z1N28mL__SX323_BO1,204,203,200_.jpg
 

demondave

Rolex
Just börjat läsa på paddan, iBooks funkar förvånansvärt bra. Bokhyllan började bli full, och som bibliotikarieson är det otänkbart att slänga böcker.

Avslutade just denna, på engelska. Grisham levererar, stört omöjlig att lägga ifrån sig. Fan att batteritiden är så bra i paddan :)

image.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Just börjat läsa på paddan, iBooks funkar förvånansvärt bra. Bokhyllan började bli full, och som bibliotikarieson är det otänkbart att slänga böcker.

Avslutade just denna, på engelska. Grisham levererar, stört omöjlig att lägga ifrån sig. Fan att batteritiden är så bra i paddan :)

image.jpg
Grisham brukar vara pålitlig om man vill ha lite lättläst jurist-action. A Painted House (Det målade huset) var också mycket bra tycker jag. En bok som inte handlar om juridik (direkt) utan mer en stillsam berättelse om en pojke som tvingas ta de första stegen från barndomens oskuldsfullhet till att bli vuxen. Det är en bra och fin uppmålning av lantbrukarnas fattigdom och vardag (50-tal).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Själv så har jag precis avslutat en grafisk novell som heter "Perkeros", skriven och ritad av finnarna JP Ahonen och KP Alare. Den var överraskande bra, kul story och väldigt snygg och detaljrik. Historien handlar om ett hårdrocksband (eller någon typ av tung metall) som glider runt strax under gränsen för genombrott. Sångaren/gitarristen tar musiken på största allvar men har inre knutar som är svåra att lösa upp och som ställer till problem för honom, hans relationer och bandet. Han snuddar på upptäckten av "universums musik" som enligt bandets gamle (riktigt, riktigt gamle) hippie-basist man bäst skall lämna orört. Senare delen av boken får en vändning som i alla fall jag inte var beredd på, men fundera på undertiteln "Diabolus in musica" så kanske ni kan få en ide...

Och ja, trummisen i bandet är en björn. :)

perkeros-diabolus-in-musica.jpg


perkeros.jpg
 

demondave

Rolex
Grisham brukar vara pålitlig om man vill ha lite lättläst jurist-action. A Painted House (Det målade huset) var också mycket bra tycker jag. En bok som inte handlar om juridik (direkt) utan mer en stillsam berättelse om en pojke som tvingas ta de första stegen från barndomens oskuldsfullhet till att bli vuxen. Det är en bra och fin uppmålning av lantbrukarnas fattigdom och vardag (50-tal).

A Painted House är mysig. Gray Moutain fortsätter hans tradition av jurist-action, med mer betoning på action och något mer handling utanför just själva rättsalen. Gillar hur Grisham vågar sig på mer politiska statements i handlingen numer, antagligen möjligheter som öppnas med tillräckligt med fuck off-pengar på kontot. Lite mindre lättsmält, mycket roligare att läsa :)
 

Johanw

Cartier
http://www.bokus.com/bok/9789187419263/david-och-goliat-konsten-att-slass-mot-jattar/
David och Goliat : konsten att slåss mot jättar
En bok som resonerar kring varför vissa bedöms som underdogs och varför dom segrar. intressant utan att vara för livscoachig. har bara kommit 60 sidor in men den kan rekomenderas!

Läser också den nu. Gillar den fakta som slår sönder myten att mindre skolklasser är bättre än stora? Kanske något för skolverket att läsa innan man tar massa förhastade beslut.
 
Just nu läser jag "Svart huset" av Peter May. Avslutar förmodligen boken idag och hoppar på nästa del "Lewismannen". De är översatta, men språket är trevligt, miljöbeskrivningarna fina och historien mycket bra. Möjligen att den är aningen seg stundtals, men mot slutet börjar den ta fart.
 
Topp