• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad säger expertisen?!

Watchout

Omega
Hej kära KS-are!

25-årsdagen närmar sig och ambivalensen är total. Jag trodde att jag efter mycket om och men bestämt mig för att införskaffa antingen en Omega Speedmaster eller en Rolex Datejust som min första riktiga klocka och keeper tills jag snubblade över denna.....................


Longines Asthmometer-Pulsometer Chronograph

Longines Asthmometer-Pulsometer chronograph L2.787.4.16.2.jpg




Dam / Herr Herrklocka
Urtavla Vit
Glas Safirglas
Diameter 38,5 mm
Boett Rostfritt stål
Boett färg Polerad
Armband Alligator-skinn
Armbands färg Svart
Vattentät 3 ATM - 30 m
Urverk Automat
Datum Ja


Urverket är ett: ETA 2094 movement, modified and renamed by Longines as the Calibre L652.2. Power reserve 37 hours. Modellen är baserad på en chronograph tillverkad för läkare 1963 för att kunna mäta andningsfrekvens och puls på patienter.

Denna komplikation är kanske inte så funktionell längre ffa inte inom mitt framtida yrke (tandläkare) men gillar det ändå då det är lite ovanligt, har en koppling till vården och kanske går att använda på sig själv efter ex ett tennispass för att se att man e i form ;)

Modellen har bara funnits till salu i ett år och är en utgående modell som jag knappt hittar någon info eller recensioner om. Den är även svår att få tag på vilket kan vara lite kul då man blir lite ensam om den.
Listpriset ligger på 18k. vilket för tillfället är maxbudget! (skulle kanske va kul att köpa nytt?!)

Så vad säger expertisen?! är detta endast en nyförälskelse som snabbt kommer gå över? Är det en urfånig komplikation man absolut inte kan ha om man inte är läkare (eller ens då?) Hur är kvalitén på urverk osv?! Kan man dusha/bada med en 3ATM/30m Klocka? Är det värt att köpa en ny klocka? Bör jag istället köra på ett safecard som en begagnad speedy eller datejust?

Har ni orkat läsa såhär långt tackar jag för det och tackar på förhand för alla åsikter, info, svar på frågor och övrig input!

Ha en fortsatt trevlig kväll // Watchout!

ps: här finns lite fler bilder. ds
http://www.chrono24.se/longines/ast...h--id2634856.htm?id=2634856&picnum=0&tab=pics
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Mmm, personligen hade jag hellre valt en speedmaster eller en datejust. Tror också att dessa är enklare att sälja (även om en 25 års present kanske inte är ngt man säljer i första taget). Men smaken är ju olika. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker den var riktigt snygg!
Nytt är ju alltid nytt, men annars fungerar ju Speedmastern utmärkt också.

Edit: expertsvaren om urverk osv lämnar jag till någon annan.

Edit 2: 90% här kommer att svara att du ska köpa en Rolex istället, bara så du är förberedd.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag vill gilla den där klockan. Och produktbilden är lovande. Följande wristshot får dock klockan att se platt och enkel ut, samtidigt som den känns plottrig.

image.jpg

Nej longines gör trevligare klockor än den där.

Ett alternativ kan ju vara svenska Sjöö Sandströms royal steel Classic i 37mm
Är vattentät till 10atm vilket innebär att du kan både duscha och bada med klockan.
Den listar på 21 hos AD. Men borde kunna gå att få ner någon eller några tuss med ett smort munläder.

image.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag vill gilla den där klockan. Och produktbilden är lovande. Följande wristshot får dock klockan att se platt och enkel ut, samtidigt som den känns plottrig.

image.jpg

Nej longines gör trevligare klockor än den där.

Ett alternativ kan ju vara svenska Sjöö Sandströms royal steel Classic i 37mm
Är vattentät till 10atm vilket innebär att du kan både duscha och bada med klockan.
Den listar på 21 hos AD. Men borde kunna gå att få ner någon eller några tuss med ett smort munläder.

image.jpg


Håller med slimjim här, såg inte fullt så skoj ut längre.
Kolla även Longines Master collection om du gillar det märket.
 

POO

Panerai
Klart du ska köpa nytt. En oservad datejust med ett armband sladrigt som en maracas är inte vad du ska köpa som keeper.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Rätt snygg och framförallt förmodligen rätt så ovanlig, men en vintage Speedy äter den till frukost alla dagar i veckan IMHO :) och de flesta DJs är inte jättespännande IMHO. Enda fördelen med dem är väl att de oftast går att få hyfsat badtäta. Ett alternativ kanske skulle kunna vara en vintage Tudor submariner eller en vintage Tudor date/day 38 mm.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Gillar den, men om du vill ha andrahandsvärde etc så får du nog vara beredd att tappa lite.
Men som sagt var riktigt fin och lite udda och det är ju kul att se annat än speedys och rollar in i mellan. =)
Hur som helst så får man gratulera på födelsedagen.
 

keso

Breitling
Jag gillar klockan skarpt, och har försökt få en läkarkompis till mig att köpa en, men jag tror att en Datejust är mer tillfredställande i längden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett alternativ kan ju vara svenska Sjöö Sandströms royal steel Classic i 37mm
Är vattentät till 10atm vilket innebär att du kan både duscha och bada med klockan.
Den listar på 21 hos AD. Men borde kunna gå att få ner någon eller några tuss med ett smort munläder.

image.jpg
Den för korta timvisaren sabbar hela klockan.
 

Watchout

Omega
Tack för alla svar såhär långt! :) Ni gör det fan inte lättare, tur det är ett angenämt problem man har!

Problemet är ju att jag inte kan se klockan på riktigt innan jag betalar den om jag beställer från AD.
Köper jag den istället från Klockia (för 16.2k!!!) har jag returrätt i 365 dagar?! Någon som handlat av Klockia som vet ifall det är lätt att retunera isf?!

Fortsätt gärna och fyll på med kommentarer, jag har inte bestämt mig än ;)
 
Tycker det är kul med lite ovanligare ur, nu har jag ju själv en Speedmaster som jag är väldigt förtjust i men som sagt kan bli lite väl standard ibland med SM eller DJ. Dessa känns kanske mer som klockar man flippar lite från och till framförallt DJ:n.

Då detta ska vara en keeper så behöver du ju inte fundera så mycket på andrahandsvärdet ändå och då kan man ta ut svängarna lite mer kan jag tycka!

Men skulle se till att jag sett den live innan jag köpte...som med alla klockor iofs :)
 
Topp