Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad säger forumet om denna ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av PatrickBateman, 31 juli 2016.

1. PatrickBateman
    Trådstartare

PatrickBateman Torpare

2. MånsT

MånsT Biskop

Syftar du på något speciellt? Priset? Skicket? Själva materialet? Royal Oak som klocka rent generellt?

3. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    jabla och Stroboman gillar detta.
  4. PatrickBateman
    Trådstartare

PatrickBateman Torpare

Tack för bra info.
    Tänkte tänkte inte på just den i annonsen utan den modellen i guld guld.
    Signumet när det kommer till ädelmetaller är väl rose när kommer till royal oaken.
    Aldrig sett en guld på någon människa live.
    Kul med en ovanlig klocka men hur står den sig på en andrahandsmarknad ?

5. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Fult med vit tavla. Skulle aldrig våga ha AP pga deras verk som strular jämt. Guld är najs.

6. PatrickBateman
    Trådstartare

PatrickBateman Torpare

Oj, svårt att tro att Ap kan vara en av världens största och mest prestigefyllda klocktillverkare med urverk som "jämt" krånglar?

7. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Hur menar du med att AP skulle vara en av världens största klocktillverkare ? Sett till brand recognition, värdemässig försäljning och liknande aspekter så är det en liten aktör. Flera av deras urverk är ömtåliga, de har ju exempelvis haft en del baserade på Frederic Piguet (som är kända för tekniskt raffinerade men samtidigt också ömtåliga urverk; se Omegas 33xx-serie som bygger på samma urverk).

Vänligen
    Forumets undersköterska

Wozzor, nissehult, Echo Delta och 5 andra gillar detta.
  8. MJ24

MJ24 Friends of KS

Edit...

9. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ta det med en stor nypa asalt...AP:s verk är troligtvis inte ömtåligare än andra i verk i samma typer av klocka t ex Patek eller VC.

10. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    jabla gillar detta.
  11. PatrickBateman
    Trådstartare

PatrickBateman Torpare

Märka ord verkar vara söndagsnöje här på forumet. Ap är ingen liten aktör punkt.
    Det jag menar är att dem aldrig hade kunna bli så pass stora och prestigefyllda om dem hade haft dåliga urverk.
    Känns lite som att folk som klagar på att Ap har känsliga och dåliga urverk är folk som inte hår råd att köpa dem, just saying.

12. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Jag har kört AP i ett par år, jag klagar ibland.

B1884, Buckshot, Aquaracer2 och 9 andra gillar detta.
  13. MJ24

MJ24 Friends of KS

Som sagt, har haft AP i två omgångar utan problem.
    En del här på KS klagar en del på AP, men det verkar bara vara för att de läst om "någon annan" som klagat på sin klocka. Jag har i alla fall inte sett några bevis på att AP på något sätt är ömtåligare, eller skulle vara mera benägna att gå sönder än andra klockor i samma segment.

14. stelah

stelah Biskop

Jag tror du vinner på att ha lite tilltro till det som skrivs här.

MånsT, Vesper, jarrebarre99 och 1 annan gillar detta.
  15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Märklig analys från någon som är ny på forumet.

MånsT och Vesper gillar detta.
  16. PatrickBateman
    Trådstartare

PatrickBateman Torpare

Inte alls märklig, har då aldrig någonsin hör folk som verkligen äger Ap klaga på dåliga urverk. Tvärtom, att dem har extremt fina urverk som är dyra att under hålla ja, men funkar precis som alla andra.
    Det var inte heller min fråga, utan min fråga var hur en gul-guldare stod sig mot roseguld.

17. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Satt och drack kaffe på Klarlunds i Köpenhamn, vi diskuterade AP och Rolex. Enligt den anställde, och i sin tur deras urmakare, så är AP generellt mer ömtåliga än t.ex. ett Rolex urverk.
    Hur mycket ren fakta det ligger bakom vet jag inte, men detta är ju också (vad jag erfarit) den allmänna uppfattningen.

KenKun, jabla och jarrebarre99 gillar detta.
  18. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    +1
    det är sen gammalt helt enkelt

19. MJ24

MJ24 Friends of KS

Nu kanske AP och Rolex inte är rätt märken att jämföra?
    Rolex mer robust och sportig än både AP, VC och Patek för att nämna några.
    Inte många märken som kommer upp i Rolex driftsäkerhet.

20. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Precis(?)

21. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kanske uttryckte mig oklart.
    Jämförelse med vad som klassiskt räknas som de tre stora AP, VC, Patek (sen kan man ju alltid diskutera om det fortfarande kan sägas vara de tre stora), har jag inte sett någon data om att AP skulle vara mer utsatta avseende driftsäkerhet än VC eller Patek.
    Har du annan information vore det intressant att ta del av den.

22. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    http://www.kingmagazine.se/bloggar/kulturkrock/20130715/musikmandag-axwell

23. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    ...precis?
    Jag har inte ens nämnt VC eller Patek. Jag har nämnt Rolex.

24. MJ24

MJ24 Friends of KS

Ok, mitt tidigare resonemang avseende AP verk utgick från VC och Patek, så jag hängde på det resonemanget av bara farten...:)

25. MånsT

MånsT Biskop

Skillnaden mellan ett "fint" urverk och ett robust sådant kan vara rätt stor.

North och jabla gillar detta.
  26. Mathiasg

Mathiasg Bonde

Från:
    Stockholm
    Personligen är jag inte helt såld på den, tycker rosé passar bättre på en AP.

27. Svanis115

Svanis115 Friends of KS

Otroligt snygg i gulguld är min personliga åsikt, hade nog kört Rosé om man behöver fundera på andrahandsmarknaden, då dessa tenderar att vara mer populära. Gällande deras urverk stämmer det säkert att dom är av mycket hög kvalité, har dock själv bara haft problem med Ap. En klocka gick ca 2min/dygn fel. En annan stannade helt plötsligt. Båda garantiärenden som bortsett från att det tog 3-6 mån att åtgärda sköttes snyggt. Att servicekostnader är förhållandevis höga är allmänt känt. Har aldrig haft problem med andra klockor jag haft. Kommer jag sluta köpa Ap? Troligtvis inte:)

image.jpeg

engst, nissehult, Mathiasg och 1 annan gillar detta.
  28. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Urverken är fantastiska och har ägnats stor omsorg; men några av dom är ömtåliga. Det gör dom inte dåliga i mina ögon. Sedan har jag en enorm respekt för AP som har en historia och produktportfölj som få kan mäta sig med.

Vänligen
    Forumets undersköterska

TomasBStockholm, engst och Knugen gillar detta.
  29. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Det är ju med klockor som med många andra produkter. De kan vara dyra, komplicerade, exklusiva, stryktåliga, driftsäkra, känsliga sköra osv. Det ena utesluter eller garanterar inte det andra. Titta på bilar t.ex där oerhört exklusiva racingbilar är extremt komplicerade men de kräver omfattande och dyr service samt är helt oanvändbara utanför en racingbana. Alla klockor har inte samma användningsområden. Detta har ju diskuterats i otaliga trådar. Allt beror ju vilka egenskaper som är viktiga för köparen.
    Edit: Rose eller gulguld spelar ingen roll för mig. Gillar båda.

koze och MånsT gillar detta.
  30. stelah

stelah Biskop

Det finns bara en färg på guld. Det visste de som sökte efter guld under Klondike Gold Rush.

Mårtenssons ur Brookfield