• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad säger referens nr?

Hej,

Hur tyder jag referensnumret på min Tudor DD?

Det finns två nummerserier på klockan, den första är 7017/0 och den andra är 6917xx.

Jag har sett att flera avstår från att skriva de sista siffrorna så jag gör det jag med, är det en säkerhetsåtgärd?!:bag:
 

Icaras

Rolex
De första (7017) talar om att det är en dateday med slät bezel, de andra är löpnumret när den är tillverkad. Bild NU!
Står inte varje siffra för något specifikt? Men okej, refen på rollar/Tudor är ju ganska korta. Omega har ju haft någon form av logik (förut), där det går att läsa med hjälp av en klockas ref om det är kronograf, läder/stållänk etc. :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Serienummer brukar man inte skylta med på internet för det kan användas i diverse bedrägerier, tex någon stöldanmäler en klocka med bilder på någon annans klocka från annons och serienumret.
 
Serienummer brukar man inte skylta med på internet för det kan användas i diverse bedrägerier, tex någon stöldanmäler en klocka med bilder på någon annans klocka från annons och serienumret.

Ahh, ok. Vet du kanske hur jag tyder referensen då? Har fått veta att den är från 1969-ish, är det så logiskt att de två första siffrorna anger tillverkningsåret?
 

Johanw

Cartier
Lite hjälp:

Typically the difference in reference numbers determines the specific bezel, smooth, fluted, two tone.
Smooth bezel, 7017/0.
Rotating bezel, 7020/0.
White fluted, 7019/4. 9081/4
Gold fluted, 7019/3
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Nope, så enkelt är det inte. Kolla här, skrolla ner för Tudor.
http://www.qualitytyme.net/pages/numbers.html
Vafalls? Enligt den där listan är min DJ från 1970. Jag föredrar appen Rolex codes.
image.jpg

Relativismens träsk :)

Edit: Watch-Berndt är med mig :)
http://drwatch.se/?p=SERIENR

Edit II: och VRF är med dig
 
Topp