Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad ska hända med den?

Diskussion i 'Diskussion' startad av par, 26 augusti 2013.

1. par
    Trådstartare

par Friends of KS

För många år sen när jag hade börjat bli klockintresserad så inköptes en submariner kopia. Jag var väldigt sugen på the real deal men gick på gymnasiet och hade inte pengarna riktigt än. Jag har inte använt den mer än 3-4 gånger och hela anledningen med att köpa den var mest att testa storleken och designen innan man la ut massor av pengar.

Om jag minns rätt var det inte den sämsta kopian utan kostade 1000-1200kr och kallades noobmariner vilket ansågs inte vara den mest värdelösa thai-kopia(om det nu finns graderingar i värdelös) och att något miyota verk satt i om jag minns rätt.

Det var bakgrunden

Nu till ämnet, vad ska hända med den nu?:)
    Hittade den under en städning härom dagen och har blivit inspirerad av alla slåsönderfake trådar.
    Klockan tickar på utan problem (även om jag inte undersökt tidshållningen) och den funkar än så länge bortsett från datumet som verkar ta tid att slå över.

Kom med ideér hur jag kan testa skiten hårt!
    En tanke jag var sugen på var att börja med o frysa in den, ev i vatten.

Om detta är mot reglerna pga kopia får admin ta bort tråden...

2. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Många varianter har ju redan setts, så visst mått av kreativitet krävs. Kopian är ju köpt med berått mod, det måste ju innebära att avbönen blir mer krävande här på KS ;)

Jag tänker degel och en bunsenbrännare! Vilka temperaturer krävs för att smälta (antagligen halvtaskigt) rostfritt? Och, om det lyckas, vad ska man gjuta av klockfanskapet? :)

3. meo_swe

meo_swe Biskop

Hagelgevär alternativt smällare! Spräng den!!:D

joh.jonsson gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ät upp den och bajsa ut den.

keso, Jakob B, leben och 4 andra gillar detta.
  5. Bodén

Bodén Borgare

Köp en sån där enkelt biljett till Mars och spänn fast klockan på din stol istället.

6. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Tycker mest att den här typen av slå-sönder-trådar känns osmakliga. "Skadan" är ju redan skedd.

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det är väl bättre att dokumentera att skiten är förstörd än att den cirkulerar, säljs och används..? :)

8. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Må va hänt.
    Men vi är primitiva varelser, det är skoj slå sönder saker.
    Kan dessutom vara terapi och ett sätt för personen att ta avstånd från denna hemska gärning det var att köpa EN piratkopia

Bojke, meo_swe, Nexus och 2 andra gillar detta.
  9. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    En förklaring jag kan köpa :)

10. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tokmodda den! Ta isär den, fila bort kronskydden. Kläm dit nån aftermarket tavla och eh, asså, öh, och lite andra grejer.

Gör nåt skoj istället för att förstöra den. Sen kan du lotta ut den och skänka pengarna till BFC. Det tycker jag är en bättre lösning än att bara trasha.

joh.jonsson, Watch out, Onelund och 3 andra gillar detta.
  11. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Instämmer med Scaramanga, gör något kreativt med den, experimentera! :)

12. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Tycker du har en helt sund inställning, men är det inte risk med "strul" på en massa nivåer att lotta ut en kopia på KS?
    Skäms att säga det men för många år sedan köpte jag ett par kopior (en tid när jag definitivt inte hade råd att köpa äkta), aldrig använt de, vet inte om jag ska kasta de eller vad fan som är rätt, visst hade det kännts bra att skänka pengar till BFC!

13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Först håller jag med i att kopior ICKE skall köpas! Vill klargöra det. Sedan uppgav trådskaparen att han gjort det i ett förvillat tonårstillstånd, ingen ursäkt men en helt godtagbar förklaring. Jag tycker inte om att döma någon och kommer således ej att göra det.

Tycker att du skall göra något kreativt, såsom att lägga upp klockan vid en äkta och peka på skillnaderna mellan äkta & fake. Eftersom din klocka bör vara hyfsat bra gjort.

Efter det kan du köra den i ugnen på ca 275 grader i 12-24 timmar!

Vänligen

Camo00 gillar detta.
  14. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    A
    Anser att de ej skall sättas i omlopp!

NiklasArvid och 80s gillar detta.
  15. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Ska vi helt enkelt köra en gemensam tråd där vi helt sonika "fuckar up" kopiorna?

16. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Men om man våldsmoddar en kopia till nåt no-name hittepå spelar det väl ingen roll om den omsätts. Var ju nån som sålde en patinerad kines big-crown vid namn Tiger här utan att någon höjde på ögonbrynen.

17. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Fast det stod ju Tiger och lite annat på urtavlan, inte Submariner vill jag minnas. Mer en fulhomage.

Slå sönder skiten, tid och ork ska inte läggas på kopior.

18. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tycker det känns sjukligt onödigt att ha sönder klockan, som jag säger i min tråd där jag moddar en liknande kopia. Är det en fungerande klocka så gör något kul av den istället, ha bort allt som säger "Rolex", måla om den, sätt ett annat band på den. Slipa urtavlan, skriv ut en egen urtavla med laserskrivare på fotopapper och sätt på "din egen" urtavla på den.

NiklasArvid gillar detta.
  19. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Var kreativ istället för att förstöra finns massor med kul saker att använda sig av, vinkelslip. sandpapper, bunsenbrännare, syra, tapetklister. Få bort all brands och sälj sedan i eget namn för att skänka pengarna till Barncancerfonden

20. _jonte

_jonte Friends of KS

Sitter och funderar på om den skulle överleva en dopp i flytande kväve...

Hubbatix gillar detta.
  21. Nexus

Nexus Präst

Donera den till mig så kan jag modda skiten ur den och sedan lämna tillbaka den till dig för BCF-försäljning :)

Sandkvist, leben och Scaramanga gillar detta.
  22. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja det var en fulhommage kan man väl säga :) Tiger Concept hette den vill jag minnas.

Nåja, vill ägaren bli av med eländet så skicka den till mig så bygger jag om den till en packmoped.

easy rider gillar detta.
  23. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Moddtråd vill jag isf se!

Watch out gillar detta.
  24. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Den ska alltså ha ett "riktigt" verk? Som funkar? Det finns väl folk som är intresserade av urmakeri och då är väl det här ett utmärkt objekt för skruvande. Moddande är säkert också kul, men skulle någon verkligen bära den på riktigt?

25. dale cooper

dale cooper Bonde

Är det tillåtet med såna här trådar? Tänker mest på watchuseek där tråden stängs direkt någon nämner ordet kopia.

26. Nexus

Nexus Präst

Jag måste inventera vertyg och material, men den bilden jag har i huvudet är Carl Larsson möter Hellraiser.
    Vridring i allmogemålat trä och rostiga spikar typ.

Ruskprick gillar detta.
  27. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Haha! Gör den inte obärbar bara :p

28. Nexus

Nexus Präst

Det är en tolkningsfråga ;)

29. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Hehe, jag ser framför mig en ny slät bezel, bortslipade/omslipade kronhorn och lite sådant :)

30. par
    Trådstartare

par Friends of KS

Okej, det blev endel inlägg här. Visst förväntade jag mig att det skulle bli endel reaktioner och endel skulle bli upprörda.

Jag vet att jag gjorde "en ful grej" vid tillfället men har för hoppningsvis betalt tillbaka lite till rolex efter alla nya klockor man köpt från dem:)

Jag har bestämt för att en anti rolex mod är rätt väg att gå för att sedan auktioneras att tillförmån för bcf.
    Uppföljning kommer!

Ruskprick, Onelund, Sandkvist och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield