• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska in? Tips på klocka ~5k

naggge

Panerai
Har idag en ganska balanserad klocksamling som ser ut såhär:

Rolex Gmt-master IIc
6-1_zps75a07c5d.jpg


Cartier Santos när det ska vara lite mer dressat
DSC_1257-0043_zps606e3b44.jpg


baby-g när det är lite tuffare tag
DSC_0933_zpsfcea0349.jpg


Och en Sinn U1 SDR som jag i princip aldrig använder. Nu är den dessutom utlånad
DSC_0907.jpg


Sen har jag även ett gäng äldre certinor som ligger och skräpar.

Har ganska länge tänkt göra mig av med min Sinn då den känns överflödig. Tänkte även rensa bort en baby-g och högen med certinor. Det lämnar mig med GMTn, Santosen och en Baby-G och utrymme för ytterligare ett framtida köp.

Frågan är då. Vad saknar jag för klocka? Vad ska jag köpa?

De enda kraven jag har är att den ska vara "driftsäker" och vara i ett bra yttre skick. Vintage JLC eller liknande som kostar en förmögenhet att serva om något skulle gå snett går alltså bort.
Budget ligger på ca 5k, helst begagnat.

Så, hjälp en klockbroder nu och kom med förslag!

Edit: Har flickhandleder så inget jättestort. Helst 38-42 mm
 
Svårt, du har ju en bra settup med Rollen och santosen och jag rekommenderar att du behöver en riktig fulbeater, mitt tips är en Citizen Aqualand...cool och en riktig klassiker och kan hittas för ca 1500pix...

Aqualand_1.jpg


819B4254-34CE-45B1-BE6C-10D61A23372F-1435-0000031DA46C46D5.jpg


Eller så höjer du budgeten med 500SEK eller ber Spence pruta 500SEK och köper nån av hans Glycine, lite variation med en svart dinka är alltid bra...om dom finns kvar?

https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=2944&p=42724&hilit=glycine#p42724
 

naggge

Panerai
masterkiller skrev:
Svårt, du har ju en bra settup med Rollen och santosen och jag rekommenderar att du behöver en riktig fulbeater, mitt tips är en Citizen Aqualand...cool och en riktig klassiker och kan hittas för ca 1500pix...

Eller så höjer du budgeten med 500SEK eller ber Spence pruta 500SEK och köper nån av hans Glycine, lite variation med en svart dinka är alltid bra...om dom finns kvar?

https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=2944&p=42724&hilit=glycine#p42724


Aqualanden är ett bra tips, är rädd att den inte skulle användas så mycket bara. Kör mer än gärna min svarta Casio till det aqualanden skulle vara bra på.

Glycinerna är heta, dock är det något med luggarna jag aldrig har kommit överens med. Tycker de ser konstiga ut. Golden eye dinkan är annars jävligt het.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Fan vad jag gillar din Cartier. Helt galet snygg. Var hittar man en sån och till vilket pris?

OnT: Jag gillar MK:s förslag om Aqualand. Cool dinka som står ut lite grann och verkar palla en del stryk. Är själv sugen på en sån.
Lycka till!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
MK:s förslag är bra. De är coola. Annars något med kupat plexi, och kanske lite glad färg...

Min sålda Certina argonaut 200m

IMG_2607-1.jpg

IMG_3091.jpg


City professional quartz

IMG_7959_zps02646bb4.jpg

IMG_7815_zpsfb6dc82b.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
När Sinn försvinner så saknas en diver och därför är det självklara valet en Oris Divers date!!!

Oris For President!
 

naggge

Panerai
easy rider skrev:
Fan vad jag gillar din Cartier. Helt galet snygg. Var hittar man en sån och till vilket pris?

OnT: Jag gillar MK:s förslag om Aqualand. Cool dinka som står ut lite grann och verkar palla en del stryk. Är själv sugen på en sån.
Lycka till!

Tack, jag vet :D
Bytte till mig den från ThomasBC här på forumet. Lämnade ifrån mig en Datejust 1601 och fick denna. Med tanke på skicket på Cartiern så är jag galet nöjd. Tror faktiskt aldrig den kommer lämna mig.
Innan Thomas hade den så tillhörde den Aurum.

Aqualanden är inget dumt förslag. Kanske får kika lite mer på dom. Dessutom jävligt bra för plånboken :)
 

naggge

Panerai
Asplund skrev:
När Sinn försvinner så saknas en diver och därför är det självklara valet en Oris Divers date!!!

Oris For President!

Har redan haft mer eller mindre alla olika TT1or som har tillverkats. Sjukt grymma klockor men sitter lite stort på mig. Gillar inte heller länken riktigt, den blir lite för bullig.

theargonaut skrev:
MK:s förslag är bra. De är coola. Annars något med kupat plexi, och kanske lite glad färg...

Min sålda Certina argonaut 200m

City professional quartz

Älskar boetterna som den Cityn delar med många andra tillverkare. Bra förslag! Quartz är inte heller någon nackdel för mig. Sjukt bekvämt att bara kunna ta på sig klockan utan att ställa tiden.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Denna kan vara till salu om intresse finns. Då kan du även klämma in en aqualand inom budget. :)
 

Bilagor

  • cwc.jpg
    cwc.jpg
    165.3 KB · Visningar: 437

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, om du säljer din Sinn, så lämnar det en lucka för en dykare.

Som jag ser det bör varje klocksamling innehålla följande:
En beater
En dressig klocka
En dykare

Det finns ju massvis med roliga dykare för 5k. Lägger du dessutom till pengarna från din Sinn, så har du ju en riktigt bra budget. Vågar man föreslå en beggad mm300, eller blir man slaktad då ;)
En Sinn UX hade ju också funkat.
 

naggge

Panerai
yonsson skrev:
Som sagt, om du säljer din Sinn, så lämnar det en lucka för en dykare.

Som jag ser det bör varje klocksamling innehålla följande:
En beater
En dressig klocka
En dykare

Det finns ju massvis med roliga dykare för 5k. Lägger du dessutom till pengarna från din Sinn, så har du ju en riktigt bra budget. Vågar man föreslå en beggad mm300, eller blir man slaktad då ;)
En Sinn UX hade ju också funkat.


Har varit en dyr månad (Ny Rolex, gymkort och renovering hemma) så jag tänkte faktiskt ta och behålla så mycket som möjligt av det Sinnen ger mig.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
naggge skrev:
masterkiller skrev:
Fryken skrev:
Denna kan vara till salu om intresse finns. Då kan du även klämma in en aqualand inom budget. :)

Bra val...

Väldigt bra val. Ska fundera på det.
Ska också se till att Sinnen har lämnat innan jag köper något nytt. Risken att även Sinnen blir kvar är annars överhängande :D

Jag ger dig tre dagar. :D Är i Sthlm över helgen och har isf möjlighet att skicka den, samt att jag är intresserad av ett ur som finns i Sthlm och en försäljning av CWCn skulle göra ett köp lite mer välmotiverat...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OK.

Så om jag uppfattar det rätt, så är det totalt 5000kr som är budget?
Hade jag varit Seikogalen, så hade jag föreslagit en orange Seiko sumo, men eftersom jag inte är det, så har jag inga förslag.
 

naggge

Panerai
vonhall skrev:
En mekanisk kronograf är ju ett måste :)
Exempelvis Seagull 1963

Dom där är coola, men är det inte kvalitetsproblem med dom?
Har för mig att jag har läst om någon som är inne på sin tredje inom ganska kort tid?

yonsson skrev:
OK.

Så om jag uppfattar det rätt, så är det totalt 5000kr som är budget?
Hade jag varit Seikogalen, så hade jag föreslagit en orange Seiko sumo, men eftersom jag inte är det, så har jag inga förslag.

Stämmer bra det, 5000 kr är budget.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Aqualanden är ett bra tips. Hade jag haft ditt "behov" så hade den legat bra till.

Gillar den inte på gummi, men ett tjockt läder gör sig faktiskt rätt på den.
Bytte på svärfars förra veckan:

file.php
 

max

Dancing Queen
När är det du känner att dina nuvarande klockor inte räcker till?
Jag har lite svårt att se i vilka situationer en dykare skulle bli mer använd än din sinn? Dyk, bad, sandstrand med kiddsen, kajakturen och löprundan kan jag inte se att du inte täckt upp med sinn och baby-g.

Kanske något halvdress mellan subben och cartiern behövs?
En sinn 556 bör gå att få tag på omkring 5k beggad.
Sinn556Nato.jpg


Även seiko sarb 072 finns ju, men risken finns ju att cartiern kommer före och sarben läggs på hyllan?
130664232.jpg
 

naggge

Panerai
max skrev:
När är det du känner att dina nuvarande klockor inte räcker till?
Jag har lite svårt att se i vilka situationer en dykare skulle bli mer använd än din sinn? Dyk, bad, sandstrand med kiddsen, kajakturen och löprundan kan jag inte se att du inte täckt upp med sinn och baby-g.

Kanske något halvdress mellan subben och cartiern behövs?
En sinn 556 bör gå att få tag på omkring 5k beggad.


Även seiko sarb 072 finns ju, men risken finns ju att cartiern kommer före och sarben läggs på hyllan?

Det är nog mer så att GMT och baby-g tillsammans petar bort min Sinn.
Jag vet faktiskt inte vad för typ av klocka som skulle kunna användas mer. Kanske en kronograf?

Seikon är fin och guld kan vara rätt väg känner jag. Men, ska det vara guld så vill jag helst att det ska vara just det, guld alltså - solitt. Och då blir det svårt att få plats med något i guld med min budget.

De bästa förslagen än så länge är helt klart CWC, Aqualand och vintage City. Men förslagen har varit väldigt inriktade på dykare, andra typer av klockor har det varit snålt med.
 
Topp