• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag ha som första Rolex?

Snårtas

Rolex
Som ny på forumet, och med ett ökande intresse för vackra ur så börjar jag nu snegla på Rolex... Här finns ju en otrolig massa kunskap samlad, så jag hoppas att nån vill dela med sig!
Var "steg ni på tåget" när ni köpte Rolex första gången? Jag tycker GMT Master och Daytona ser riktigt läckra ut. Kanske en Explorer eller Milgauss är något mindre iögonfallande?
Jag utgår från att Daytona är dyrast att serva. Nån som vet hur mycket?

Många frågor blev det, hoppas på många synpunkter och bilder! :p
 

axa

Omega
Kvalitetsur oavsett modell.

Välj den modell som tilltalar bäst och som ekonomin tillåter.

Själv hoppade jag ner i Rolexträsket med en klassisk sub (16800) som numero uno.
 
Snårtas skrev:
Som ny på forumet, och med ett ökande intresse för vackra ur så börjar jag nu snegla på Rolex... Här finns ju en otrolig massa kunskap samlad, så jag hoppas att nån vill dela med sig!
Var "steg ni på tåget" när ni köpte Rolex första gången? Jag tycker GMT Master och Daytona ser riktigt läckra ut. Kanske en Explorer eller Milgauss är något mindre iögonfallande?
Jag utgår från att Daytona är dyrast att serva. Nån som vet hur mycket?

Många frågor blev det, hoppas på många synpunkter och bilder! :p

Började med en SeaDweller och sedan GMTIIC och nu SubC och ångrar mig inte en sekund, min 116610 är den ultimata Rolex klockan för mig iallafall, men skulle jag köpa en till så skulle det bli en Pepsi...
 

Snårtas

Rolex
Spencer66 skrev:
Hur mycket har du tänkt att lägga samt nyare eller vintage?
Min smärtgräns ligger nog på 80 kSEK, frågan är då om jag skall bränna alltså ett kort eller kanske ha råd med två klockor. Vill nog helst ha nåt nyare med bra och kort ägarhistorik eftersom jag är ganska grön på detta.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då skulle jag köpa nya Exp II, skulle pruta så skillnaden mot beg blev försumbar och köpa typ en 5513 alt 1675 som skönt kompliment.
 

Snårtas

Rolex
Spencer66 skrev:
Då skulle jag köpa nya Exp II, skulle pruta så skillnaden mot beg blev försumbar och köpa typ en 5513 alt 1675 som skönt kompliment.
Hmm, bra tips där. Blir till att stryka runt på Blocket framöver då. Sub verkar ju närmast obligatoriskt, men jag gillar GMT bättre. Vilka år tillverkades 1675?
 

David

Bödeln
Snårtas skrev:
Hmm, bra tips där. Blir till att stryka runt på Blocket framöver då. Sub verkar ju närmast obligatoriskt, men jag gillar GMT bättre. Vilka år tillverkades 1675?

Den producerades från 1959 till 1980. Riktigt trevlig, här en från mitt födelseår.

120225-1675-3.jpg


Dock är ju plexi inte för alla, föredrar du safirglas som är väldigt mycket svårare att repa är det kanske bättre med en 16710:a?

Snårtas skrev:
Min smärtgräns ligger nog på 80 kSEK, frågan är då om jag skall bränna alltså ett kort eller kanske ha råd med två klockor. Vill nog helst ha nåt nyare med bra och kort ägarhistorik eftersom jag är ganska grön på detta.

Det får du mycket klocka för! Vad du väljer hänger väl mest på vad du gillar, men en SeaDweller och en Explorer II skulle vara en bra början.
 

Snårtas

Rolex
David skrev:
Snårtas skrev:
Hmm, bra tips där. Blir till att stryka runt på Blocket framöver då. Sub verkar ju närmast obligatoriskt, men jag gillar GMT bättre. Vilka år tillverkades 1675?

Den producerades från 1959 till 1980. Riktigt trevlig, här en från mitt födelseår.

120225-1675-3.jpg


Dock är ju plexi inte för alla, föredrar du safirglas som är väldigt mycket svårare att repa är det kanske bättre med en 16710:a?

Snårtas skrev:
Min smärtgräns ligger nog på 80 kSEK, frågan är då om jag skall bränna alltså ett kort eller kanske ha råd med två klockor. Vill nog helst ha nåt nyare med bra och kort ägarhistorik eftersom jag är ganska grön på detta.

Det får du mycket klocka för! Vad du väljer hänger väl mest på vad du gillar, men en SeaDweller och en Explorer II skulle vara en bra början.

Den var riktigt läcker! Hur svårt är det att hitta ett bra ex, och till vilken penning?
 

Snårtas

Rolex
Spencer66 skrev:
33-34 för en 70-talare i fint skick utan box och cert.
Phew. Box kan jag vara utan. Cert är väl iofs inget måste om det finns äkthetsintyg. Känns som att man gärna vill se ett servicekvitto eller sju också på en så gammal klocka. Men OK, då har jag budget kvar till nåt annat också!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Min första Rolex var en Datejust som kostade knappt 15tkr.

Därefter köpte jag en Submariner 14060. Sålde den ganska omgående och köpte vintage.

Några Submariners och en GMT har köpts och sålts. En 1680, två 5513 samt en 1675.
Charmiga klockor allihop, men ingen som gjorde mig riktigt lycklig.

Köpte för några veckor sedan en nyare GMT 116710. Är väldigt imponerad hittills. Den har hållit tiden exakt under de 4 veckorna jag haft den.

Du har ju en grym budget, och kan således välja i stort sett vad du vill.

Mitt tips till dig är att besöka en AD och testa dig fram.

Spencers idé är inte dum... Den nya Explorern är riktigt fin, särskilt med vit tavla.

Här är en bild på min GMT 116710.

uUBWv.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du kan ofta glömma servicegarantier på vintage, klockor säljs ofta "as is" och det viktiga är inte service utan fin boett samt tavla och visare. Allt annat kan man fixa senare..
 

Snårtas

Rolex
vaniljglass skrev:
Min första Rolex var en Datejust som kostade knappt 15tkr.

Därefter köpte jag en Submariner 14060. Sålde den ganska omgående och köpte vintage.

Några Submariners och en GMT har köpts och sålts. En 1680, två 5513 samt en 1675.
Charmiga klockor allihop, men ingen som gjorde mig riktigt lycklig.

Köpte för några veckor sedan en nyare GMT 116710. Är väldigt imponerad hittills. Den har hållit tiden exakt under de 4 veckorna jag haft den.

Du har ju en grym budget, och kan således välja i stort sett vad du vill.

Mitt tips till dig är att besöka en AD och testa dig fram.

Spencers idé är inte dum... Den nya Explorern är riktigt fin, särskilt med vit tavla.

Här är en bild på min GMT 116710.

uUBWv.jpg

Mycket trevlig klocka, med keramisk ring va? Jag får spendera lite tid hos Nymans när jag hämtar ut Pannan från service. Tyvärr är jag fånge i mitt eget hem just nu pga en ryggoperation, så det lär väl dröja nån vecka. Får dregla över bilder (som din) på nätet så länge.
 

Snårtas

Rolex
Spencer66 skrev:
Du kan ofta glömma servicegarantier på vintage, klockor säljs ofta "as is" och det viktiga är inte service utan fin boett samt tavla och visare. Allt annat kan man fixa senare..
Jo, det förstod jag nästan. Men finns det dok på service så tyder det väl förhoppningsvis på ägare som har tagit hand om sin dyrgrip...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men du vet väl att vi har en bra sponsor här på KS som heter Rob Engström. Du kan nog få bra hjälp där! Hör av dig om du behöver hjälp.
 

David

Bödeln
Det är roligare att titta på klockor till salu med pris istället för att diskutera hypotetiska möjligheter. :D

Med din budget kan du få de här två:

3511D692-FB83-4117-B1AD-C20DC5BF2A03-33822-000011276BB9C333_zpsf8010e16.jpg


attachment.php


Eller de här två:

IMG_3177.jpg


face.jpg


Eller de här två:

P1050954.jpg


1025082.jpg


Eller den här:

attachment.php


I samtliga fall bör budgeten även räcka till en flygbiljett till USA för att plocka upp dem personligen, även om du kanske måste pruta 5-10%.

Jag klev på tåget här:

091029-W2.jpg


Jag var rätt dåligt påläst, hade valt något annorlunda om jag hade börjat hänga på forumen innan jag handlade. En sån kan du för övrigt köpa av Målarn med din budget, han ska ändå byta upp sig till helguld, och då får du ett gäng diamanter på köpet. :)
 
Fryken skrev:
@masterkiller: Pros & cons GMT-C vs Sub-C, tack!

Båda är fantastiska dinkor men det jag störde mig lite på med GMTIIC var:

Grön text och visare
Polerade mittlänkar
Inget Glidelock
Ingen möjlighet till Coke, Pepsi bezels
Rörigare Bezel

Subben har inga Cons i min bok :)...
 

Målarn

The Steak
Japp som David sa innan så är min till salu, men fortfarande inofficiellt :lol: !! Skicka PM om du är intresserad..
Har en vän som ska kolla på den imorrn, hon kanske köper den till sin samling, annars så lägger jag upp den på KS :) !!
20121012_141106.jpg
 

Pleximannen

Cartier
Snårtas skrev:
Hmm, bra tips där. Blir till att stryka runt på Blocket framöver då. Sub verkar ju närmast obligatoriskt, men jag gillar GMT bättre. Vilka år tillverkades 1675?

Blocket kan vara lite farligt. Bättre att hålla utkik här på forumet, och köp inte nåt utan att först kolla av vad folk här på forumet tycker om objektet och priset. Det är lätt att göra fel när man inte har stenkoll och det kan bli en dyr historia.
 

Snårtas

Rolex
Tack för att ni delade med er av både tankar och bilder! Det lär bli svårt att bestämma sig, men det känns som att jag väntar med Daytonan ett tag och provar hur en GMT känns, samt något annat också. Frågan är bara vad.

Målarn, tack för erbjudandet. Snygg klocka, men lite för mycket bling för min smak. Den får säkert ett bra hem någon annanstans.
 

Josef B

Bestraffaren
masterkiller skrev:
Fryken skrev:
@masterkiller: Pros & cons GMT-C vs Sub-C, tack!

Båda är fantastiska dinkor men det jag störde mig lite på med GMTIIC var:

Grön text och visare
Polerade mittlänkar
Inget Glidelock
Ingen möjlighet till Coke, Pepsi bezels
Rörigare Bezel

Subben har inga Cons i min bok :)...

Jag tycker precis tvärtom som masterkiller :) GMTIIc är en fantastisk klocka! Hade faktiskt den som prio 1 när jag skulle köpa klocka för två år sedan. Nu står det mellan den och nya ExpII med vit tavla. I och med att jag fick bära spencers hyfsat länge på förra gtgn så blir man väldigt sugen igen!

Grön text och visare ger en jävligt fin kontrast!
Polerade mittenlänkar - Är ingen nackdel, klockan ser mer stilfullare ut och passar bra både till sport och finare tillställningar!
Ingen glidelock - Det är ju bara jag som ska ha klockan ingen annan :) Jag har ju perfekta handleder så spencers GMTIIc satt perfekt!
Ingen Coke och Pepsi bezel är tråkigt att det inte finns, hoppas det kan dyka upp nåt kul i framtiden :)
Rörligare bezel är inget jag tänker på, ser hellre fördelen att den är så pass annorlunda och fin i "vridet" :)
 

Snårtas

Rolex
Josef B skrev:
Jag tycker precis tvärtom som masterkiller :) GMTIIc är en fantastisk klocka! Hade faktiskt den som prio 1 när jag skulle köpa klocka för två år sedan. Nu står det mellan den och nya ExpII med vit tavla. I och med att jag fick bära spencers hyfsat länge på förra gtgn så blir man väldigt sugen igen!

Grön text och visare ger en jävligt fin kontrast!
Polerade mittenlänkar - Är ingen nackdel, klockan ser mer stilfullare ut och passar bra både till sport och finare tillställningar!
Ingen glidelock - Det är ju bara jag som ska ha klockan ingen annan :) Jag har ju perfekta handleder så spencers GMTIIc satt perfekt!
Ingen Coke och Pepsi bezel är tråkigt att det inte finns, hoppas det kan dyka upp nåt kul i framtiden :)
Rörligare bezel är inget jag tänker på, ser hellre fördelen att den är så pass annorlunda och fin i "vridet" :)
Jag håller nog med dig JosefB, jag gillar kontrasten med det gröna. Sen är det nice med polerade mittenlänkar, funkar väldigt bra till skjorta!
 

DrDre

Patek
Vill du ha något nästan nytt skulle mitt val bli en begagnad Milgauss. En fin beg för ca 35 tkr +/- någon tusenlapp. Lite ovanligare modell än vridringsvarianterna. Enda nackdelen är väl att den saknar datum.

Gillar du något mer tidlöst så är det väl Explorer 1:an eller en Datejust trevliga alternativ.

Vill du ha något med attityd, så är väl de självklara valet en Daydate på länk. Den lämnar få oberörda.
 
Josef B skrev:
masterkiller skrev:
Fryken skrev:
@masterkiller: Pros & cons GMT-C vs Sub-C, tack!

Båda är fantastiska dinkor men det jag störde mig lite på med GMTIIC var:

Grön text och visare
Polerade mittlänkar
Inget Glidelock
Ingen möjlighet till Coke, Pepsi bezels
Rörigare Bezel

Subben har inga Cons i min bok :)...

Jag tycker precis tvärtom som masterkiller :) GMTIIc är en fantastisk klocka! Hade faktiskt den som prio 1 när jag skulle köpa klocka för två år sedan. Nu står det mellan den och nya ExpII med vit tavla. I och med att jag fick bära spencers hyfsat länge på förra gtgn så blir man väldigt sugen igen!

Grön text och visare ger en jävligt fin kontrast!
Polerade mittenlänkar - Är ingen nackdel, klockan ser mer stilfullare ut och passar bra både till sport och finare tillställningar!
Ingen glidelock - Det är ju bara jag som ska ha klockan ingen annan :) Jag har ju perfekta handleder så spencers GMTIIc satt perfekt!
Ingen Coke och Pepsi bezel är tråkigt att det inte finns, hoppas det kan dyka upp nåt kul i framtiden :)
Rörligare bezel är inget jag tänker på, ser hellre fördelen att den är så pass annorlunda och fin i "vridet" :)

Smaken är som baken...
 
Topp