• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

bullen

Cartier
Har sprungit på denna no-name-kronograf i 18k. Tycker att det ser lite märkligt ut, har någon tagit bort namnet eller ska den vara så här? Ser väl ut som en gammal Chronoswiss eller nått liknande?

Mvh
Vintage-Novis
Edit. Kankse är ute och cyklar i fel tråd?.
18k.png
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har sprungit på denna no-name-kronograf i 18k. Tycker att det ser lite märkligt ut, har någon tagit bort namnet eller ska den vara så här? Ser väl ut som en gammal Chronoswiss eller nått liknande?

Mvh
Vintage-Novis
Edit. Kankse är ute och cyklar i fel tråd?.
18k.png
Chronoswiss är en tillverkare av idag som håller ganska hög standard, tror du menar chronographe suisse som tillverkade kronografer under 40-50 talet och i så fall håller jag med dig. Om någon skrapat/tvättat bort en logga är svårt att säga men håller med om att det ser lite tomt ut.
 

bullen

Cartier
[QUOTE="tror du menar chronographe suisse som tillverkade kronografer under 40-50 talet och i så fall håller jag med dig. Om någon skrapat/tvättat bort en logga är svårt att säga men håller med om att det ser lite tomt ut.[/QUOTE]
Precis det jag menade, lyckades blanda ihop namnen. Om tavlan skulle vara skrapad hur mkt tycker panelen att man skulle kunna ge för klockan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
[QUOTE="
Precis det jag menade, lyckades blanda ihop namnen. Om tavlan skulle vara skrapad hur mkt tycker panelen att man skulle kunna ge för klockan?
Någonstans mellan 3-6 brukar dem väl gå för tror jag. Beror lite på storlek och skick. Borde nog gå att hitta en annan tavla på ebay om du önskar, men jag tycker inte det stör så mycket att den saknar logga.
 

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Nu behöver jag verkligen hjälp... Funderar på att sälja min keramiska Sub till förmån för en Tudor Sub 7928 med Rolex 7206länk med 80-ändlänkar. (Visst stämmer länken/ändlänkarna)?
Han vill ha 5000£ (Kan nog gå ner lite...) Ska hålla tiden väldigt bra (köpt av en urmakare). Jag är kär i tavlan och länken men jag kan så lite om vintage så vill ha hjälp...
Några bilder:
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png

Ser ni något jag inte ser? Bör jag låta bli? Ngt som är galet? Är 5k£ ok? Vet ni om det är en reko kille?
 
  • Like
Reactions: PJW

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hej,
Nu behöver jag verkligen hjälp... Funderar på att sälja min keramiska Sub till förmån för en Tudor Sub 7928 med Rolex 7206länk med 80-ändlänkar. (Visst stämmer länken/ändlänkarna)?
Han vill ha 5000£ (Kan nog gå ner lite...) Ska hålla tiden väldigt bra (köpt av en urmakare). Jag är kär i tavlan och länken men jag kan så lite om vintage så vill ha hjälp...
Några bilder:
image.png
image.png
image.png
image.png
image.png

Ser ni något jag inte ser? Bör jag låta bli? Ngt som är galet? Är 5k£ ok? Vet ni om det är en reko kille?
Jag har inte så bra koll på dessa men priset känns spontant högt. Dock kostar det numera att köpa bra grejer.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nu har jag redan en Eterna på ingång. Men vad tror expertisen om denna Lemania Majetek? Den röda sekunden känns rätt post WW2, men caseback känns militär. Eller har jag dålig koll?
image.jpeg

image.jpeg
Property of armed forces så yes, militärisk. Just Lemaniorna från denna tid vet man inte riktigt om de använts av militär eller ej.. hur som haver, det är koola grejer :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Property of armed forces så yes, militärisk. Just Lemaniorna från denna tid vet man inte riktigt om de använts av militär eller ej.. hur som haver, det är koola grejer :)
Fint. Jäkligt coola är de, även Lemaniorna. Har du någon aning om årgång på denna? När började Lemania använda röd sekund på deras Majetek?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Efter WW2 slut.. Har dock ingen aning om rödvisare, känns inte som att de släppt dessa med röd visare
Ja, efter WW2 måste det vara. Har faktiskt sett ett gäng ex av just Lemanias Majetek med röd sekund. Någonting säger mig dock att de var civila, vilket skapar lite förvirring kring om casebacket ovan verkligen hör till klockan på bilderna.

Här har trådskaparen lyckats samla lite fakta. Nästan 10 år gammal tråd, dock. Längst ner finns en spännande reflektion kring casebacks vs. röd eller omålad visare.
http://www.mwrforum.net/forums/show...e-some-questions-regarding-the-czech-lemanias
 
Topp