• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Betyder det att det som syns av 3 och 9 skulle suttit en bit inne i subdialsen i original?
...betyder att vi inte vet ett skit om hur tavlan såg ut från början... nu "tickar den ju alla boxar" på vintagenörden... svart, lite militärlook/Breguet, enkel, kraftfull, mysig patina på allt lume (fejk) vet inget om visarna är orig tex.... den såg nog ut typ såhär från början...
540x360.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Säljaren påstår att den ser ut sådär original. han säger sig ha mätt med geiger mätare och det är radium och därför känner han sig trygg med att tavlan inte är omgjord.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Säljaren påstår att den ser ut sådär original. han säger sig ha mätt med geiger mätare och det är radium och därför känner han sig trygg med att tavlan inte är omgjord.

intressant, har han nån historia på den?

men ingen kan väl på allvar tro att Tavannes skulle släppa en sån här grej över disk original???

upload_2016-12-15_11-17-58.png


å det här ser väl misstänkt övermålat ut:
upload_2016-12-15_11-19-38.png
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Betyder det att det som syns av 3 och 9 skulle suttit en bit inne i subdialsen i original?
Tror 3:an och 9:an tillkommit i efterhand, de är betydligt lägre på höjden än de andra sifforna. 3:an borde se ut ungefär som halva 8:an men är mer ihoptryckt, 9:an är jätteliten. Eftersom lumen är likadan på 3:an och 9:an som de andra siffrorna är det kanske rimligt att gissa att all lume är tillfixad.
 

Bogatir

Cartier
Behöver lite experthjälp eftersom jag är ny vintagenörd (sagt med kärlek och viss sjukdomsinsikt) ... För ett tag sedan råkade jag stöta på en Omega Speedmaster Mk III som såg fin ut. Jag hade inte tänkt köpa en Mk III, men insåg när jag missat auktionen (Catawiki) att jag nog blev lite kär i den modellen. Samtidigt säger mitt smaksamvete att den där klumpen nog kommer att se skrämmande ut på armen och risken är att den inte passar till nåt. Men klockan är ju underbaaar! När den försvann ur sikte kikade jag istället på en Mark 45:a (den med Cal. 1045 – Lemania) som är mycket armvänligare. Jag brinner inte för Mk IV, men Lemania 5100 är kul och den känns vettigare (och fortfarande en lite udda Speedy). Men så dyker en fantastisk El Primero Rainbow upp vid horisonten tack vare en störthyvens profil här på KS. Fan! Vad ska en nybörjare göra? Hur ska man tänka? Är det klocklådan, omgivningen, eller det egna sinnet som ska glädjas? Och hur står sig El Primero från 90-ish mot en Speedy Mk III/IV över tid?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Behöver lite experthjälp eftersom jag är ny vintagenörd (sagt med kärlek och viss sjukdomsinsikt) ... För ett tag sedan råkade jag stöta på en Omega Speedmaster Mk III som såg fin ut. Jag hade inte tänkt köpa en Mk III, men insåg när jag missat auktionen (Catawiki) att jag nog blev lite kär i den modellen. Samtidigt säger mitt smaksamvete att den där klumpen nog kommer att se skrämmande ut på armen och risken är att den inte passar till nåt. Men klockan är ju underbaaar! När den försvann ur sikte kikade jag istället på en Mark 45:a (den med Cal. 1045 – Lemania) som är mycket armvänligare. Jag brinner inte för Mk IV, men Lemania 5100 är kul och den känns vettigare (och fortfarande en lite udda Speedy). Men så dyker en fantastisk El Primero Rainbow upp vid horisonten tack vare en störthyvens profil här på KS. Fan! Vad ska en nybörjare göra? Hur ska man tänka? Är det klocklådan, omgivningen, eller det egna sinnet som ska glädjas? Och hur står sig El Primero från 90-ish mot en Speedy Mk III/IV över tid?
Köp den klocka som får dig att gå igång mest helt enkelt och räkna in en service som kan bli rätt dyr på en kronograf. :)
 

Bogatir

Cartier
Tack LongCon!
Som nybörjare tycker jag att det är svårt att bedöma klockors utseende bara på bilder. Mark III ser ut som Darth Vaders coolaste klocka på bilderna. På armen kanske den ser ut som en VW-bubbla konverterad till armbandsur!? Det dräller ju inte av dem IRL heller
Mark IV har en grund i Lemania 5100, Mark III har Lemania 1340 (?) och El Primero är väl cal. 400. Blir någon av dem avsevärt dyrare att serva tror ni?

Köp den klocka som får dig att gå igång mest helt enkelt och räkna in en service som kan bli rätt dyr på en kronograf. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack LongCon!
Som nybörjare tycker jag att det är svårt att bedöma klockors utseende bara på bilder. Mark III ser ut som Darth Vaders coolaste klocka på bilderna. På armen kanske den ser ut som en VW-bubbla konverterad till armbandsur!? Det dräller ju inte av dem IRL heller
Mark IV har en grund i Lemania 5100, Mark III har Lemania 1340 (?) och El Primero är väl cal. 400. Blir någon av dem avsevärt dyrare att serva tror ni?
El primero är väl rätt kostsamma att serva i Sverige men betydligt billigare i Tyskland och/eller England? Så om du inte kan tänka dig att skicka klockan utomlands får du nog räkna att servicen är dyrare på en klocka med primeroverk...
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tack LongCon!
Som nybörjare tycker jag att det är svårt att bedöma klockors utseende bara på bilder. Mark III ser ut som Darth Vaders coolaste klocka på bilderna. På armen kanske den ser ut som en VW-bubbla konverterad till armbandsur!? Det dräller ju inte av dem IRL heller
Mark IV har en grund i Lemania 5100, Mark III har Lemania 1340 (?) och El Primero är väl cal. 400. Blir någon av dem avsevärt dyrare att serva tror ni?
Har en god vän som har en Mk III med silvertavla till salu. Han håller till i Stockholm om du vill klämma :)
IMG_4771.JPG
 

Bogatir

Cartier
Har en god vän som har en Mk III med silvertavla till salu. Han håller till i Stockholm om du vill klämma :)
IMG_4771.JPG
Tack för erbjudandet, skulle gärna kika när jag är i Stockholm om det är ok! Klockan är rätt magisk, eller är det bara jag som blivit förhäxad? Jag fastnade direkt för den svarta urtavlan, men jag tror att den silvriga och blåa är läckrare i verkligheten. Om din kompis letar efter någon som kan adoptera bjässen så är jag vidöppen för en diskussion :)
 

Bogatir

Cartier
El primero är väl rätt kostsamma att serva i Sverige men betydligt billigare i Tyskland och/eller England? Så om du inte kan tänka dig att skicka klockan utomlands får du nog räkna att servicen är dyrare på en klocka med primeroverk...
Jag är inte så rädd att skicka iväg grejerna, men kanske borde jag vara det?! Har du/ni dåliga erfarenheter av att skicka grejerna till Tyskland eller England?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag är inte så rädd att skicka iväg grejerna, men kanske borde jag vara det?! Har du/ni dåliga erfarenheter av att skicka grejerna till Tyskland eller England?
Har själv ingen erfarenhet av att skicka iväg, skulle dock inte ha något emot det om det skiljer mellan 5 och 15 för en service. Inte hört att servicen skulle vara sämre där :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tack för erbjudandet, skulle gärna kika när jag är i Stockholm om det är ok! Klockan är rätt magisk, eller är det bara jag som blivit förhäxad? Jag fastnade direkt för den svarta urtavlan, men jag tror att den silvriga och blåa är läckrare i verkligheten. Om din kompis letar efter någon som kan adoptera bjässen så är jag vidöppen för en diskussion :)
Spännande att höra, skulle kunna koppla samman er två. Han är inte så aktiv här :) Släng iväg ett PM till mig med en mail där jag kan nå dig så ska jag luska fram lite vettiga bilder och info från min vän.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Klippte nyligen en Croton Chronomaster och suget efter nästa kronograf börjar bli påtagligt. Denna gång vore det läckert med en blanktavlad krabat. Går det att fånga något kul för under eller kring 15k?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klippte nyligen en Croton Chronomaster och suget efter nästa kronograf börjar bli påtagligt. Denna gång vore det läckert med en blanktavlad krabat. Går det att fånga något kul för under eller kring 15k?
Beror på vad du tycker är kul, men tycker det låter rimligt att hitta något bra. Stil, tidsålder och material?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Njae, tycker denna är rätt lik den du precis köpte? Boetter med 60-talsdesign och vridring är dyrt, svårt att fynda där idag.
Rätt lik är den allt. Men man kan väl påstå att jag blev biten :) Just nu hade en blanktavlad krono på vintage BoR suttit som en smäck. Men det är nog inte riktigt inom reach, ekonomiskt.
 

ilu05191

Omega
Var runt och surfade på en present till frugan idag och kom på villovägar. Klickade hem en manuell Sandoz Dykarkronograf från 60-talet lite spontant.
Nån som har erfarenhet av dessa, bra köp? Det ska bli intressant när den landar, kan verkligen bli bra eller anus.
Sandoz Diver Chrono.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Var runt och surfade på en present till frugan idag och kom på villovägar. Klickade hem en manuell Sandoz Dykarkronograf från 60-talet lite spontant.
Nån som har erfarenhet av dessa, bra köp? Det ska bli intressant när den landar, kan verkligen bli bra eller anus.
Sandoz Diver Chrono.JPG
Ser fin ut, grattis! :)
Om det var ett bra köp eller inte beror väl på vad du betalade...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack (tror jag)! Jag betalade 7500, klockan är "new old stock" och är nyservad, dock utan box och papper. Den är bara 37mm så jag hoppas att den inte blir för plottrig med allt de fått in på tavlan.
Känns som ett bra pris om den är servad ordentligt. Har en liknande som jag gillar, tycker storleken är näst intill perfekt.
 
Topp