• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Bogatir

Cartier
En Plopp är lite av en drömklocka. Jag får snart upp 6 st Ploppovovitch (vintage-Vostok) från en kompis som är urmakare i Ukraina. Prisvärdare än så blir det inte. Krackelerad tavla, bezel som snurrar åt alla håll och en krona som vinglar värre än en rysk gruvarbetare på fredagkvällen. Men de håller tiden, är nyservade och går att laga med en fickkniv. Snygga som fasen är de också i mina ögon. Gissa vilken som är ryss :)
IMG_1212.JPG
Vill tillägga att den makalösa piepan-Connien tillhör Cougan!
 

Bogatir

Cartier
Verkligen - klossigt, kantigt, konstigt och störtskönt! Det kliade rejält i köpfingret när din mariner låg ute på k&s...
Kul att det är fler som snöat in på 70-tal :)
Det hände så mycket då – Megasonic, Megaquartz, Omega Marine Chronometer – kanske kommer folk att titta på bilbranschen 2017 om 40 år och tänka likadant som vi gör om klockor på 70-talet. Biltillverkarna upplever nog sin kvartskris nu med totalkaos kring teknikplattformar, självkörande bilar och elektrifiering. Undras om Tesla kommer ut på topp som Rolex gjorde, eller om bilvärldens Omega: VW (eller är det kanske Audi som är bilvärldens Omega idag?) fortsätter att vara ledande?
 

Psykel

Patek
Vad finns det för vintage med integrerad länk? Drömmen är en första generationens Royal Oak, men den kommer förbli en dröm i några år minst.
Har spanat på Omega typ denna:
ca9f27e73af4ffe85be8e0081babc10e.jpg

Tar tacksamt emot förslag på liknande klockor för upp till omkring 5.000.
 

Bogatir

Cartier
Vad finns det för vintage med integrerad länk? Drömmen är en första generationens Royal Oak, men den kommer förbli en dröm i några år minst.
Har spanat på Omega typ denna:
ca9f27e73af4ffe85be8e0081babc10e.jpg

Tar tacksamt emot förslag på liknande klockor för upp till omkring 5.000.
Omega Constellation 168.047! Helt underbar länk, jag har en bild med fyra klockor två sidor bakåt ...
Omega Constellation 168.045 – lika grym men med rund tavla. Jag skulle kolla efter daydate och kaliber 1022 (tror jag att den heter). Lite bättre än cal. 1001 som är känslig.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Haha det går rykten om det ;) Fast om den är prisvärd vete tusan... Plopp är ju superkul! Eller någon super compressor-dykis?
Hah, Pma mig!!
Absolut ploprof är kul och mycket klocka för pengarna sett till heritage, igenkänningsfaktor osv. sedan finns det ju många roliga tunga dykare betydligt mer söderut i pris om man känner för att ha lite semesterpengar kvar... :)
Jag tycker att allt blivit så dyrt, även dykare av okända märken på ebay ligger norr om 1k gbp...Därför ploppen känns prisvärd!
Jag köper mest konstiga batteriklockor från 70- och 80-talen numera...det är rätt trevligt faktiskt!
Låter som en kul grej faktiskt, att snöa in sig på ett helt nytt segment. Ska ta mig en runda på bukten, tack för tipset:)
Vad sägs om en UG unisonic-sub?:)
IMG_1644.PNG
Jag gjorde ett försök på UGn på bukkan men låg långt under vad den gick för tyvärr...denna var cool men inte min grej:)
En Plopp är lite av en drömklocka. Jag får snart upp 6 st Ploppovovitch (vintage-Vostok) från en kompis som är urmakare i Ukraina. Prisvärdare än så blir det inte. Krackelerad tavla, bezel som snurrar åt alla håll och en krona som vinglar värre än en rysk gruvarbetare på fredagkvällen. Men de håller tiden, är nyservade och går att laga med en fickkniv. Snygga som fasen är de också i mina ögon. Gissa vilken som är ryss :)
IMG_1212.JPG
Hah! Pma gärna mig när du får de:)
 

Bogatir

Cartier
Hah, Pma mig!!

Jag tycker att allt blivit så dyrt, även dykare av okända märken på ebay ligger norr om 1k gbp...Därför ploppen känns prisvärd!

Låter som en kul grej faktiskt, att snöa in sig på ett helt nytt segment. Ska ta mig en runda på bukten, tack för tipset:)

Jag gjorde ett försök på UGn på bukkan men låg långt under vad den gick för tyvärr...denna var cool men inte min grej:)
Hah! Pma gärna mig när du får de:)
Japp! Will do :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Är sugen och funderar lite på det, men jag tror inte jag kommer vara med att tävla faktiskt. Har märkt att de fantastiska klumparna inte får den uppskattning de förtjänar hos mig. Min tanttank är den klockan jag använder mest just nu.
Hojta isåfall till, jag har annat i kikaren också:)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Väldigt fin, sitter väl ett Lemania 817 i de där, samma som Viggen?

Edit: Såg nu att det var en cal 930, vill
minnas att jag sett 817 i dessa. Liknande verk?
817 är boettreferensen för Viggen-Lemaniorna m.fl. Urverket i Viggen är Lemania 1872.
Lemania 1872 = Omega 860.
Omega 860 med datum = Omega 930, så ja, i princip samma urverk i Omega Bullhead som i Viggen.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
817 är boettreferensen för Viggen-Lemaniorna m.fl. Urverket i Viggen är Lemania 1872.
Lemania 1872 = Omega 860.
Omega 860 med datum = Omega 930, så ja, i princip samma urverk i Omega Bullhead som i Viggen.
Tack för att du klargjorde det hela, det är jag som är snurrig. Något jag däremot vet är att tissot döpte sin variant till cal 872.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla!
Jag känner att min samling saknar två ur. Ett modernt dykarur/beater, men det skiter vi i här... Viktigare är, att den saknar ett dressat ur på länk. Jag funderar på en 1601, med svart tavla, gärna sigma, en Pie-Pan eller en Omega Seamaster.
Vad tycker ni? Något av detta eller något annat?
Tre stulna inspirationsbilder:
IMG_5650.JPG
IMG_5651.JPG
IMG_5652.JPG
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hej alla!
Jag känner att min samling saknar två ur. Ett modernt dykarur/beater, men det skiter vi i här... Viktigare är, att den saknar ett dressat ur på länk. Jag funderar på en 1601, med svart tavla, gärna sigma, en Pie-Pan eller en 50-tals Omega Seamaster.
Vad tycker ni? Något av detta eller något annat?
Tre stulna inspirationsbilder:
IMG_5650.JPG
IMG_5651.JPG
IMG_5652.JPG
Jag gillar verkligen DJ med svart tavla och rasslig jubilee :)
 

Fadershan

Patek
Hej alla!
Jag känner att min samling saknar två ur. Ett modernt dykarur/beater, men det skiter vi i här... Viktigare är, att den saknar ett dressat ur på länk. Jag funderar på en 1601, med svart tavla, gärna sigma, en Pie-Pan eller en Omega Seamaster.
Vad tycker ni? Något av detta eller något annat?
Tre stulna inspirationsbilder:
IMG_5650.JPG
IMG_5651.JPG
IMG_5652.JPG
Oj! Tre riktigt trevliga ur, svårt att välja en... Köp alla tre! :)

Men om jag måste välja utan att räkna in prisbild: 1. Dj 2. Seamaster 3. Pie-pan
 

Fadershan

Patek
Har lite dialog ang denna:
Men tycker nog att caset ser lite tunnt ut...
IMG_5653.JPG
IMG_5654.JPG

Eller vad säger du som faktiskt äger en DJ?
Jag har en oyster quartz så boetten går inte att jämföra med :) Är långt ifrån expert på dj men håller med om att bandhornen onekligen ser rätt tunna ut!
Dessutom ser det lite vajjigt ut men alltid svårt att säga utifrån bild tkr jag.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Hej alla!
Jag känner att min samling saknar två ur. Ett modernt dykarur/beater, men det skiter vi i här... Viktigare är, att den saknar ett dressat ur på länk. Jag funderar på en 1601, med svart tavla, gärna sigma, en Pie-Pan eller en Omega Seamaster.
Vad tycker ni? Något av detta eller något annat?
Tre stulna inspirationsbilder:
IMG_5650.JPG
IMG_5651.JPG
IMG_5652.JPG
Föredrar quickset så säger 16014!
 
Topp